Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo1819
#1352177
Ni som har luftfjädring. Har ni nångång fått problem? Jag köpte privat köp 1 år sen med luftfjädring M19 för att jag ville ha komfort. Men nu ångrar jag mig lite. Har planerat att ha bilen 6-7 år och är riktigt paranoid att fjädringen ska paja. När de blir minus grader har jag alltid den i garage och vågar knappt köra ut den , om det är dåliga vägar med många hål o fartgupp tar jag alltid omväg för att luftfjäfringen inte ska slitas. Känns ju samtidigt som att den borde klara av detta men ni med luftfjädring har ni parkerat den i minus grader under nätterna och kört på riktigt dåliga vägar utan problem? Kollegans XC90 rasade ihop totalt. Såg ut som en lowrider och hans verkstads besök blev 40 000kr!!!! Nu väntar jag på min tur :crying:
av Lockis
#1352180
Hej,

Det finns en rätt stor tråd om en V90 T8 som haft bekymmer. Vill minnas att även andra ägare med luftfjädring varit och kommenterat.

viewtopic.php?f=79&t=152783
Även
viewtopic.php?f=79&t=146769
Vill även minnas att det finns ett par trådar i 60 forumet :-)
Hoppas detta svarar på dina frågor.
av Mikaels80
#1352235
Jag är inne på andra vintern med min bil nu och den har funkat problemfritt sånär som en gång förra vintern då den säckade ihop men efter c:a ett dygn så var den ok igen. Var antagligen luft i nån slang som frös bara (står alltid parkerad utomhus).
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1352261
Morsan har kört sin my17 7000 mil nu, och den står i varmgarage på natten och ute på dagen, dvs gyllene förhållanden för att få kondens. Men den har inte krånglat en enda gång hittils.
Jag tror problemen var i början, typ my16 tillverkade -15 osv
Har du klippt en bil för typ 700k lär du inte åka runt och oroa dej för en utsliten bälg vid 15000 mil a’ några tusen.
av least
#1352271
Varför är TS så rädd för att just luftfjädringen ska gå sönder?
Och även om den går sönder, så finns det inget som säger att reparationen ska kosta 40000 kr.

Om jag ska gissa, så finns det något annat som klämmer här, är bilägandet kanske för dyrt?
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
av SundanceKid
#1352303
Låter skumt att man betalar 25000kr för nåt man är orolig över att de ska gå sönder hela tiden.
Är väl bara använda bilen och hoppas på det bästa.
Jag har valt det på min kommande V90 T8 R-design, det enda jag är orolig över är att den ska se jättehög ut mot nuvarande V90 r-design med sportchassie.
av Hypoxia
#1352305
Jag tror att det är lite som att se ett halvfullt eller halvtomt glas. Alla nya bilar löper risken att drabbas av dyra reparationer när garantin har gått ut, men antingen så köper man en enklare bil utan lull-lull eller så accepterar man risken och njuter av all lull-lull istället. Att gå runt och vara orolig till den grad att man inte ens vågar använda bilen under vinterhalvåret är i mina ögon inte sunt på något sätt. Om man har en bil i prisklassen 700k-1200k som inte omfattas av garanti och dessutom inte har bilen helförsäkrad får man helt enkelt skylla sig själv.

Åtminstone TryggHansa inkluderar luftfjädring i sin vagnskadeförsäkring (max 8 år / 12000mil) och jag skulle bli väldigt förvånad om inte de andra stora bolagen gjorde detsamma. Sen finns det bolag som är mer generösa när det gäller tider och mil vilket också bör betraktas om man äger en långmilare alt. äldre bil.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1352306
Är inget jag bekymrar mig över. Min bil står både i garage och utomhus - har aldrig haft några problem med de två senaste bilarna med luftfjädring. Skulle jag ligga sömnlös över detta skulle jag aldrig valt luftfjädring vid beställning.
av JensAxel
#1353078
Har haft min XC90 T8 med luftfjädring i 3,5 år nu. Bilen står alltid ute och har rullat ca 9600 mil. Fick något utbytt via en service bulletin efter första året, men har aldrig haft några problem med systemet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1353097
Såhär säger Volvia: Styrning– Styrväxel, pump, styrsystem (ej styrstag, styrstagsändar eller rattaxel) och pump till luft och hydraulfjädring.

Hur det är med övriga komponenter vet jag dock inte...
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]