Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1355125
Men bytet innebär en T8 istället för T5. Hade jag valt T5 igen hade jag behövt lägga 60 000:- typ.

AndS skrev: lör 21 dec 2019, 12:31
SundanceKid skrev: lör 21 dec 2019, 10:22 v90 t5 r-design med det mesta i och på. i dagsläget 1900 mil men har fria mil till 2900mil sen blir det avdrag på mil
Då kostar dig bilbytet idag 260.000 i mycket förenklad kostnadsberäkning och det är de pengar som ska betalas.
Så för att få fram verklig bilkostnad ska man jämföra med identisk V90 T5 R. Sedan kan man räkna på drift, service, etc, men det skippar vi nu utan fokuserar på bilbytet.
Tre år gammal bil och 1900 mil vid inbyte så totalt 260. 000 måste läggas till för den nya bilen och med min slarviga beräkning 87.000/år eller 137:-/mil
Det är därför jag inte bryr mig om % även om det används som begrepp när handlare rabatterar utan tittar bara på beloppet.
Ett annat exempel när vi bytte. Hade senaste V70 inköpt ny i 9 år och kört dryga 23000 mil.
Ny V90 CC i feb 2017 och 335.000 blev vad jag fick betala i pengar efter inbytet. Liknande kalkylberäkning som jag gjorde med din bil men lägger till 35.000 i service/reparation. Så totalt 370. 000 med min slarviga beräkning 40.000/år eller 16:-/mil.

Vi ska kanske inte ta så allvarligt på mina kalkyler men kan vara ett enkelt sätt att se vad privat bilägande och byte kostar i pengar. Var och en får sen göra sin kalkyl och utifrån sina egna förutsättningar och modeller.
I mitt fall ska jag även ta hänsyn till att x tusen mil rullat med ersättning så kalkylen i verkligheten är betydligt bättre, men jag tog den bara som enkelt exempel bara rakt av.

Och framför allt hur vi värderar bilägandet, det kan vara ett intresse, viktigt att ha en ny bil, etc, så vad som är bra bilaffär är enbart som man själv uppfattar det.
#1355127
Precis det jag skrev i inlägget.
Ungefär som jag noterade att jag hade x000 mil med ersättning som jag inte tog med i min kalkyl.
Vitsen var också att belysa varför % är ganska ointressant.
#1355163
AndS skrev: sön 22 dec 2019, 10:36 Precis det jag skrev i inlägget.
Ungefär som jag noterade att jag hade x000 mil med ersättning som jag inte tog med i min kalkyl.
Vitsen var också att belysa varför % är ganska ointressant.
Precis därför jag hade med summor i inlägget.
Jag vill bara flika in i tråden att det finns prutmån på bilarna och även chans att få jättebra inbyte också inte bara antingen ena eller andra dvs en grym totalaffär.
Stå på er.
#1357188
Hej! Länge sen jag var på detta forum. Men sitter med samma funderingar som jag läser om i denna tråden. Har precis specat mig en V90cc som dock ej är beställd ännu. Fått ett bra pris av min ÅF tror jag med 10% rabatt rakt över (förutom vintrhjulen som säljs för 9900 i kampanj nu istället för 22109.-). Så det är väl ganska ok. Men så läser man här och så blir jag rätt tveksam om mina val... Svårt att köpa ny bil samtidigt som det är skoj att bolla runt och bygga sin egna kärra. Har ju blivit några nya BMWs genom åren men detta blir min första Volvo. Tror jag. :x :-D ;-)
Bilagor
v90cc.jpg
v90cc.jpg (26.05 KiB) Visad 393 gånger
#1357195
B&W och Panorama köper man ju inte riktigt med "hjärnan" men har du råd och vill ha dem så kör. Älskar att du valt Crystal White oxkså :-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]