Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gonzon
#1351772
least skrev:Detta kan inte stämma. Det finns endast ett skadetillfälle, att olika komponenter rasar är inget underligt.

Men att försäkringsbolaget nekar en enskild komponent måste vara på grund av ett missförstånd.
Om bilen fungerade kvällen innan, och strömställaren är en kritiskt komponent för att bilen ska kunna köras, då ingår den i skadan.

Vad är "batterisupport" för funktion?
Så tänkte jag med, men blev tillrättavisad av Volvo att så inte var fallet. Och vad strömställaren till batterisupport gör har jag ingen aning om.
av gonzon
#1351779
När teknikern ringde och förklarade vad som var fel med bilen så ifrågasatte jag deras resonemang med att 1 av 3 elsystem gått sönder utan inblandning av de andra 2. Det låter väldigt osannolikt att bilens stora styrbox går sönder samtidigt som rattlåset, och sen av en slump även brytare/strömställare för batterisupport.

Blev väldigt irriterad och frågade igen hur dom tänkte. Då blev jag tillrättavisad med att Volvo inte såg sambandet i de trasiga komponenterna, och Volvias helförsäkring täcker inte dom delarna.
av least
#1351787
gonzon skrev:När teknikern ringde och förklarade vad som var fel med bilen så ifrågasatte jag deras resonemang med att 1 av 3 elsystem gått sönder utan inblandning av de andra 2. Det låter väldigt osannolikt att bilens stora styrbox går sönder samtidigt som rattlåset, och sen av en slump även brytare/strömställare för batterisupport.

Blev väldigt irriterad och frågade igen hur dom tänkte. Då blev jag tillrättavisad med att Volvo inte såg sambandet i de trasiga komponenterna, och Volvias helförsäkring täcker inte dom delarna.
Återigen, det där låter inte rätt.
Begär att få detta utlåtande skriftligt, och be samtidigt Volvia om ett utlåtande.

En helförsäkrad "ny" bil ska ha en gällande försäkring för denna typ av fel.

Ta även reda på exakt vad batterigrejjen har för funktion, innan dess är det omöjligt att greppa vad som är hönan och ägget i detta fallet.
av gonzon
#1351792
least skrev: tis 03 dec 2019, 11:52
gonzon skrev:När teknikern ringde och förklarade vad som var fel med bilen så ifrågasatte jag deras resonemang med att 1 av 3 elsystem gått sönder utan inblandning av de andra 2. Det låter väldigt osannolikt att bilens stora styrbox går sönder samtidigt som rattlåset, och sen av en slump även brytare/strömställare för batterisupport.

Blev väldigt irriterad och frågade igen hur dom tänkte. Då blev jag tillrättavisad med att Volvo inte såg sambandet i de trasiga komponenterna, och Volvias helförsäkring täcker inte dom delarna.
Återigen, det där låter inte rätt.
Begär att få detta utlåtande skriftligt, och be samtidigt Volvia om ett utlåtande.

En helförsäkrad "ny" bil ska ha en gällande försäkring för denna typ av fel.

Ta även reda på exakt vad batterigrejjen har för funktion, innan dess är det omöjligt att greppa vad som är hönan och ägget i detta fallet.
Yes, har precis börjat dokumentera allt. Volvia har fått in separata skador. Jag hävdar att det är en skada. Nästa steg är att få Volvo att skriftligt bevisa att dessa inte hör ihop.

Har jag fel tar jag gärna kostnaden, inget snack om saken. Har jag rätt så förväntar jag mig goodwill från Volvo.
av Siqqe
#1354115
Även jag är en missnöjd XC90-ägare.

Årsmodell -16, D5.

* 1 besök, sprucken anslutning i kylarvätskebehållaren (garanti)
* 2 besök hittills, VOC strular, säger att bilen används hela tiden (ej löst)
* 2 besök, bakre låskistor fryser fast (garanti)
* 3 besök, sprucket partikelfilter (ej garanti)
* 1 besök, sprucket laddluftrör (garanti)
* 1 besök hittills, GPS tappat position, visar ca 400 km fel (ej löst)
* Påtalas vid varje besök: Allmänt skrammel, gnissel och missljud från dörrsidor, stolar och annat jag inte kunnat lokalisera ännu
av least
#1354126
För bakre låskistor finns en lösning?
Typ en kådis som träs över låshuset och håller fukten ute.

VOC brukar kunna fixas med en omladdning av mjukvara.
Samma med GPS som tappar bort sig, dock så kan det krävas utbyte av hårdvara.

Ett sprucket partikelfilter kommer inte av sig självt, varför gällde inte garanti för denna skada?
Rimligen hade det skadade röret med detta att göra, så garantin borde ha varit gällande även för DPF.
Försäkringen bör ha täckt dock.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]