Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342316
Volvo4ever2019 skrev:Hej,
en fråga ang V90 T8:
kan man få en 8m lång CEE till Typ-2 kabel från Volvo vid fabriksbeställningen (istället för 4,5 m).
Vad kostar detta extra?
Hos Bilia är skillnaden 170sek.... :-), 3,500 sek vs 3,670 sek...
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _32208593/
Standard är väl 4,5m kabeln som följar med...
Tack!

Är nog lite upp till åf hur smidiga dom är. Men jag misstänker att svaret är nej. 4,5 följer med bilen och går ej att byta för den måste levereras med bilen. Men som sagt ÅF kanske kan trixa på plats i butiken.
#1342358
Jag försökte byta medföljande kabel till en annan hos ÅF när jag beställde min första T8, svaret var nej - ska vara osagt om det kan variera mellan olika ÅF. Jag fick köpa den kabeln jag behövde från ÅF.
#1342746
Volvo4ever2019 skrev:Ok tack...då vet jag, kanske köpa jag en förlängningskabel med 5 m till. Det funkar väl eller?
Inte att rekommendera för då fungerar inte säkerhetsfunktionerna.

Varför skall du ha sådan lång kabel ?
#1342748
Förlängningskabel av god kvalitet fungerar alldeles utmärkt. De här myterna som laddboxtillverkarna odlar måste verkligen bort. På vilket sätt skulle kopparn innan laddkabeln berätta hur lång den är tänker ni?
#1342757
Lövet skrev:Förlängningskabel av god kvalitet fungerar alldeles utmärkt. De här myterna som laddboxtillverkarna odlar måste verkligen bort. På vilket sätt skulle kopparn innan laddkabeln berätta hur lång den är tänker ni?
Värmeutvecklingen sker väll i kopplingspunkten i skåpet om det vill sig illa. Dosan har ju en värmesensorer i schuckon som då känner av att det är varmt. Om du däremot skarvar så kanske skarvsladden inte blir varm men kopplinhspunkten blir kommer den vanliga dosan inte slå ifrån.

Använda schucko är inga konstigheter (så laddar jag) med rätt pryttlar. Men skarva skulle iallafall inte jag göra över tid.
#1342760
Fast jag köper inte det helt enkelt. Du har kopplingspunkter i vanliga uttag också och dessa går utmärkt att stoppa laddsladden i (oavsett vad laddboxtillverkarna vill få det till). En ordentligt skarvsladd från uttaget blir inte varmare givet rätt kabelarea. Det känns väldigt mycket "nytt är läskigt" om mycket av de mediala utspelen kring elbilsladdning. Givetvis funkar det inte att konstant ladda sin elbil i en sommarstuga med 6a säkring och kablar från 60-talet men varför utgå från det? Ingen med pengar att köpa en ny elbil bor så...

(Nu pratar jag om kvalitetsgrejer och original medföljande laddsladd. Snabbladdning osv är en annan spelplan)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]