Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354828
Brallan84 skrev:Kan man motivera en v90 cc med panoramatak, teknik pro, klimat svart tak o minne i förarstolen, 350mil för 470tkr?

Kan man förhandla in v.däck, service eller annat i priset?
Det du skriver med där bör landa på ca 515.000 ny bil. Räknar man med 8% rabatt så blir det ~473000:- (länk till bil: https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... &model=v90 ) Har bilen dessutom rullat 350 mil (inte ny) så bör du kunna få ner den till 470k. Annars är det bara att ta en länk ifrån bygg din volvo och skicka till alla ÅF i närområdet och be om offert för att stärka ditt förhandlingsläge :-) (så gjorde jag, dock inte på demo bil)
#1354831
Brallan84 skrev: tor 19 dec 2019, 21:18
mojja skrev:
Brallan84 skrev: tor 19 dec 2019, 18:40

Jag tog inte deras erbjudande eftersom det inte fanns när den byggdes ihop, vad jag vet iaf 🤔

477 Netto var det jag kom ner på en fabriksny D4 AWD med utrustning enl bilder.

Kanske är bättre för dig att handla helt nytt än beg?
Ser ut och vara klockren bil du beställt, dock, om jag får gissa, så ligger de något lägre i pris pga. var i landet de finns, eller tänker jag fel?

Ska inte spela någon roll vart i Sverige du handlar. Jag beställde dock en D5a med samma spec istället. Provkörde D4an men den kändes könlös o klen.

Jag har handlat bilen i egenskap av privatperson så samma rabatter borde du kunna få. Säljaren går ju inte back på denna affär. Då hade han ju inte gjort den!!

Mvh Mojja
#1354832
Har bifogat min pris specifikation.
Jag har bara fått rabatt på grundbilen.
På totalpriset så blev det nästan 8%.
Gäller visserligen en V60 men det bör ge dig en indikation om vart du kan hämta din rabatt och hur mycket (blev väl nästan 11% på grundpriset).
Bilagor
prislista.PNG
prislista.PNG (47.91 KiB) Visad 547 gånger
#1354835
Lockis skrev: tor 19 dec 2019, 23:24 Har bifogat min pris specifikation.
Jag har bara fått rabatt på grundbilen.
På totalpriset så blev det nästan 8%.
Gäller visserligen en V60 men det bör ge dig en indikation om vart du kan hämta din rabatt och hur mycket (blev väl nästan 11% på grundpriset).
Rabatten är ju ganska oväsentlig. Det som betyder något för min del är ju nettopriset på vald bil och utrustning.

Vill man ändå veta rabatten är det ju bara o bygga bilen jag visat upp enl offert på Volvo Cars o räkna baklänges :P
#1354836
mojja skrev:Rabatten är ju ganska oväsentlig. Det som betyder något för min del är ju nettopriset på vald bil och utrustning.

Vill man ändå veta rabatten är det ju bara o bygga bilen jag visat upp enl offert på Volvo Cars o räkna baklänges
Fast rabatten har ju en väldigt stor inverkan på nettopriset... Så att säga att rabatten inte är väsentlig är ju ett direkt felaktigt påståeende :laugh:

Vart rabatten kommer ifrån är dock mindre väsentligt. Men det skadar ju inte att veta vart andra har fått sin rabatt när man är i förhandlingar.
#1354837
Lockis skrev: tor 19 dec 2019, 23:33
mojja skrev:Rabatten är ju ganska oväsentlig. Det som betyder något för min del är ju nettopriset på vald bil och utrustning.

Vill man ändå veta rabatten är det ju bara o bygga bilen jag visat upp enl offert på Volvo Cars o räkna baklänges
Fast rabatten har ju en väldigt stor inverkan på nettopriset... Så att säga att rabatten inte är väsentlig är ju ett direkt felaktigt påståeende :laugh:

Vart rabatten kommer ifrån är dock mindre väsentligt. Men det skadar ju inte att veta vart andra har fått sin rabatt när man är i förhandlingar.
Rabatten är oväsentlig då alla säljare har fritt att sätta sin egen prislista. Dock är ju nettopriset konstant och det enda som är relevant.

Om jag säljer 2 tändsticksaskar exakt identiska.
Den ena för 150 kr med 20% rabatt kostar den 120 netto.

Dena andra säljer jag för 120 kr med 5% rabatt för 114 netto.

Vilken är det smarta köpet? Vilket köp får kunder att känna sig mest nöjda med?

Mvh Morgan.
#1354851
Köpte min v90cc T5 förra månaden. 2018 årsmodell, gått 4500mil, i mkt bra skick. När jag byggde den i "Bygg din Volvo" hamnade den på 523.000kr, köpte den för 356.000kr.
Köpt på Volvo Torslanda och inte via återsäljare.
Jämförde med blocket och liknande bilar som gått mellan 4000-5500 med liknande utrustning låg aldrig under 400.000kr. Måste säga att volvo håller väldigt bra andrahandsvärde här i Sverige.
#1354874
Geoham skrev: fre 20 dec 2019, 08:31 Köpte min v90cc T5 förra månaden. 2018 årsmodell, gått 4500mil, i mkt bra skick. När jag byggde den i "Bygg din Volvo" hamnade den på 523.000kr, köpte den för 356.000kr.
Köpt på Volvo Torslanda och inte via återsäljare.
Jämförde med blocket och liknande bilar som gått mellan 4000-5500 med liknande utrustning låg aldrig under 400.000kr. Måste säga att volvo håller väldigt bra andrahandsvärde här i Sverige.
Om man har förmånen att köpa direkt på detta sättet är det ju klart förmånligt, men det är inte många som har...
#1354880
Geoham skrev: fre 20 dec 2019, 08:31 Köpte min v90cc T5 förra månaden. 2018 årsmodell, gått 4500mil, i mkt bra skick. När jag byggde den i "Bygg din Volvo" hamnade den på 523.000kr, köpte den för 356.000kr.
Köpt på Volvo Torslanda och inte via återsäljare.
Jämförde med blocket och liknande bilar som gått mellan 4000-5500 med liknande utrustning låg aldrig under 400.000kr. Måste säga att volvo håller väldigt bra andrahandsvärde här i Sverige.
Och om en icke-Volvoanställd ska handla där, hur gör han då?
Att handla till personalpriser betyder att din bil inte kan jämföras med de på Blocket.
#1354883
Det jag ville komma fram till (men var otydlig) är att om bilen jag köpte säljs för ca 400.000kr så hade jag kollat på en ny. Pressar man ner nypriset ca 10% så är skillnaden inte så stor på en ny kontra begagnad. En ny bil som är 2år nyare säljs också dyrare när man vill byta bil. Visst, bonus malus spelar också roll men ändå. Har man råd så ska man iallafall fundera på att köpa en ny tycker jag. Volvo håller som sagt andrahandsvärdet förvånansvärt bra i det här landet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]