Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1347065
Jag skulle gärna vara utan. Det läcker otroligt mycket oljud från takräcke och cykelhållare på sommaren. Gamla bilen hade taklucka med en ganska tjock inre "lucka". Min nuvarande har bara ett slags nät...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1347074
Prioriterade bort annat när vi beställde bilen för att kunna få in panorama i budgeten. Jag älskar det, barnen älskar det och sambon lärde sig att uppskatta det.
Visst kommer det med en del risker men den dagen den sorgen.

Som förare har du kanske inte direkt nytta av det nej men kupén ÄR ljusare (även under vinterhalvåret, snön hoppas jag att folk sopar av och isen smälter tillslut) samt att kupén upplevs generellt rymligare. Sen beror det ju förstås lite på vad man har för färg på inredningen. Jag har helsvart (r-design) och då gör glastak mycket. Icke att förglömma hur härligt det är att poppa taket en varm sommardag. :D

När vi pensionerar V90n så kommer jag garanterat att leta efter en bil med panorama igen.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1347081
Jag skulle inte vilja vara utan Panoramatak, hade en rad problem med Panoramataket på min förra XC90, solskyddsgardin som strulade och byttes, motor till Panoramataket byttes, ramen till Panoramataket byttes, trots alla dessa reperationer kvarstod problemet med oljud vid öppnande av taket. - alla dessa reparationer gick på garantin och jag resonerade som så att jag fått en måndagsexemplar då alla dessa fel uppstod på en bil som rullat 800mil.
Trots detta valde jag även Panoramataket till den nya, ljuset i kupén värdesätter jag högt.
av Arpelalm
#1438578
Haft bilen i två månader, kört 160mil, max tre mil i taget. I lördags såg jag att bakte delen av panoramataket spruckit. Bilia hittade ett pyttelitet nedslagsmärke från ett stenskott. 8600 i självrisk!! Blir långa tre år med en kristallvas ovanför huvudet på barnen! Kört Sharan med glastak i fyra år helt utan problem!
av KnotVillage
#1438580
Tycker det ger en helt annan rymd i bilen. Hade problem med kondens när bilen stod med nätet stängt när bilen inte användes på 12 dagar. Då hängde det droppar i taket men det är ju ganska sällsynt. Jag hade föredragit helt tak utan lucka. En lång panel hela vägen. En bil utan taklucka kommer jag nog aldrig köpte men panorama är bara bonus.

Ska man ha bilen stå närmre 2 veckor så ta bort skyddet så rör sig luften bättre.

Både Polestar 2 och Tesla har ju lyckats med panorama utan avdelare så då borde V90 klarar det oxå.
av Freddy100
#1438602
Jag förstår inte fenomenet med panoramatak om man som förare inte ens ser det, förutom att det blir alldeles för ljust i kupen. Nämner inte alla risker r/t ev kostnader pga läckage eller stenskott/sprickor framgent. Men det är jag det.
Användarvisningsbild
av bem
#1438616
Freddy100 skrev: tis 30 mar 2021, 22:43 Jag förstår inte fenomenet med panoramatak om man som förare inte ens ser det, förutom att det blir alldeles för ljust i kupen. Nämner inte alla risker r/t ev kostnader pga läckage eller stenskott/sprickor framgent. Men det är jag det.
Helt klart finns det en del nackdelar med panoramatak, som nämnts här. Jag har aldrig haft ett bil med varken taklucka eller panoramatak förut. Men nu så, blir det panoramatak snart... 24-28 maj levereras min nya bil från fabrik med panoramatak. Jag resonera så att jag bara måste prova en gång hur det är med t.ex. rymdkänslan med panoramatak, det är de i baksätet förstås som får en extra upplevelse med panoramataket. Men det går ju öppna taklucka också och det kanske även föraren och framsätespassageraren kan njuta av en varm sommardag. Stenskott med ev. följande dyrt byte av glaset i panoramataken är väl det jag bävar mest för. Kommer ha bilen mest i garage så läckage är jag mindre orolig för. Ljus vill jag gärna ha in i kupén så där kommer nog panoramataket upplevas positivt av mig.
För mig övervägde det positiva de negativa argumenten som finns. Vi får väl se om jag blir nöjd eller ej med panoramataket snart, på nya bilen.
/Bo
Användarvisningsbild
av rylle
#1438678
Detta är första bilen med den "nya typen" av tackluckor (som säkert funnits i 10år, minst) för mig.
Frugan tyckte det var jobbigt med reflexer från interören i bilen vi provkörde en av förra sommarens bästa glass-dagar...
Och jag ville ha solfilm på sidorutorna för att minimera sikt in och att Jr. inte skall koka när han somnar i baksätet under långkörningar (som det tyvärr inte blivit någa pga COVID...)

Så, jag beställde extra solfilm på 7 ruto, så, när det är mörkt ute och man vill ha mörkt i kupen... så är det mörkt!
Annars är det ljust när man vill ha det (350dgr om året i Sverige), Jr älskar si n miljö i baksätet, att kunna se så mycket mer, det håller Jr sysselsat och stundtals hypnotiserad...

Det är inga problem med snö/is, det är lätt att borsta av snön och isen smälter (speciellt om man spray'ar med lite spilarvätska för -18C så släppåer det på någon minut utan mekaniskt skrapande)

Frugan tänkte köra med gardinen fördragen... men har hittils inte dragit för mer än första dagen och ljuset i kupen är uppskattat.
Extra lager solfilm dämpar lite av bruset. Efter att ha kört med takbox på i 2 månader är det tystare i V90 än det var i V70n som inte hade taklucka/panorama (kanske säger mer om isoleringen i V70? än V90?)

Som förare uppskattar jag ljuset, jag kan kasta en blick upp på lasten på taketräcket, det tar några få sekunder att vädra ut värmen, den "nya typen" av taklucka med brusskärm är helt underbar tycker jag.

Stenskott vilket är ett hot, har funderat på om man kunde lägga en film på utsidan... specielt om vi kommer köra mycket med tackräcket på som vi gjorde när vi fick Jr och allt skulle med hit å dit... för en del av stenskoten avlänkas ned mot taket, och antalet stenar ökar såklar om man har last på taket som kan länka av stenarna till stenskotte... Hrmmm... tål att tänkas på...

Slutsats: Mer fördelar än nackdelar om man tittar på "humankapitalet" men visst, risk för en rejäl kostnad om det smäller...
av Lövet
#1438692
Mycket prat om stenskott i tak och problem med spruckna panorama - men hur många är det som har egna problem? Jag känner smaken av råttan i pizzan angående de spruckna taken. Alla "vet" att det är problem men de händer alltid någon annan. Hur rimligt är det att få ett stenskott OVANPÅ taket? Är stenskott något ni brukar se ovanpå tak i vanliga fall? ;-)

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]