Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348200
Plus att det som sagt var sotar mer = sätter igen partikelfiltret snabbare = ökad förbrukning = sliter mer på partikelfiltret.
Så, förbrukning plus partikelfilter = påverkar ekonomin negativt, om man nu är en sådan som inte bryr sig om miljö utan bara kronor och ören.
En modern bränslevärmare är sjukt effektiv. Drar max cirka 6 dl/timme och ger en gefla massa värme (typiskt runt 5 kW, och betänk då att 6 dl diesel innehåller ungefär 5,8 kWh så det är en verkningsgrad på i runda slängar 90%).
av V70_2005
#1348223
Helt rätt! Tänker man på miljön och kör fossilbränsle bör man skaffa elektrisk motorvärmare. Tror inte en dieselvärmare är mycket renare än själva motorn när det kommer till CO2 för att värma kupén och motorn.

Moderna motorer är designade för att klara kallstarter, hör sällan om moderna bilar där man byter ram, vevlager, kolvar etc. Kanske kan ha påverkan på efterbehandlingssystem.

Men om vi pratar 20-25kSEK!? för att eftermontera något man redan typ har. Ens 4-5kSEK skulle jag nog inte lägga till om jag köpte bil idag för den funktionaliteten. Då är det nog bättre att lägga pengarna på en elektrisk motorvärmare.
av Lockis
#1348226
V70_2005 skrev: Tror inte en dieselvärmare är mycket renare än själva motorn när det kommer till CO2 för att värma kupén och motorn.
Fast du tror fel, som @Xanthopteryx, skrev drar bränslevärmaren ca 6dl/h och du kommer aldrig kunna köra en bil på detta. Fördelen med dessa 6dl/h är ju dessutom att motorn värms upp och därför är mer miljövänlig när man väl startar bilen.
Elektrisk värmare i all ära men det är inte alla som har möjlighet till detta iheller.
V70_2005 skrev:Moderna motorer är designade för att klara kallstarter, hör sällan om moderna bilar där man byter ram, vevlager, kolvar etc. Kanske kan ha påverkan på efterbehandlingssystem.
Absolut men det handlade väl mer om att om man bara ska värma upp bilen är det bättre på alla sätt att inte fjärrstarta bilen, i dem flesta tätorter är det dessutom olagligt att stå på tomgång mer än 1-2 minuter, och det är ju faktiskt det bilen gör när du fjärrstartar.
V70_2005 skrev:Men om vi pratar 20-25kSEK!? för att eftermontera något man redan typ har. Ens 4-5kSEK skulle jag nog inte lägga till om jag köpte bil idag för den funktionaliteten. Då är det nog bättre att lägga pengarna på en elektrisk motorvärmare.
Tittar man på V60 idag så kostar klimat paketet 9900:- I detta ingår programmerbar bränslevärmare bla. En elektrisk motorvärmare kostar ~7000 från volvo medans en kupe värmare kostar ca 1000:- så har man möjlighet att koppla in en kupe värmare är detta ett bättre alternativ om man ska titta på ekonomin.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1348257
Nu skrev jag eftermontera, dvs eftermontera hela grejen. Inte åka in och få ny mjukvara. Men det kostar en del det också, jag betalade typ 5000 för att få fjärrstart motor via nyckeln för några år sen.
Har du redan värmaren finns det flera alternativ. Men det såldes bilar utan stödvärmare också, så det får du ta reda på.
av V70_2005
#1348276
Fjärrstart är väldigt smidigt, man slår på den i princip när man ska gå ut till bilen (behöver inte startas 30min innan) så är bilen varm när man kommer dit. Tillsatsvärmaren går nog också igång för det går väldigt fort, jag tror man även drar igång bakrutevärme om man har programmerat att den är automatisk.

Jag har båda alternativen och väljer oftast fjärrstart pga snabbheten och man inte behöver planera.
#1348282
V70_2005 skrev:Helt rätt! Tänker man på miljön och kör fossilbränsle bör man skaffa elektrisk motorvärmare. Tror inte en dieselvärmare är mycket renare än själva motorn när det kommer till CO2 för att värma kupén och motorn.

Moderna motorer är designade för att klara kallstarter, hör sällan om moderna bilar där man byter ram, vevlager, kolvar etc. Kanske kan ha påverkan på efterbehandlingssystem.

Men om vi pratar 20-25kSEK!? för att eftermontera något man redan typ har. Ens 4-5kSEK skulle jag nog inte lägga till om jag köpte bil idag för den funktionaliteten. Då är det nog bättre att lägga pengarna på en elektrisk motorvärmare.
Bränslevärmaren får upp arbetstemperatur mycket fort = mindre föroreningar tack vare bättre optimerad förbränning.
Motorn tar lång tid på sig att få upp värmen = mer föroreningar på grund av dålig förbränning.
Har man dessutom bensinare med katalysator så är reningen från katalysatorn obefintlig tills den blir flera hundra grader varm.
Värmaren är optimerad för att ge värme = hög effektivitet.
Motorn är optimerad för att göra andra saker = lägre värmeffektivitet.

Kall olja smörjer sämre, särskilt när det börjar bli sådär vintrigt redigt kallt = högre slitage.

Om du fjärrstartar så ökar du dessutom förbrukningen om du har värmare i bilen då tillskottsvärmaren startar (om du inte aktivt valt bort det), så då har du motorns förbrukning plus värmarens förbrukning = sämre för plånbok och miljö.

Värmaren går dessutom inte på fullt ös hela tiden utan trappar ner när temperaturen börjar bli lagom.

Angående någon som sade att man måste planera: Jag kör aldrig timer utan direktstartar värmaren. Kräver inte mycket mer planering än att fjärrstarta motorn. Är det -10 eller -20 så måste den ändå gå en stund för att tina framrutan, plus att direktstarten stäger av sig efter 15 minuter. Är det -30 (ja, det har jag varit med om ett par gånger) så måste den värma än längre...

Elektrisk värmare är såklart himla bra särskilt om det är slangmonterad. Tyvärr har jag inte tillgång till vettig lösning med ström på jobbet. Bränslevärmaren ingick i klimatpaketet emedan elektrisk skulle kosta 6.000 extra, och varke jag eller frugan kan nyttja elektrisk på annan plats än hemmavid, tyvärr. Om vi hade el på bådas arbetsplatser skulle vi nog lagt till elektrisk också.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]