Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353716
Sitter i full färd med att antingen beställa eller köpa begagnad V90 cross country och behöver råd om vad jag kanske ska tänka på och vad som är "onödigt". Detta blir nämligen första riktigt dyra köpet(förutom huset) och vill inte stå besviken om 1-3år att jag saknar något.
Det jag tänkt som utrustning är:

Solid svart eller vit
Svart läder med elmanövrerad förarstol och minne. Även dynförlängning
Dragkrok
Park.sensorer fram o bak, gärna 360-kamera(åtminstone backkamera)
VOC och hela det paketet med värmare o rattvärme
Sensus navi och BLIS
Teknikpaketet
Drive mode settings
Harman/Kardon-ljudet
Svart innertak

Tror jag fått med allt. Det jag funderar på är om ljudet är värt 12000kr och även om 360-kameran är något man använder.
Jag sitter i sträckbänken när det kommer till prislappen. Samtidigt som det är en bil som ska vara med oss i flertalet år framöver och jag vill vara nöjd, så är det med bonus-malus en torsk på rätt mycket pengar i 3år, något jag kan lägga på en begagnad bil istället.
Börjar närma oss 500k även om jag fått ett bra pris på 444k utan 360-kamera och "fel färg"(9000kr ska tas bort)
Om jag köper begnagnat så är kraven max 5000mil och samma utrustning. Missar jag några uppdateringar som gjorts på bilen eller är det samma bil? Långt inlägg, hoppas någon kan hjälpa mig i denna djungel.
Tack!
#1353720
Allt med bilar är så individuellt.
Vissa anser att 360-kameran är Guds gåva till mänskligheten, andra tycker det är rent skräp som bara var en onödig utgift.

Det är en speciell känsla att få bygga sin egen bil och välja precis det man vill ha.
Men är det värt det, när man kan få en bil med runt 1000 mil på mätaren som har mer utrustning till ett någorlunda likvärdigt pris?

Återigen ett individuellt val.

Personligen hade jag nog tittat på en bil likt den nedan, som både har drag, glastaket och de mjukare ventilerade stolarna.
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 6-14077998
#1353722
fjohan82 skrev: lör 14 dec 2019, 16:17 Allt med bilar är så individuellt.
Vissa anser att 360-kameran är Guds gåva till mänskligheten, andra tycker det är rent skräp som bara var en onödig utgift.

Det är en speciell känsla att få bygga sin egen bil och välja precis det man vill ha.
Men är det värt det, när man kan få en bil med runt 1000 mil på mätaren som har mer utrustning till ett någorlunda likvärdigt pris?

Återigen ett individuellt val.

Personligen hade jag nog tittat på en bil likt den nedan, som både har drag, glastaket och de mjukare ventilerade stolarna.
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 6-14077998
Men.....den är grå?! :-D
Skämt o sido, kan verkligen hålla med dig om att det är väldigt speciell känsla men som du säger, hur stor inverkan har 1000mil egentligen? Jag älska 360-kameran när jag testade men samtidigt, är det inte en deal-breaker.

Till nästa fråga, hur stor procent kan en bilfirma "skala av" på priset vid nybilsköp? 8-10? Mindre, mer?
Finns någon lista på bonus-malus förändringarna efter nyår? Förmodar att både en helt ny bil 2020 och en 2018 lär få samma skatt tills 2022 när 2018-bilen får sin "vanliga" skatt?
#1353725
Brallan84 skrev:Sitter i full färd med att antingen beställa eller köpa begagnad V90 cross country och behöver råd om vad jag kanske ska tänka på och vad som är "onödigt". Detta blir nämligen första riktigt dyra köpet(förutom huset) och vill inte stå besviken om 1-3år att jag saknar något.
Det jag tänkt som utrustning är:

Solid svart eller vit
Svart läder med elmanövrerad förarstol och minne. Även dynförlängning
Dragkrok
Park.sensorer fram o bak, gärna 360-kamera(åtminstone backkamera)
VOC och hela det paketet med värmare o rattvärme
Sensus navi och BLIS
Teknikpaketet
Drive mode settings
Harman/Kardon-ljudet
Svart innertak

Tror jag fått med allt. Det jag funderar på är om ljudet är värt 12000kr och även om 360-kameran är något man använder.
Jag sitter i sträckbänken när det kommer till prislappen. Samtidigt som det är en bil som ska vara med oss i flertalet år framöver och jag vill vara nöjd, så är det med bonus-malus en torsk på rätt mycket pengar i 3år, något jag kan lägga på en begagnad bil istället.
Börjar närma oss 500k även om jag fått ett bra pris på 444k utan 360-kamera och "fel färg"(9000kr ska tas bort)
Om jag köper begnagnat så är kraven max 5000mil och samma utrustning. Missar jag några uppdateringar som gjorts på bilen eller är det samma bil? Långt inlägg, hoppas någon kan hjälpa mig i denna djungel.
Tack!
Jag fick min v90 CC D4 2020 för några veckor sedan. Sammanfattar mina upplevelser och hur jag valde/prioriterade bilen.

