Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#1357306
Både jag och Webbis har testat den. Han slutade använda rätt snabbt då musiken han spelade upp hackade då och då samt att den tog lite väl lång tid att koppla upp sig.

Jag körde den ett tag och tyckte den fungerade bra, inte alls samma problem med ljudet. Tar retsamt lång tid att koppla upp men i övrigt inget att klaga på. Nu under julsemestern började den dock koppla ifrån på något vänster så jag bara fick en helsvart bild där jag var tvungen att rycka ur dongeln och sätta i den igen för att komma igång igen, tröttnade efter ett tag och började köra med sladd igen. Kom hem inatt men ska väl testa snarast igen för förutom tiden det tar för den att koppla upp så har jag varit mycket nöjd.
av Lockis
#1357326
HitTheRoadJack skrev: mån 06 jan 2020, 12:19 Nån som kan bekräfta huruvida trådlös CarPlay även fungerar på bilar som fått CarPlay installerade i efterhand?
Den trådlösa funktionen är inte standard. Så den bör inte vara påverkad av att det är eftermonterat.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1357336
Aha det var bara jag tyckte denna recension på eftermontera dongeln nämnde den bara fungerade nu med fabriksinstallerad CarPlay/AndroidAuto.



Jag t.ex installerade CarPlay i efterhand vilket innebär jag har bara ett usb uttag.

Just nu är jag nöjd med sladdkoppling då min iPhone 6 SE ändå inte har stöd för trådlös laddning, dvs om trådlös CarPlay ska vara en god idé, bör ju trådlös laddning också vara installerad. Men i framtiden blir det väl en nyare modell iPhone (beror på jobbet).
av Hypoxia
#1357477
Jag använder själv trådad laddning (via "docka") trots att jag har en iPhone XR, men den trådlösa anslutningen mot CarPlay. För min del är den stora vinsten utöver att kunna använda CarPlay även med telefonen i fickan att man kan behålla synken mot bilens skärm även om man tar loss den från dockan. Ett praktiskt exempel är att passageraren börjar spana efter var man ska stanna och äta :)

Visst, det finns en del defekter jämfört med trådad uppkoppling men jag är fortfarande inte säker på vad som är orsakat av Apple själva respektive vad som är orsakat av dongelns implementation. Användarbasen för trådlös CarPlay lär vara försvinnande liten jämfört med de som använder trådad uppkoppling (eftersom det fortfarande är så pass få bilar som erbjuder trådlös support) så det finns säkerligen/gissningsvis en hel del buggar via trådlöst interface som ännu inte är rättade.

Den enskilt största defekten som jag upplever är att ljudkvaliteten för den jag pratar i telefon med är markant sämre än om jag kör trådad uppkoppling eller Bluetooth. Det går absolut att prata och ljudet är bättre än många av mina äldre bilar, men jag märker framförallt med äldre personer i andra änden att de inte alls hör mig lika bra som de vanligen gör med det eminenta handsfreesystemet i 90-serien.
Användarvisningsbild
av sura56
#1358068
Nyfiken på allt som man är så köpte jag en, men är inte riktigt nöjd.
Är det någon i Göteborg som är sugen så kan den få gå för 1500
(Skickas EJ)
av fkullberg
#1358076
sura56 skrev: tor 09 jan 2020, 19:22 Nyfiken på allt som man är så köpte jag en, men är inte riktigt nöjd.
Är det någon i Göteborg som är sugen så kan den få gå för 1500
(Skickas EJ)
Vad är du inte nöjd med?
Användarvisningsbild
av sura56
#1358078
fkullberg skrev: tor 09 jan 2020, 19:40
sura56 skrev: tor 09 jan 2020, 19:22 Nyfiken på allt som man är så köpte jag en, men är inte riktigt nöjd.
Är det någon i Göteborg som är sugen så kan den få gå för 1500
(Skickas EJ)
Vad är du inte nöjd med?
Man kan inte spela musik från USB i det andra usb-uttaget medans carplay används. Tar liiite lång tid att koppla upp när man kommer in i bilen, men det blir kanske en vanesak med tiden. Och jag använder helst bilens navigator faktiskt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]