Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1349155
Hej!
Plockade precis ut min nybegagnade v90 cc. På väg hem var det kö så jag tänkte att jag passar på att testa Que assist. En sak jag reagerade på var att när bilen stannar i kön och sedan åker bilarna igen så måste jag gasa, annars följer inte bilen de andra bilarna i kön, jag trodde att bilen skulle "gasa själv" vid stopp.
Ska det vara så?
av Cokeisit
#1349160
Ja, ifall bilen har stannat helt måste du aktivt köra iväg.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1349166
Är det inte efter en viss tid man måste peta på gasen?
Så är det på min V60 modell äldre, står den still under en viss tid behöver jag inte göra något alls, den rullar vidare själv när bilen framför rullar iväg...
av Lockis
#1349167
fjohan82 skrev: tis 19 nov 2019, 21:37 Är det inte efter en viss tid man måste peta på gasen?
Så är det på min V60 modell äldre, står den still under en viss tid behöver jag inte göra något alls, den rullar vidare själv.
Stämmer, men är osäker på hur många sekunder den får stå still innan den släpper och man måste aktivera igen.
av Geoham
#1349180
fjohan82 skrev: tis 19 nov 2019, 21:37 Är det inte efter en viss tid man måste peta på gasen?
Så är det på min V60 modell äldre, står den still under en viss tid behöver jag inte göra något alls, den rullar vidare själv när bilen framför rullar iväg...
1-2sek för min del sen så måste jag gasa själv.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1349219

Lockis skrev:
fjohan82 skrev: tis 19 nov 2019, 21:37 Är det inte efter en viss tid man måste peta på gasen?
Så är det på min V60 modell äldre, står den still under en viss tid behöver jag inte göra något alls, den rullar vidare själv.
Stämmer, men är osäker på hur många sekunder den får stå still innan den släpper och man måste aktivera igen.
Jag är tämligen säker på att om start/stopp aktiveras (dvs du står stilla såpass att motorn går ner i Idle) så behöver du väcka den manuellt. Om den inte gör det så kör den vidare när det rör på sig. Tar dock inte gift på det men det har varit min upplevelse iaf.
av Geoham
#1349226
grillchips skrev: ons 20 nov 2019, 09:09
Lockis skrev:
fjohan82 skrev: tis 19 nov 2019, 21:37 Är det inte efter en viss tid man måste peta på gasen?
Så är det på min V60 modell äldre, står den still under en viss tid behöver jag inte göra något alls, den rullar vidare själv.
Stämmer, men är osäker på hur många sekunder den får stå still innan den släpper och man måste aktivera igen.
Jag är tämligen säker på att om start/stopp aktiveras (dvs du står stilla såpass att motorn går ner i Idle) så behöver du väcka den manuellt. Om den inte gör det så kör den vidare när det rör på sig. Tar dock inte gift på det men det har varit min upplevelse iaf.
Det var så jag upplevde det. Det hände någon gång att den precis på sekunden skulle stå still och bilarna framför rörde sig, då forsatte den att köra utan att jag behövde göra något.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]