Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1347687
Har köpt en V90 CC D4. Det är en ny lagerbil så den har stått några månader hos ÅF innan leverans. Bilen har nu rullat 2000 mil och är 8 månader. Nu säger serviceindikatorn att det är dags för service. Men det måste väl vara fel? Är ju visserligen snart 1 år sedan den tillverkades. Men slitaget på en ny bil i hallen kan inte vara stort...
av Lockis
#1347695
Kolla med din PST. Han är den som kan ge dig korrekt svar. Kanske borde dem ha nollställt innan du hämtade bilen.
av pellemando
#1347702
Styrs det inte både av tid och mil? Dvs vilket av det som inträffar först? Har för mig att det vart uppe för diskussion tidigare och det länkade till den infon.
av Lockis
#1347706
pellemando skrev:Styrs det inte både av tid och mil? Dvs vilket av det som inträffar först? Har för mig att det vart uppe för diskussion tidigare och det länkade till den infon.
Jo, 1 år eller 3000 mil. Men som TS säger så har han ju köpt en bil som stått stilla i 4 månader, men service tiden börjar ticka när bilen lämnar fabriken. Så TS har bara haft en helt ny bil i 8 månader som tycker det är dags för service. Trodde Volvo hade som policy att leverans serva sina lager bilar och därmed bör TS ha haft 1 år på sig att köra bilen.
av refbob
#1347945
Jag ska in i morgon och fixa garantiåtgärder. Jag ska se vad dem kan göra då...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1347972
Jag tillhör väl skaran som tycker att 3000 mil är för långt mellan oljebytena, helt oberoende av superextraduperkvalite på oljan. Speciellt om du tänkt behålla bilen ett tag.
Hör om dom kan slå av något på priset snarare än skjuta upp servicen, hade jag tänkt.
av refbob
#1348101
Dem nollställde serviceindikatorn. Med uppmaning att jag måste komma in vid ett år efter leverans eller 3000 mil.
av Freddy100
#1348103
refbob skrev: tor 14 nov 2019, 19:18 Dem nollställde serviceindikatorn. Med uppmaning att jag måste komma in vid ett år efter leverans eller 3000 mil.
3000 mil känns mkt även om så rekommenderas. Jag skulle byta olja senast efter 2000 mil ffa före vintern. Allt beror på hur länge man vill behålla bilen.
av Lockis
#1348104
Freddy100 skrev:
refbob skrev: tor 14 nov 2019, 19:18 Dem nollställde serviceindikatorn. Med uppmaning att jag måste komma in vid ett år efter leverans eller 3000 mil.
3000 mil känns mkt även om så rekommenderas. Jag skulle byta olja senast efter 2000 mil ffa före vintern. Allt beror på hur länge man vill behålla bilen.
Volvos synpunkt är 3000 mil. Håller sakerna inte om man servar på 3000 mil så kommer det bli ett jäkla liv frammåt.
Men då får vi kanske en ny "skandal" liknande den med kamremmen :-o
För räcker det inte med service enligt schema är det väldigt många bilar som kommer gå sönder :-)
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]