Sida 3 av 5

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 10:17
av Fjonsson
Rillee skrev: sön 17 nov 2019, 09:48 Jag kör där det finns variabel hastighet, bilen har inte visat fel en ända gång. Har även passerat massor med vägarbeten med tillfälliga skyltar, bilen visar även rätt hastighet där. Har navigation, varför blir det rätt i min bil?
Skyltavläsning...

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 10:26
av Xanthopteryx
Problemet infinner sig mest när det, som här i krokarna, är exempelvis 60 km/h.
Sedan säger kartan att det blir 40 km/h, varvid bilen ändrar (den antar att den har missat skylten).
Kort därefter inser den att den inte alls har missat skylten utan ställer tillbaka till 60 igen (eftersom den ser en uppkommande skylt längre fram).
Kort därefter ser den även vad det står på skylten och ställer nu in 40 igen.

Så 60 --> 40 --> 60 --> 40, på en sträcka av drygt 500 meter.
Varje dag.

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 12:55
av RobbanH
Fjonsson ,
förklara ditt svar ”skyltavläsning” är du snäll. Hela denna tråden handlar om att just skyltavläsningen blir nerprioriterad av felaktig kartdata.

Rillee, du har både fabriksnavigator och skyltavläsning och skyltavläsning på utan att få fel hastighet? Bara att gratulera att det fungerar , för det borde det inte kunna göra ... Vilken kartversion har du ?

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 13:52
av Rillee
På de ställena som jag kör på stämmer väl kart datan med skyltarna

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 14:11
av Fjonsson
RobbanH skrev: sön 17 nov 2019, 12:55 Fjonsson ,
förklara ditt svar ”skyltavläsning” är du snäll. Hela denna tråden handlar om att just skyltavläsningen blir nerprioriterad av felaktig kartdata.

Rillee, du har både fabriksnavigator och skyltavläsning och skyltavläsning på utan att få fel hastighet? Bara att gratulera att det fungerar , för det borde det inte kunna göra ... Vilken kartversion har du ?
Din upplevelse styrker ju att kartdata alltid trumfar skyltavläsning i alla lägen. Varför skulle man? Skyltar är ju betydligt trovärdigare än kartdata. Kartdatan är inte tänkta att köra bil efter utan navigera och beräkna restider.
Min bil saknar navigation och läser skyltar förhållandevis bra. Den enda gången den får problem är när skylten står för nära korsningen.

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 20:38
av RobbanH
Fjonsson , som jag skrivit innan är problemet att man inte kan stänga av navigatorn om man har inbyggd sådan och skyltavläsningen blir övertrumfad av felaktig kartdata., inget som jag ägare kan ändra på . Så jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 21:09
av Fjonsson
Jag svarade på rillees inlägg om att hans bil beter sig som min trots att den har navigation. Är du säker på att din skyltavläsning fungerar?

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: sön 17 nov 2019, 22:08
av RobbanH
Fjonsson, frågar du mig om min skyltavläsning fungerar? Jo den fungerar , ändrar sig när jag passerar en skylt men blir då och då övertrumfad av navigatorn. Har inte provat att köra med skyltavläsning avstängd, borde inte bli någon större skillnad egentligen då navigatorn är alltid är på och visar ”sin” hastighet till slut.

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: mån 18 nov 2019, 06:03
av fjohan82
Att bilen hellre väljer hastighet efter navigatorn än från skyltavläsningen låter inte alls bra...
Hur ofta stämmer den?
Måste ju bli fel vid varenda vms-skylt och vid andra justeringar som genomförs innan kartorna uppdateras...

Re: Kartfel och skyltidentifiering ingen bra kombo

Postat: mån 18 nov 2019, 06:48
av RobbanH
Stämmer ungefär 90% av fallen men det är lite märklig prioritering. Har ingen större erfarenhet av vms -skyltning ,finns inte så många i Helsingborg. Men det verkar som det finns ett villkor i systemet , så om skyltavläsning läser av en lägre hastighet än vad navigatorn har så prioriteras skyltavläsningen. Så länge skyltningen går åt lägre hastigheter , vilket är trenden i Sverige, så visar det rätt.
Som nämns tidigare är Here inte så snabba och i deras redigeringsprogram kan man inte lägga in ”tillfälliga” ändringar heller . Så om en väg får högre hastighet tar det lång tid innan det blir rätt.