Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
#1439055
Lövet skrev: fre 02 apr 2021, 11:49
AndS skrev:Forumet är väldigt problemorienterat i många trådar men betyder inte att det finns stora generella problem, t.ex. att bilar i parti och minut får panoramatak sönder slagna. Så vill man ha panaroma, köp det då bilen ändå kostar över en halv miljon eller kanske ytterligare några hundra tusen (ny bil).
Precis. Just panormataket känns som det har blivit en Jagrullarsjuka över. "Alla" vet att det krånglar men ingen har drabbats själv (nästan, nån enstaka finns absolut). På andra forum låter det helt annorlunda. På exempelvis BMW forumet rekommenderas panoramataket blint trots att det taket har problem med dräneringen och trasig öppningsmekanism - men ändå är det ingen som har problem med det ;-)
Håller med. Många verkar fortfarande leva efter att ju mer saker man har ju mer saker kan krångla men ska man ju inte köpa något som inte är extra. AWD är ju inte ens att tänka på, automat, keyless mm listan kan göras lång.
av William85
#1439068
Har haft en del bilar med taklucka och panoramatak både själv och i släkten och har aldrig haft problem med funktionen eller hållbarheten. Den enda egentliga nackdelen jag ser som varit ganska lika oavsett fabrikat är att de släpper in ljud på långfärd och kallras vintertid. Ett vettigt vadderat innerskydd löser dock det.

Ingen erfarenhet av V90 dock.
av OneYet
#1439229
Hade länge drömt om ett panoramatak. Köpte en Mercedes C-klass som hade det. Den stora besvikelsen var att det upplevs inte lika fantastiskt i framsätet som jag trodde. Glaset börjar alltså lite för långt bak för att den där riktiga WOW-känslan som jag förväntade mig skulle infinna sig.
Saknar jag det på vår nuvarande V90?
Ja...... :-D
av Danielsjholm
#1439314
Har haft vanlig taklucka på flera bilar både täckta och i glas, men inte panoramatak tidigare. Efter att ha haft ett par bilar helt utan taklucka så började suget efter det återkomma. Så när jag skulle beställa min nya Xc60 och det råkade vara standardutrustning, så blev det en självklarhet.
Har haft bilen en dryg månad och ångrar det inte en sekund. Kupén blir så otroligt mycket ljusare, speciellt i samband med ljus klädsel, och jag öppnar taket så fort solen lyser och det inte blåser för mycket. Har dock fått stänga jalusiet vid ett tillfälle kvällstid pga kallras vid ca 10 minus, men i min mening gör det inget.

Men självklart finns det folk som stör sig på det, och oroar sig för skador.
Samtidigt så går det inte att välja bort på XC60 om man ska ha en Recharge (i alla fall inte i nuläget).
Användarvisningsbild
av frasse4
#1439345
Jag hade panorama på min gamla Alfa och gillade de starkt (kan Alfa få till det så måste ju Volvo klara det ) det enda negativa jag kan komma på är att det vägde 90 kg mer än standard taket, dvs. det är som att köra runt med en extra passagerare hela tiden, som dessutom ligger högt gällande tyngdpunkten...
Användarvisningsbild
av poseidon
#1439367
Fast BMW köps ju för att visa upp sig i. Vet inte hur många gånger jag sett BMW-bilar med takluckan upptiltad (så man ser att det är panoramatak) mitt i vintern eller en iskall höst/vårdag.
Betydligt mer sällan att nån volvoägare gör det, trots fler volvobilar.
av SundanceKid
#1439387
poseidon skrev:Fast BMW köps ju för att visa upp sig i. Vet inte hur många gånger jag sett BMW-bilar med takluckan upptiltad (så man ser att det är panoramatak) mitt i vintern eller en iskall höst/vårdag.
Betydligt mer sällan att nån volvoägare gör det, trots fler volvobilar.
Kan jag absolut hålla med om. Stör mig på det.
av Freddy100
#1439638
Lövet skrev: ons 31 mar 2021, 14:49 Mycket prat om stenskott i tak och problem med spruckna panorama - men hur många är det som har egna problem? Jag känner smaken av råttan i pizzan angående de spruckna taken. Alla "vet" att det är problem men de händer alltid någon annan. Hur rimligt är det att få ett stenskott OVANPÅ taket? Är stenskott något ni brukar se ovanpå tak i vanliga fall? ;-)
Bara att läsa i andra trådar (SOLGARDIN (PANORAMATAK) FASTNAT I INFÄLLT LÄGE.) om att panaramatak kan ge panoramabesvär. Nej...tack...
av Danielsjholm
#1439666
Freddy100 skrev: mån 05 apr 2021, 19:23
Lövet skrev: ons 31 mar 2021, 14:49 Mycket prat om stenskott i tak och problem med spruckna panorama - men hur många är det som har egna problem? Jag känner smaken av råttan i pizzan angående de spruckna taken. Alla "vet" att det är problem men de händer alltid någon annan. Hur rimligt är det att få ett stenskott OVANPÅ taket? Är stenskott något ni brukar se ovanpå tak i vanliga fall? ;-)
Bara att läsa i andra trådar (SOLGARDIN (PANORAMATAK) FASTNAT I INFÄLLT LÄGE.) om att panaramatak kan ge panoramabesvär. Nej...tack...
Med tanke på hur ofta jag har stängt solgardinen så känns det som ett icke problem. Enligt många som haft problemet har det räckt att dra lite i den så har det kommit igång igen.

Sen kan jag väl erkänna att jag inte har några planer på att äga min nuvarande bil utanför nybilsgarantin.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1439676
Danielsjholm skrev:
Freddy100 skrev: mån 05 apr 2021, 19:23
Lövet skrev: ons 31 mar 2021, 14:49 Mycket prat om stenskott i tak och problem med spruckna panorama - men hur många är det som har egna problem? Jag känner smaken av råttan i pizzan angående de spruckna taken. Alla "vet" att det är problem men de händer alltid någon annan. Hur rimligt är det att få ett stenskott OVANPÅ taket? Är stenskott något ni brukar se ovanpå tak i vanliga fall? ;-)
Bara att läsa i andra trådar (SOLGARDIN (PANORAMATAK) FASTNAT I INFÄLLT LÄGE.) om att panaramatak kan ge panoramabesvär. Nej...tack...
Med tanke på hur ofta jag har stängt solgardinen så känns det som ett icke problem. Enligt många som haft problemet har det räckt att dra lite i den så har det kommit igång igen.

Sen kan jag väl erkänna att jag inte har några planer på att äga min nuvarande bil utanför nybilsgarantin.
Så mycket och så många gånger som freddy100 har skrivit om hur dåligt det är med panoramatak, så tror jag att han är avundsjuk.
Han ångrar sig att han inte valde det, eller inte hade råd, att han försöker intala sig själv att panoramatak är något dåligt.
Jag har inte träffat någon som haft något problem med sina tak.
Jo förresten, mitt tak har tappat synkningen en gång. En kalibrering som man enkelt gör själv löste det problemet.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]