Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barcusmrandt
#1349261
Då har jag fått tillbaka bilen, och fått svar på vad felet var - ingenting! :-/

De kunde inte hitta några fel på hårdvara, inga felmeddelanden (trots att bilen själv gav besked om att den måste in på service), inga fel på mjukvara, inga fel under testkörningar osv... Så deras förklaring var "en glitch".

Skulle vilja hävda att det säkerhetsmässigt i så fall är en rätt allvarlig "glitch". Menmen...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1349276
Xanthopteryx skrev:Njae. Alltså, hellre att bilen klagar en gång för mycket än för sällan.
Händer dagligdags även i andra, mer känsliga, system såsom på flygplan.
Min upplevelse är att felmeddelanden, som sedan visar sig felaktiga, gör att man ignorerar nästa felmeddelande. Inte bra alls, då DET meddelandet kan vara "skarpt".
Jag personligen hatar alla falska felmeddelanden. Ännu värre när man sedan inte kan hitta vad det är som triggat meddelandet. Något HAR gjort att ett felmeddelande skickats.
av barcusmrandt
#1349280
Xanthopteryx skrev: ons 20 nov 2019, 13:36 Njae. Alltså, hellre att bilen klagar en gång för mycket än för sällan.
Händer dagligdags även i andra, mer känsliga, system såsom på flygplan.
Nu var det ju då inte bara snack om ett felmeddelande - luftfjädringen strejkade totalt, bilen sjönk i backen bak och blev stenhård. Den blev samtidigt "lätt" i styrningen vilket var ganska obehagligt - speciellt på Norska morgon-vägar med -2 på termometern...
av Xanthopteryx
#1349283
barcusmrandt skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 20 nov 2019, 13:36 Njae. Alltså, hellre att bilen klagar en gång för mycket än för sällan.
Händer dagligdags även i andra, mer känsliga, system såsom på flygplan.
Nu var det ju då inte bara snack om ett felmeddelande - luftfjädringen strejkade totalt, bilen sjönk i backen bak och blev stenhård. Den blev samtidigt "lätt" i styrningen vilket var ganska obehagligt - speciellt på Norska morgon-vägar med -2 på termometern...
Men du fick ju ett meddelande då, eller hur?
Det är ju obra om du inte ens får ett felmeddelande men att saker ändå beter sig skumt.

Det kan ju faktiskt vara ett faktiskt fel, men som inte visar sig förrän under vissa förhållanden. Eller så är det en sensor som spökar, vilket också kanske visar sig först vid ett visst tillfälle. Så frågan är hur du vill ha det: Att den faktiskt larmar när systemet tror att något hänt eller att den är tyst trots att saker faktiskt kanske Har hänt?

Som sagt, flyget får felmeddelanden dagligen, bara i sverige. Det är för att säkerheten är så hög och vid minsta misstanke om fel på saker som kan påverka säkerheten så skall det larmas och systemet sättas i ett säkert läge.
av barcusmrandt
#1349285
Förstår inte vad du menar - det hände ju faktiskt, och jag fick meddelande (hade inte behövt det meddelandet kan jag säga), men verkstan hävdar att det inte är nåt fel utan det är en glitch. Jag hävdar att nåt MÅSTE vara/varit fel - annars hade inte dämparna strejkat.
av AndS
#1349286
EbbevonVolvo skrev: ons 20 nov 2019, 13:58 Min upplevelse är att felmeddelanden, som sedan visar sig felaktiga, gör att man ignorerar nästa felmeddelande. Inte bra alls, då DET meddelandet kan vara "skarpt".
Jag personligen hatar alla falska felmeddelanden. Ännu värre när man sedan inte kan hitta vad det är som triggat meddelandet. Något HAR gjort att ett felmeddelande skickats.
Välkommen in i IT och Digitaliseringsvärlden, som nu också vidareutvecklas i bilar och inget som man kan välja bort.
Har jobbat 40 år inom branschen med IT/digitalisering/tele/etc, och jag är förvånad över att bilarna är så stabila som de trots allt är.
av Xanthopteryx
#1349294
barcusmrandt skrev:Förstår inte vad du menar - det hände ju faktiskt, och jag fick meddelande (hade inte behövt det meddelandet kan jag säga), men verkstan hävdar att det inte är nåt fel utan det är en glitch. Jag hävdar att nåt MÅSTE vara/varit fel - annars hade inte dämparna strejkat.
Ja, det var ett fel, enligt systemet. Och felet kan mycket väl ha funnits just då, men vissa fel kan självläka och därmed kan det återställas av sig självt eller nollställning.
Detsamma händer ju inom alla produkter, gärna där datorer är inblandade men även i mekaniska produkter. Det kan vara en sensor som hakat sig, en sensor som överskdit ett värde eller vad faen som helst.

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]