Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1351935
Körde igår på en 10 mil vägsträcka där man gång på gång gick ut i radio och varnade för blixthalka utan att få en varning (t.o.m. varning om att trafiken på viss del stod nästan still pga halkan).
Så hur det fungerar tycker jag är mycket tvetydigt i dagsläget, men vi får se i framtiden när det finns en tillräckligt kritisk massa som kommunicerar.
Och inom bebyggelse/tätort är inte risken med ett fullt utbyggt system (framtiden) att det blir mängder med varning (går kanske att slå samman varningar).
av least
#1351940
Har din bil navigation?
Och varningen som du hörde behöver inte ha kodats på rätt sätt från stationen som du lyssnade på, det finns ingen garanti att deras system delar data till Volvos lösning. Volvos varningsystem bygger inte på RDS via radion.
Användarvisningsbild
av Funk
#1351942
AndS skrev:Körde igår på en 10 mil vägsträcka där man gång på gång gick ut i radio och varnade för blixthalka utan att få en varning (t.o.m. varning om att trafiken på viss del stod nästan still pga halkan).
Så hur det fungerar tycker jag är mycket tvetydigt i dagsläget, men vi får se i framtiden när det finns en tillräckligt kritisk massa som kommunicerar.
Och inom bebyggelse/tätort är inte risken med ett fullt utbyggt system (framtiden) att det blir mängder med varning (går kanske att slå samman varningar).
Det där är ju alldeles riktigt, för än är antalet bilar med connected safety ganska lågt. Och Volvo Trucks del tror jag bara rör Hazard Light Alert, men är lite osäker..
Att få systemet märkesoberoende är givetvis I allra högsta grad önskvärt.

/Thomas
av AndS
#1351947
least skrev: ons 04 dec 2019, 10:32 Har din bil navigation?
Och varningen som du hörde behöver inte ha kodats på rätt sätt från stationen som du lyssnade på, det finns ingen garanti att deras system delar data till Volvos lösning. Volvos varningsystem bygger inte på RDS via radion.
Det jag avsåg var att man under min resa var ute 4-5 gånger i "vanlig" radio och varnade via Trafikmeddelande som avbröt sändning. Däremot fick jag inga meddelanden från Connected safety från andra bilar, så därför anser jag (min åsikt) att man idag inte kan bedöma om systemet fungerar eller är bra. Och det var halt igår kväll även med avåkningar.
#1351967
Jag var uppe i Norge förra vintern och då fick jag upp denna varning flera gånger...

Det är dock samma symbol både om det är sin egen bil som skickar iväg informationen som om den tar emot informationen från någon annan. Det är lite synd.

Jag hade tyckt det vore bra att veta om det är min eller någon annans bil som står för varningen.. Det hade räckt att det var en pil uppåt eller nedåt beroende på om den skickade eller tog emot info.

Om den tog emot info, så hade det varit bra om det också hamnar en symbol på kartan i navigatorn, på den platsen.
#1351968
AndS skrev: ons 04 dec 2019, 11:07
least skrev: ons 04 dec 2019, 10:32 Har din bil navigation?
Och varningen som du hörde behöver inte ha kodats på rätt sätt från stationen som du lyssnade på, det finns ingen garanti att deras system delar data till Volvos lösning. Volvos varningsystem bygger inte på RDS via radion.
Det jag avsåg var att man under min resa var ute 4-5 gånger i "vanlig" radio och varnade via Trafikmeddelande som avbröt sändning. Däremot fick jag inga meddelanden från Connected safety från andra bilar, så därför anser jag (min åsikt) att man idag inte kan bedöma om systemet fungerar eller är bra. Och det var halt igår kväll även med avåkningar.
I nuläget är det väl bara Volvo med spa- och cma-platform som har systemet och jag var tvungen att gå in aktivt och godkänna användaravtalet för att systemet skulle aktiveras.

Så det kör säkert runt en hel del bilar med systemet inaktivt där ute. Det tillsammans med att det är ganska få bilar av alla som har systemet överhuvudtaget gör väl att man inte kan förlita sig på det.

Mercedes har väl börjat med samma system, har jag för mig. Så då ökar man antalet bilar något i alla fall...
av AndS
#1351976
Man behöver ju inte få info om den egna bilen skickar info, men systemet är ju i sin linda så vi får se om några år vad det visar.
Och på riktig vinterväg vet man ju att det är halt så då fyller det mycket liten funktion, vitt på marken och snö = halka.
#1351979
Jag tycker det är bra att få info även om bilen skickar.. Kan vara svartis som man inte märker vid tex start i en korsning..

Jag upplever att den gula antisladd-symbolen inte tänds vid små och korta hjulsläpp..
av AndS
#1351984
Ilduce77 skrev: ons 04 dec 2019, 15:52 Jag tycker det är bra att få info även om bilen skickar.. Kan vara svartis som man inte märker vid tex start i en korsning..
Jag upplever att den gula antisladd-symbolen inte tänds vid små och korta hjulsläpp..
Om bilen kan signalera "svart is" så måste den spinna och det märker jag lätt.
Vad är ni för bilförare eller är det generationen som aldrig kört en bil utan antispinn/sladd ;-)
#1351993
Alltså, jag märker ibland inte att det är halt när jag exempelvis gasar iväg vid en rondell eller trafikljus. Bilen varnar dock. Sedan märker man när man bromsar att det är halt.
Varför? För att fyrhjulsdrift och antispinn fungerar så sjukt bra så den döljer vägförhållandet.
Likaså kan man ibland bromsa lätt och den tänds. Bromsar jag till lite hårdare märker jag att ABS tydligt slår in.
Bilen är helt enkelt mycket bättre på att upptäcka halkan.
Har även hänt när man gasar på ut på motorvägen med snö och slask och annat. Man bara kör iväg men bilen märker att det är halt. Åter igen maskerar tekniken alldeles för bra.
Så den funktionen är skitbra!
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]