Crystal Metallic Vit - Rätt onödigt i sig men jag gillar denna kulör och den sticker ut lite
Läderpaketet med förarstol&minne - Här valde jag till Sport Läder (RA01) vilket är det bästa val jag gjort. Dessa stolar, jämfört med läderpaketet, är fruktansvärt komfortabla
Teknikpaket - Valde ej PRO då jag tyckte det kostade mer än vad det smakade. Gillar dessutom inte alls HUD. 360 kameran har jag haft på tidigare bil men valde bort denna trots allt, inget jag saknar eller kommer att skaffa.
Harman/Kardon - Helt klart värt pengarna! riktigt bra ljud i jämförelse med standard. Du kommer inte ångra detta! Står det mellan 360 och denna är valet mycket enkelt anser jag.
Exteriört Stylingpaket - Kanske även detta lite onödigt men det lyfter hela bilens intryck.
19" fälgar vilket jag anser räcker. Har en kollega som valde 22" och den blev stötigare och lite sämre svängradie. Jag bor på landet och en CC är inte riktigt till för 22" och lågprofil i min mening även om det är snyggt. Ska tåla lite gupp och grusvägar.
Tonade rutor från fabrik - Är ett måste för familjen (barn och hund) men man kan givetvis sätta film i efterhand. Men jag föredrar röktoning.

Tycker din setup är rimlig! Men det jag inte förstår, kanske för att jag aldrig haft, är varför man lägger pengar på ett svart innertak. Har du haft det innan och vad är fördelen?

360 kameran, är ett litet dilemma. Jag saknar den inte alls och är man i valet och kvalet så borde den gå bort.
#1353731
Brallan84 skrev: lör 14 dec 2019, 16:39
fjohan82 skrev: lör 14 dec 2019, 16:17 Allt med bilar är så individuellt.
Vissa anser att 360-kameran är Guds gåva till mänskligheten, andra tycker det är rent skräp som bara var en onödig utgift.

Det är en speciell känsla att få bygga sin egen bil och välja precis det man vill ha.
Men är det värt det, när man kan få en bil med runt 1000 mil på mätaren som har mer utrustning till ett någorlunda likvärdigt pris?

Återigen ett individuellt val.

Personligen hade jag nog tittat på en bil likt den nedan, som både har drag, glastaket och de mjukare ventilerade stolarna.
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 6-14077998
Men.....den är grå?! :-D
Skämt o sido, kan verkligen hålla med dig om att det är väldigt speciell känsla men som du säger, hur stor inverkan har 1000mil egentligen? Jag älska 360-kameran när jag testade men samtidigt, är det inte en deal-breaker.

Till nästa fråga, hur stor procent kan en bilfirma "skala av" på priset vid nybilsköp? 8-10? Mindre, mer?
Finns någon lista på bonus-malus förändringarna efter nyår? Förmodar att både en helt ny bil 2020 och en 2018 lär få samma skatt tills 2022 när 2018-bilen får sin "vanliga" skatt?
Jag tycker att grå/silver är lättare att hålla rent än vita och svarta bilar :-)
Har fått 8-10% på priset när jag har skickat in byggda bilar, du har väl gjort detta via Bygg din Volvo till fler än din lokala Volvohandlare?

Köper man en demobil så slipper man det stora raset som sker i princip direkt när du kör ut från hallen.
För vissa är känslan värd detta, andra slipper gärna det raset.

