Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av douglinds
#1344579
Hallå!

Någon som varit med om liknande? Igår när jag satte mig i bilen, skulle slå av sätesvärmen, slutade touchen fungera, och skärmen slocknade helt. Startade om bilen, löste sig inte.


Gick in på macken, var där ca 5min, och när jag då startade bilen igen så började allt fungera som vanligt.

Tänkte om någon varit med om samma, kan man göra någon slags reset själv, eller kan min skärm ev vara defekt? Ska in hos min lokala volvo-verkstad i veckan och höra med dem. Är ju självklart att detta händer när man bara har någon månad kvar på garantin.

Bifogar bild, inte mycket att se - Men här är bilen igång, radion fungerar osv, går att ringa, byta radiokanal via knapparna på ratten, men skärmen är helt svart.



Bild
av douglinds
#1344581
claekm skrev:Gjort lika för mig, och då har det stått "mjukvaruuppdatering" innan i skärmen.
V90CC -19.
Hmm okej! Ja alltså det hände kanske 5 sekunder efter jag startade bilen, såg inget meddelande, men kan ha haft ögonen på sätesvärmen då jag försökte stänga av den. Jag håller ögonen öppna kommande vecka och hoppas det inte händer igen. Bilen ska in på service strax, så kan ju lägga in en notis om det då. Tack för svar!
#1344719
Rapportera felet, skriftligt, till din verkstad. Så länge det är hänt (och gärna inrapporterat) inom garantitiden så spelar det ingen roll om det fixas om ett år eller två (i vissa fall av fel så finns ju ingen permanentfix tillgänglig än). Det är ändå garantiåtgärd.
av Gorban
#1344809
Min första V90 fick jag i oktober 2016 och på den har jag nog upplevt alla mjukvarufel man kan ha. Låst eller slocknad skärm, omstarter m.m. Fungerar oftast när man startar om bilen. Annars kan man testa att lossa batteriet och sedan koppla tillbaka det.
#1455563
detta hände mig idag på väg hem från semester. panik när man inte kunde justera a/c i bilen ... löste sig dock efter två (!) omstarter av bilen. första drog den igång men allt funkade inte. andra fungerade den som det skulle.
#1455759
Hände oss för några veckor sedan på våran MY21 . Även hela DIM slockande så körde i blindo. Många säkerhetsfunktioner och alla givare slutade då fungera.
Tog mig till verkstaden och dom vart med om det innan. Volvo har tydligen gått ut med att INTE byta DIM. En större mjukvaruppdatering löste problemet.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1455803
Jag är rejält förvånad att stora displayen och instrumentdisplayen slocknade. Men bra att ny mjukvara i bilen löste problemet. Dock visar det på att bilens mjukvara hade allvarlig brist i version före uppgraderingen. Man blir ju rätt nyfiken vad orsaken egentligen var som gjorde att displayerna slocknade. Hyfsat otrevligt läge att hamna i under körning anser jag. Hoppas detta aldrig händer mig på min V90 2022:a.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1455861
Xanthopteryx skrev: mån 26 jul 2021, 09:37 Jag har lyckats med att hänga en miniräknare så...saker kan hända, i all programmering.
Jo, fast i bilar, flygplan och liknande kan det kanske få andra följder. Tryckknappar och analoga instrument kan gå sönder också men jag kan inte minnas någon fysisk knapp eller analogt instrument slutat funka i nån av alla bilar jag ägt sen 1979 då jag skaffa min första bil (en orange Volvo 142 av 1973 års modell).
När biltillverkare beslutat sig flytta in det mesta till digitala displayer, som det är i en nyare Volvo numera, får man allt försöka minimera risken att allt ”slocknar”. Vi kan ju läsa här om slocknade skärmar i alla fall. Kanske inte är så utbrett?
/Bo
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]