Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1346974
Geoham skrev: lör 09 nov 2019, 11:30
fjohan82 skrev: lör 09 nov 2019, 11:17
morfarginko skrev: lör 09 nov 2019, 09:28 De har kampanj denna helg, ny cc 412k.
Dock diesel och då enbart D4 som jag förstår det...
Jasså? Nu har inte jag kollat vad som ingår men antar att man måste lägga till Teknikpaketet samt vinterdäck. Teknikpaketet kostar väl ca 15.000kr och begagnade vinterdäck ca 10.000kr. Då är vi uppe i ca 437.000kr, sen vill jag Metallic samt dragkrok, ytterligare 17.000kr, så ca 454.000kr och då är det, enligt mig, en sämre motor. (Kanske ingår inte klimatpaketet? Det isåfall är ytterligare 10.000kr).Det blir iaf en skillnad på minst ca 100k. Nu höftar jag lite att allt jag nämnde inte ingår. Sen så är begnandmarknaden på v90 cc väldigt bra, jag försöker att jämföra med begagnade med samma mil och utrustning. Jag har nämligen nått min maxbudget. Tänker jag rätt eller fel?
I ditt fall slipper du den höjda malus-effekten så din fordonskatt är under 1600kr/år. Dom nyare bilar(MY19- straffas på fordonskatt(dom kommande 3åren) -och en MY19 ligger det på runda 7500kr/år x3 och sen sjunker den till 1700kr/år..
och är det en MY20 som registreras EFTER 1jan-2020 kommer malusen ligga på minst 9000-10000 på en T5. Summerar jag detta sammanhang hade jag också köpt den beg. v90cc du provade, som var felfri.
#1346975
Lockis skrev: lör 09 nov 2019, 11:41
Geoham skrev:
fjohan82 skrev: lör 09 nov 2019, 11:17

Dock diesel och då enbart D4 som jag förstår det...
Jasså? Nu har inte jag kollat vad som ingår men antar att man måste lägga till Teknikpaketet samt vinterdäck. Teknikpaketet kostar väl ca 15.000kr och begagnade vinterdäck ca 10.000kr. Då är vi uppe i ca 437.000kr, sen vill jag Metallic samt dragkrok, ytterligare 17.000kr, så ca 454.000kr och då är det, enligt mig, en sämre motor. (Kanske ingår inte klimatpaketet? Det isåfall är ytterligare 10.000kr).Det blir iaf en skillnad på minst ca 100k. Nu höftar jag lite att allt jag nämnde inte ingår. Sen så är begnandmarknaden på v90 cc väldigt bra, jag försöker att jämföra med begagnade med samma mil och utrustning. Jag har nämligen nått min maxbudget. Tänker jag rätt eller fel?
Du kan nog räkna med 8% rabatt på konfigurator priset också. Klimatpaktet ingår. konfigurator priset med dem sakerna du har ligger på 479.000, så du skulle landa någonstans runt 440.000 skulle jag tro. För en fabriksny bil, visst det är 100.000 till utöver den T5a du hittat men du lär ha bättre värde på en MY-20 om 3 år :-)
Sen är jag helt införstådd i att du uppnått din budget, och det är det som är det viktiga för dig. Har du dessutom uppnått din budget är det ju väldigt lite att diskutera redan från början kan jag tycka.
Ja precis. Orginalfrågan från början var egentligen "Kan jag hitta bättre för det priset?". Jag själv kände att detta var ett jättebra pris men alltid bra att kolla med andra ifall jag missat något. Hamnade lite på sidospår när vi började diskutera nya v90 cc, men alltid kul att diskutera alla möjliga vinklar.
#1346999
UnleashFusion skrev: lör 09 nov 2019, 11:59
Geoham skrev: lör 09 nov 2019, 11:30
fjohan82 skrev: lör 09 nov 2019, 11:17

Dock diesel och då enbart D4 som jag förstår det...
Jasså? Nu har inte jag kollat vad som ingår men antar att man måste lägga till Teknikpaketet samt vinterdäck. Teknikpaketet kostar väl ca 15.000kr och begagnade vinterdäck ca 10.000kr. Då är vi uppe i ca 437.000kr, sen vill jag Metallic samt dragkrok, ytterligare 17.000kr, så ca 454.000kr och då är det, enligt mig, en sämre motor. (Kanske ingår inte klimatpaketet? Det isåfall är ytterligare 10.000kr).Det blir iaf en skillnad på minst ca 100k. Nu höftar jag lite att allt jag nämnde inte ingår. Sen så är begnandmarknaden på v90 cc väldigt bra, jag försöker att jämföra med begagnade med samma mil och utrustning. Jag har nämligen nått min maxbudget. Tänker jag rätt eller fel?
I ditt fall slipper du den höjda malus-effekten så din fordonskatt är under 1600kr/år. Dom nyare bilar(MY19- straffas på fordonskatt(dom kommande 3åren) -och en MY19 ligger det på runda 7500kr/år x3 och sen sjunker den till 1700kr/år..
och är det en MY20 som registreras EFTER 1jan-2020 kommer malusen ligga på minst 9000-10000 på en T5. Summerar jag detta sammanhang hade jag också köpt den beg. v90cc du provade, som var felfri.
Ja precis, det är ju något jag tänkt på. Sen kan man undra om bonus malus har påverkat priset på begagnade bilar, alltså att den v90 cc jag troligtvis kommer att köpa är dyrare pga detta...
#1347007
Geoham skrev: lör 09 nov 2019, 14:19 Ja precis, det är ju något jag tänkt på. Sen kan man undra om bonus malus har påverkat priset på begagnade bilar, alltså att den v90 cc jag troligtvis kommer att köpa är dyrare pga detta...
Det kan absolut vara en faktor i det hela men Volvo-bilarna har alltid haft bra värdeminskning under sina år i jämförelse med andra bilmodeller. Enda skillnader jag kan se från en MY18 och MY19/20 är enbart i tillvals aspekten - där en eller två "funktioner/tillbehör/tillval som är inbakat i vissa paket-tillval.(t.ex. i teknikpakeet/klimatpaket etc). Den metallic som du får i MY18 går inte att få på MY19/20 eller framöver(då volvo besluta att slussa bort electric silver av någon anledning)
#1347478
Geoham skrev:Och idag slog man till! Jag kunde helt enkelt inte stå emot. Hämtar ut den i veckan eller i början på nästa 👍
Grattis! Fick du ihop en bra affär nu då? :-D
#1347501
Lockis skrev: mån 11 nov 2019, 19:36
Geoham skrev:Och idag slog man till! Jag kunde helt enkelt inte stå emot. Hämtar ut den i veckan eller i början på nästa 👍
Grattis! Fick du ihop en bra affär nu då? :-D
Tackar! Det blev inte bättre än 356.000kr. Men jag är väldigt nöjd med det priset. Blir att tona rutorna när jag fått den, så 3000kr till får jag lägga på det.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]