Min V60 hade rullat 90 mil när jag köpte den, fick den för 130' under listpris.
#1353748
Bra specat. Jag skulle ha skippat 360-kamera och satsat på silvermetallic. Hk-stereon är värt det. Behöver du EL-stolar? Men det kanske ligger med i läderpaketet nu? Själv satte jag på en LED-ramp eftersom jag bor på landet och kör mycket när det är mörkt. Är dock knäppt dyrt nu för tiden. Varför svart innertak. Får en mörk bil inne ändå? Själv tycker jag dem silvriga listerna är snyggare mot svart skinn än svarta lister mot svart. Sedan lade jag till EL-motorvärmare med batteriladdare. Då har jag fräscht batteri. Men kostar en slant... 8-10 % som privatperson är en bra rabatt. Kan få mera på en lagerbil. Se till så du får med vinterdäck till rabatterat pris. Klart att det är vettigare att köpa begagnat med få mil på mätaren än nytt... Men man får ju en bil som ofta är en demobil eller liknande. Och vad har dem varit med om har man ju dålig koll på. Har en MY19 och den har nog inte uppdaterats särskilt mycket mellan årsmodellerna. Men Volvo brukar smyga in förbättringar minst 2 ggr/år. Inte nödvändigtvis vid årsmodellsbyte. Har inte koll på My 20. Tror mediadelen är lite bättre/flexiblare mot andriodtelefoner. Läste att Volvo oncall är std på My 20. Men dem flesta tar ju klimatpaket ändå.
Senast redigerad av 1 refbob, redigerad totalt 0 gånger.
#1353755
Provkör en bil med 360 och HUD. Gärna lite längre stund.
Frugan var synnerligen skeptisk till 360 och HUD. Sedan provkörde hon. Därefter var det no discussion och vi har båda.

Ångrar INTE 360, HUD, BLIS. Väldigt få saker jag ångrar faktiskt. Typ ingen, men så klurade vi länge, testade, provkörde med mera.
Nu vet jag inte paketen i dag men då:
Halväderstolar. Sköna, praktiska och billiga.HUD är hur skönt som helst anser jag.
360 vill jag inte vara utan vilken dag i veckan som helst - bilen är LÅNG och den hjälper fantastiskt bra anser jag.
BLIS, självklart - säkerhet är viktigt.
Valde i övrigt svart inredning med standardljusa taket.
Stereon körde jag standard (fasen, jag skall köra bil, inte sitta och blunda och njuta i Berwaldhallen)
Elstol på båda stolarna fram men minne bara på förarstolen.
#1353756
Jag beställde ny V90CC och fått 10% rabatt.
Nu till dina val:
Solid svart eller vit- Skulle absolut satsa på metallack
Svart läder med elmanövrerad förarstol och minne. Även dynförlängning- MÅSTE
Dragkrok- ja...om du behöver
Park.sensorer fram o bak, gärna 360-kamera(åtminstone backkamera)- 360 kamera- behövs inte om du har sensorer och bakkamera
VOC och hela det paketet med värmare o rattvärme- ABSOLUT!
Sensus navi och BLIS- OK
Teknikpaketet- Jag valde phone integration och bakkamera separat---blev billigare och behöver inte andra lul lul
Drive mode settings- BRA
Harman/Kardon-ljudet- ABSOLUT värt!
Svart innertak- tråkigt. Hela interiör blir svart så taket kan vara lite ljusate så att man inte sitter i kista.
Jag valde förutom: Akustikrutor, stänkskydd, stödfängarskydd, sportratt är finare och trevligare i känsla tycker jag.
Oryginal vinterdäck/fälgar köpte jag på blocket...10k istället för 25k

Lycka till.
#1353765
Visserligen V60 men fick 8% på total priset.
Funderar du på HUD/360 kamera och redan vill ha teknik paketet är det ett litet steg till Teknik Pro. (Definitivt värt det!)
Skulle aldrig köpa en bil utan mettalic idag, det är för stor förlust vid vidare försäljning! (Dessutom en snyggare bil :-D )
Dragkrok går att eftermontera om du inte vet att du behöver den, lägg istället pengarna på Teknik Pro/Metallic.
VoC är standard idag. Men klimat paketet innehåller bränslevärmare och lite annat bra att ha. Definitivt värt att ta detta paket.
H/K Ljud? Jag har det inte idag, men valt det i nya bilen. Värt? Återstår att se. Jag spenderar ca 4000 mil om året i bilen så i min värld är det nice med bra ljud. Dock är standard ljudet med TuneIn på extrem väldigt kompetent. Bara lägga till sub kanske?
Drive Mode Settings är väl i princip standard idag?
Svart innertak är inget jag har idag, kommer ha på nya bilen. Osäker på om jag betalt extra för det om det inte varit standard i R-Design.
Navin och BLIS ingår i teknik paketet så det är klart du ska ha detta :-D (Både Pro och standard teknik har detta vad jag vet.)
Rekommenderar helt klart läder paketet med elstol på förarplats (med minne), det är guld värt om man är flera som delar på bilen. Och läder är trevligt även om det kanske kan vara jobbigt på vintern/sommaren. Lounge paketet är väldigt trevligt om man har råd, då får man ventilerat nappa läder :-) Skulle dock inte gå upp på Lounge Pro.

Slutligen, ut till handlaren.. Prova olika bilar. Har dem ingen V90 med en specifik utrustning så prova en i 60 serien. Stolarna är dem samma och tekniken är likadan om man bara vill se hur den fungerar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]