Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449420
Jag har läckage i framrutan, påminner om första bilderna i denna tråd, men mycket, mycket mindre. viewtopic.php?f=79&t=152407

Det syntes när det kom en riktigt regnskur, glasverkstaden kollade det och såg att framrutan läckte och det ska byta den på fredag. Så tråden tidigare och tänkte, ...inte jag också. Glasverkstaden såg läckage platsen, först när man tog bort skyddet bakom backspegeln, så såg det att det läckte från framrutan.
Senast redigerad av 1 BiggBifuel, redigerad totalt 0 gånger.
#1450021
V90 läcker i panoramataket också viewtopic.php?f=79&t=163452 Fick ny framruta och glasverkstaden bad om ursäkt :oops: Läckaget kommer troligen från dräneringen från panorama taket. Glasverkstaden bad också om ursäkt (tacksam för) för att serviceverkstaden inte kunde åtgärda det innan jag hämtade bilen, det försökte prata med kollegorna inom verkstaden, men - nej, inte tid. Läckaget påminner om bilderna på första sidan, dock mycket mindre omfattning.

Serviceverkstaden sa kallt till mig - det är flera veckors väntetid till serviceverkstaden, samt man måste gå fråga alla, det är personliga servicetekniker. Stod på mig - Lös det, Ditt jobb :devil: och sedan är det nybilsgaranti. ALLA fel som uppstår får verkstaden stå för. Hur stora följdskador man får är upp till serviceverkstaden :mad: Skrämmande hur chefer och ledningen tänker!? Det är billigare att vänta med akuta problem och bättre ta ökade kostnader för fel än åtgärda snabbt, samt få missnöjda kunder :-/

Bad också glasverkstaden kolla kontakterna också (fick foton). Inser att det finns mycket elektronik. Risk för ärgade kablar och kontakter, trasiga paneler samt vital säkerhetsdel sitter bakom backspegeln som kan sluta fungera nu eller i framtiden på grund av småläckaget.

Undrar om inte samma problem uppstår på andra modeller med samma takkonstruktion inom Volvo Cars familjen? Att rengöra dräneringen borde ingå i servicen, men det står det ingen om. Och Volvo Cars borde ha en enkel instruktion till bilägare hur man gör för att få lång livslängd och nöjd bilägare.
Senast redigerad av 1 BiggBifuel, redigerad totalt 0 gånger.
#1450287
BiggBifuel skrev: mån 14 jun 2021, 09:06 Undrar om inte samma problem uppstår på andra modeller med samma takkonstruktion inom Volvo Cars familjen? Att rengöra dräneringen borde ingå i servicen, men det står det ingen om. Och Volvo Cars borde ha en enkel instruktion till bilägare hur man gör för att få lång livslängd och nöjd bilägare.
Helt enig. Detta fall rör förvisso inte en V90/XC90 men problematiken är densamma.

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... a-dolt-fel
#1450300
Någon som har en bild på takluckan från ovan? Har ni något "glapp" se blå ring i foto "taklucka glapp". Är nyfiken om det ska finns där.

Bilen var inne för 1 vecka sedan på grund av läckaget och det konstaterade att fel sak åtgärdades och ny tid behövdes bokas, det är nybilsgaranti! Nu när jag bokade en tid och kom dit så vill serviceteknikern ha 2 450 kr för felsökning steg 1, samt provköra, mekanisk kontroll, kontroll på lyft, kontroll missljud för att konstaterad en läcka som det själva tittat för 1 vecka sedan :bored: Nya serviceteknikern nämnde att det skulle det ta 1,5 dag arbete att utföra samt kanske går det på bilen nybilsgaranti! Nja, vart snopen :-o :-o :-o sedan så får man stå för felsökning, reservtider och reparationen :-/ Så det blir djävligt dyrt med Volvo Cars återförsäljarens nybilsgaranti och ett back jobb med läckande tak! Och det gick lätt att konstatera att listen runt takluckan sitter inte fast, så när behållaren på insidan är full så rinner det helt enkelt in eller via takluckan ned mot listen som glappar om in i bilen. Så felsökning behöver man inte göra :x

Har lagt in två bilder som man enkelt kan kolla, om man misstänker läckage. Sedan en härliga bilden på en lösningen, bilden längst ned :-) ...

Synd att det inte har kommit med en modifiering eller enkel instruktion för rengöring för att bibehålla funktionen. Ser att i USA så kör man hårt med stämningar/grupptalan, kanske driver det på en kommande modifieringar på gamla och nya bilar när det börjar kosta pengar!

Länk till alla delar i taket. https://www.volvocarparts.info/2019-V90 ... 103475.htm
Bilagor
Taklucka glapp.jpg
Taklucka glapp.jpg (21.21 KiB) Visad 775 gånger
Taklucka glapp 3.jpg
Taklucka glapp 3.jpg (19.37 KiB) Visad 775 gånger
volvo-sunroof-leak-lawsuit--250.png
volvo-sunroof-leak-lawsuit--250.png (19.63 KiB) Visad 808 gånger
Senast redigerad av 1 BiggBifuel, redigerad totalt 0 gånger.
#1455124
På min hmm något äldre bil hade jag liknande problem, kollade dräneringen i A stolparna, drog ur slangen som hade en ”pussmun” vilken jag helt enkelt klippte bort så nu rinner det bort som det skall. Kanske liknande på din bil? Vet inte varför man valt att göra en slang med pussmun då minsta lilla täpper till dräneringen!
#1464702
Intressant, vissa verkstäder är duktigare än andra. Om det är lite glapp i dessa två tätningslist Volvo 31484660 och 31484707 kan jag på något sätt förstå, jag undrar hur man kontrollerar det, det krävs inte mycket till glipa för vatten ska hitta ned! Har en känsla när takluckan åker fram och tillbaka så kan man ha otur att den inte tätar helt, min läcker då och då, det känns som karossen rör sig eller takluckan inte spänner rätt mot denna tätningslist.
www.tascaparts.com/oem-parts/volvo-rear ... p-31484660
www.tascaparts.com/oem-parts/volvo-sunr ... l-31484707

Ser att del 2 är lös, syns på bilden ovan - Taklucka glapp....
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]