Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1438776
Xanthopteryx skrev: ons 31 mar 2021, 18:39 Jag har fått ett stenskott på railsen som gjort ett flera mm långt hack.
Mer än 1 gång?
av Xanthopteryx
#1438804
Räcker med en...
Ett glastak landar på typ 9.000 att byta.
I övrigt kan jag ha fått andra stenskott på plåten men inte så det syns märkbart. Glas är dessutom många gånger känsligare.
av Gustaf77
#1438844
Hej.

Bytt glas 2 gånger efter stenskott på takluckan.

En av gångerna hade jag takbox på och hörde stenskottet träffa boxen och sen ner i glaset.

Panorama var standard på XC90 T8 tidigare, men blev tillval my20.
När jag bytte till en ny XC90 2020 valde jag medvetet inte panorama.

/G
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1438905
Xanthopteryx skrev:Räcker med en...
Ett glastak landar på typ 9.000 att byta.
I övrigt kan jag ha fått andra stenskott på plåten men inte så det syns märkbart. Glas är dessutom många gånger känsligare.
Dålig försäkring i så fall!!!!!!
Min självrisk är 3000 kr, och jag har Volvia.
av Lövet
#1438906
Självrisk på vagnskada på en företagsbil ligger ofta runt 8-9k. Nivån är inte ovanlig.

På min privata bil tror jag har har 7k i vagnskadesjälvrisk. Har aldrig vållat nån olycka så jag ser inte anledningen att betala högre premie i onödan så att säga.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1438909
Lövet skrev:Har aldrig vållat nån olycka så jag ser inte anledningen att betala högre premie i onödan så att säga.
räcker med att en smitare orsakar din bil en parkeringsskada som du inte vill leva med...
av Lövet
#1438910
Så är det. Men jag parkerar alltid i enskilt garage så jag har lite lägre risk ändå än om jag skulle stå på gatan. Det är en avvägning man får göra. Hittills ligger jag på plus med marginal.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1438918
Lövet skrev:Självrisk på vagnskada på en företagsbil ligger ofta runt 8-9k. Nivån är inte ovanlig.

På min privata bil tror jag har har 7k i vagnskadesjälvrisk. Har aldrig vållat nån olycka så jag ser inte anledningen att betala högre premie i onödan så att säga.
Om nu någon, t.ex. Xanthopteryx , är så orolig för stenskott i panoramaglastak så är det inte dyrt med ett par hundralappar till för reducering av självrisken. Gäller även andra skador, t.ex smitningar.
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]