V70_2005 skrev:Helt rätt! Tänker man på miljön och kör fossilbränsle bör man skaffa elektrisk motorvärmare. Tror inte en dieselvärmare är mycket renare än själva motorn när det kommer till CO2 för att värma kupén och motorn.
Moderna motorer är designade för att klara kallstarter, hör sällan om moderna bilar där man byter ram, vevlager, kolvar etc. Kanske kan ha påverkan på efterbehandlingssystem.
Men om vi pratar 20-25kSEK!? för att eftermontera något man redan typ har. Ens 4-5kSEK skulle jag nog inte lägga till om jag köpte bil idag för den funktionaliteten. Då är det nog bättre att lägga pengarna på en elektrisk motorvärmare.
Bränslevärmaren får upp arbetstemperatur mycket fort = mindre föroreningar tack vare bättre optimerad förbränning.
Motorn tar lång tid på sig att få upp värmen = mer föroreningar på grund av dålig förbränning.
Har man dessutom bensinare med katalysator så är reningen från katalysatorn obefintlig tills den blir flera hundra grader varm.
Värmaren är optimerad för att ge värme = hög effektivitet.
Motorn är optimerad för att göra andra saker = lägre värmeffektivitet.
Kall olja smörjer sämre, särskilt när det börjar bli sådär vintrigt redigt kallt = högre slitage.
Om du fjärrstartar så ökar du dessutom förbrukningen om du har värmare i bilen då tillskottsvärmaren startar (om du inte aktivt valt bort det), så då har du motorns förbrukning plus värmarens förbrukning = sämre för plånbok och miljö.
Värmaren går dessutom inte på fullt ös hela tiden utan trappar ner när temperaturen börjar bli lagom.
Angående någon som sade att man måste planera: Jag kör aldrig timer utan direktstartar värmaren. Kräver inte mycket mer planering än att fjärrstarta motorn. Är det -10 eller -20 så måste den ändå gå en stund för att tina framrutan, plus att direktstarten stäger av sig efter 15 minuter. Är det -30 (ja, det har jag varit med om ett par gånger) så måste den värma än längre...
Elektrisk värmare är såklart himla bra särskilt om det är slangmonterad. Tyvärr har jag inte tillgång till vettig lösning med ström på jobbet. Bränslevärmaren ingick i klimatpaketet emedan elektrisk skulle kosta 6.000 extra, och varke jag eller frugan kan nyttja elektrisk på annan plats än hemmavid, tyvärr. Om vi hade el på bådas arbetsplatser skulle vi nog lagt till elektrisk också.