Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1438921
xpel foliering av taket? Skyddar ju väldigt bra i fronten.
https://autoshield.se/tjanster/stenskottsfilm-xpel/
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
#1438935
EbbevonVolvo skrev:
Xanthopteryx skrev:Räcker med en...
Ett glastak landar på typ 9.000 att byta.
I övrigt kan jag ha fått andra stenskott på plåten men inte så det syns märkbart. Glas är dessutom många gånger känsligare.
Dålig försäkring i så fall!!!!!!
Min självrisk är 3000 kr, och jag har Volvia.
Samma här Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
av KnotVillage
#1438952
Jimmy Svensson skrev: tor 01 apr 2021, 19:53
EbbevonVolvo skrev:
Xanthopteryx skrev:Räcker med en...
Ett glastak landar på typ 9.000 att byta.
I övrigt kan jag ha fått andra stenskott på plåten men inte så det syns märkbart. Glas är dessutom många gånger känsligare.
Dålig försäkring i så fall!!!!!!
Min självrisk är 3000 kr, och jag har Volvia.
Samma här Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Är bilen ny så är självrisken på vagnskadan runt 9000kr. Jag har 1500 på glas och 3000 på vagnskada. Man kan även välja 5000 i självrisk för lägre premie. Betalar runt 550kr/mån med Volvia. Tycker det är dåligt att man inte kan helförsäkra en ny bil. Händer det något blir det svindyrt.
av Freddy100
#1438954
Det känns att panoramatak skapar bara oro och ev extra kostnader om det händer någonting. Om man äger laesing bil i 3 år så finns det bra försäkring ..men sedan kan det vara smärtsamt. Va bra att jag inte blev sugen på panorama,,, jag som vill behålla bilen i minst 10 år...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1438955
KnotVillage skrev:
Jimmy Svensson skrev: tor 01 apr 2021, 19:53
EbbevonVolvo skrev: Dålig försäkring i så fall!!!!!!
Min självrisk är 3000 kr, och jag har Volvia.
Samma här


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Är bilen ny så är självrisken på vagnskadan runt 9000kr. Jag har 1500 på glas och 3000 på vagnskada. Man kan även välja 5000 i självrisk för lägre premie. Betalar runt 550kr/mån med Volvia. Tycker det är dåligt att man inte kan helförsäkra en ny bil. Händer det något blir det svindyrt.
Jag köpte bilen ny, med vagnskadegaranti. Jag tecknade en tillagsförsäkring, tror den hette plus, då blev självrisken låg.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1438956
Freddy100 skrev:Det känns att panoramatak skapar bara oro och ev extra kostnader om det händer någonting. Om man äger laesing bil i 3 år så finns det bra försäkring ..men sedan kan det vara smärtsamt. Va bra att jag inte blev sugen på panorama,,, jag som vill behålla bilen i minst 10 år...
Finns mycket på en bil som kan gå sönder. Är man orolig för det så är man.
Själv älskar jag mitt panoramatak, och vill inte vara utan det!! :-D
av KnotVillage
#1439017
EbbevonVolvo skrev: tor 01 apr 2021, 21:52
Freddy100 skrev:Det känns att panoramatak skapar bara oro och ev extra kostnader om det händer någonting. Om man äger laesing bil i 3 år så finns det bra försäkring ..men sedan kan det vara smärtsamt. Va bra att jag inte blev sugen på panorama,,, jag som vill behålla bilen i minst 10 år...
Finns mycket på en bil som kan gå sönder. Är man orolig för det så är man.
Själv älskar jag mitt panoramatak, och vill inte vara utan det!! :-D
Jag pekar inte fingret åt någon i denna tråd men ibland känns det som folk uttalar som om saker som inte är i satt i.

Var inne på fler forum när jag skulle köpa nya däck och 265/30-22 kunde man absolut inte ha, då kunde man lika gärna köra runt på fälgarna. Så hårt skulle det vara.

Det finns absolut ingen som helst skillnad i komfort eller ljudnivå mellan dom om 225/55-17 Hakka 9. Iallafall inte där jag kör.
av AndS
#1439026
KnotVillage skrev: fre 02 apr 2021, 10:14 Jag pekar inte fingret åt någon i denna tråd men ibland känns det som folk uttalar som om saker som inte är i satt i.

Var inne på fler forum när jag skulle köpa nya däck och 265/30-22 kunde man absolut inte ha, då kunde man lika gärna köra runt på fälgarna. Så hårt skulle det vara.

Det finns absolut ingen som helst skillnad i komfort eller ljudnivå mellan dom om 225/55-17 Hakka 9. Iallafall inte där jag kör.
Eller så märker du inte skillnaden och kan göra val utifrån det, t.o.m. kanske föredrar hårdare sättning, etc. Hade man frågat mig kanske svaret blivit helt annorlunda utifrån mina förutsättningar.

Självklart väljer man utifrån vad man själv vill ha och tycker att det är värt kostnaden, borde det vara det självklara. Blir förvånad över de många trådar med frågor om vad man ska välja och argumenterande.
Forumet är väldigt problemorienterat i många trådar men betyder inte att det finns stora generella problem, t.ex. att bilar i parti och minut får panoramatak sönder slagna. Så vill man ha panaroma, köp det då bilen ändå kostar över en halv miljon eller kanske ytterligare några hundra tusen (ny bil).
av Lövet
#1439042
AndS skrev:Forumet är väldigt problemorienterat i många trådar men betyder inte att det finns stora generella problem, t.ex. att bilar i parti och minut får panoramatak sönder slagna. Så vill man ha panaroma, köp det då bilen ändå kostar över en halv miljon eller kanske ytterligare några hundra tusen (ny bil).
Precis. Just panormataket känns som det har blivit en Jagrullarsjuka över. "Alla" vet att det krånglar men ingen har drabbats själv (nästan, nån enstaka finns absolut). På andra forum låter det helt annorlunda. På exempelvis BMW forumet rekommenderas panoramataket blint trots att det taket har problem med dräneringen och trasig öppningsmekanism - men ändå är det ingen som har problem med det ;-)
740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]