Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1455863
Att skärmen och hastighetsmätaren slocknar är självklart inte bra, men föraren bör fortfarande kunna styra och bromsa bilen.
Om dessa vitala system också slås ut, då börjar det bli farligt på riktigt.
#1455867
bem skrev: mån 26 jul 2021, 12:32
Xanthopteryx skrev: mån 26 jul 2021, 09:37 Jag har lyckats med att hänga en miniräknare så...saker kan hända, i all programmering.
Jo, fast i bilar, flygplan och liknande kan det kanske få andra följder. Tryckknappar och analoga instrument kan gå sönder också men jag kan inte minnas någon fysisk knapp eller analogt instrument slutat funka i nån av alla bilar jag ägt sen 1979 då jag skaffa min första bil (en orange Volvo 142 av 1973 års modell).
När biltillverkare beslutat sig flytta in det mesta till digitala displayer, som det är i en nyare Volvo numera, får man allt försöka minimera risken att allt ”slocknar”. Vi kan ju läsa här om slocknade skärmar i alla fall. Kanske inte är så utbrett?
/Bo
Hela analoga instrumentbrädan lade av på företagsbilen en gång för många år sedan. Noll hastighet, varv, varningslampor... Helt död. Sunkig Ford för övrigt. Kvalitén var väl inte på topp om man säger så.
En kollegas analoga bil strulade brädan på också. Vissa saker lade av. Ibland.
Och så vidare.

Det mesta kan faktiskt pajja på en bil utan problem. Det som är viktigt är broms och styrning. Resten är liksom lullull.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1455875
Xanthipteryx,
Ja Murphys lag slår till lite då och då, så visst kan även analoga instrument kasta in handduken.
Jo bromsar och styrningen vill man ju alltid skall funka. Och att gasen aldrig hänger sig och bilen skenar iväg av den anledningen. :-)
/Bo

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]