Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1344653
jo, upplandsmotor säger sig ha ränsat dräneringen.
Har undersökt detta lite mer, efter att jag skapade denna tråd.

Lite skrämmande att volvo verkstäder som är i Bilia´s regi och Upplandsmotor inte har koll på att det finns en instruktion om hur felet skall avhjälpas
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf

När man undersöker bilen så tror man att det beror på främre dräneringen, men om man släpper på innertaket så kan man se att vattnet kommer ifrån undertaket och fram till bakspegelen.

Finns flertalet som har samma problem som mig, fast i USA : https://forums.swedespeed.com/showthrea ... side-cabin
#1421936
Hej, har samma problem med min. Volvo vägrar acceptera konstruktionsfel. Står den i uppförsbacke så rinner det dessutom in i bagaget. Kolla i det högra facket innanför luckan om det står vatten i den. kolla även res.hjulsbaljan.
Det är inte bara från takluckan utan även rynt om bakluckan.
Är det någon som anmält till KO? I så fall vilket svar har ni fått?
Magnus
#1421940
Hej!
Jag fick hjälp med problemet, och det är löst sedan 1år tillbaka. Problemet med lösningen är att bilia säger sig inte veta hur dom löste problemet, tror dom löste det på det 12:e försöket ;)
#1421942
Tilsvarende på min XC90. Var inne flere ganger men ble ikke bra. Innertaket har vært nede 2 ganger.Nå siste gangen var den inne 11 dager og det er satt inn en "ny type" tetning som Volvo har kommet med for å løse problemet. Har ikke merket noe mer så håper det løste problemet.
#1425762
Hej! Tack Jokar83 för din pdf. https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf
Jag skickade den till Liljas Verkstad och då accepterade de att laga enligt instruktion utan kostnad.
Jag hänvisade till att bilen servats regelbundet och att detta är ett tillverknings-/konstruktionsfel som de borde åtgärdat vid tidigare service.
Det är 10 års garanti på tillverknings-/konstruktionsfel !
Är ni fler som har samma problem och verkstaden trilskas så hänvisa hit.
#1446311
Hej
Ny på forumet här då jag fick tips av en kompis.
Har samma problem som Jokar83 att det har börjat rinna in vatten vid backspegeln.
Har haft bilen(XC90 2017-06) inne en gång innan. 1600 kr fattigare då de trodde att det var stopp i dräneringen.
Nu har jag haft bilen inne drygt en vecka. Verkstaden har fortfarande ingen lösning.
Min fundering är om det funkar med den hänvisade pdf-lösningen då det är i bakre ändan av takluckan man installerar den.
Har ni fått pengarna tillbaka för felsökning samt rengöring? Har ni fått betala något?
Tack på förhand

/Andre
#1446316
Hej!
”Råkade” öppna takluckan i förra veckan för första gången på 1år sedan dom lagade bilen. Nu kom problemet tillbaka som ett brev på posten.
Jag har inte betalat något till Volvo gällande felsökning av problemet då jag anser att det är ett konstruktionsfel. Fick en ny tid nu på måndag, antagligen kan dom inte lösa problemet vid denna gång eller..
Funderar på att be om en offert för att byta hela takluckan ink drenage bara för få det fixat en gång för alla.
#1446633
Fick precis bilen.... 3500kr fattigare denna gång. Så allt som allt 5100kr. Inget står Volvo för enligt Volvo verkstaden plus att jag har varit utan bil en vecka. Skall bli intressant om det läcker igen.
Blir ett seriöst samtal med verkstadschefen på måndag då han hade slutat tidigare idag.
Fick pris att byta takluckan, 9500kr. Frågan om det löser problemet?

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]