Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1349716
Ilduce77 skrev: fre 22 nov 2019, 00:38
RobbanH skrev: mån 18 nov 2019, 07:32 När jag läste mitt senaste inlägg så kom jag på hur det ligger till. Systemet , skyltavläsning och navigator, visar alltid den lägre hastigheten som de har data på. På så sätt fungerar skyltavläsning vid tex vägarbeten osv.
Ni som bara har navigator borde egentligen ha fel hastighet vid vägarbeten om man sänkt hastigheten där.

Detta gör dock att vid kartdatafel , fel hastighet nedåt, så visas denna felaktiga lägre hastighet även om en skylt visar högre hastighet.

Ett defensivt men tryggt val för Volvo.
Det kan ju vara förklaringen.. 😊👌

Exakt så är det, den väljer alltid den lägsta hastigheten oavsett om det kommer från karta eller skyltidentifiering.
Samma sak gäller vid tidsberoende hastighet, är det exempelvis 30 mellan kl 07-18 så varnar den alltid för 30.
Sen så kan ju bilen missa en del typer av skyltar och kartdatan kan ju också vara inaktuell eller felaktig.
#1351551
Då är det bara att gå in på Here map creator och anmäla/redigera vägar med fel/lägre hastighet än vad skyltarna visar. Tyvärr går det ändringsarbetet inte så snabbt. Undrar om Volvo kan konvertera Google Maps kartdata till Here/Sensus kartdata nu när de är och rotar i båda systemen. Google Maps uppdateras mycket snabbare.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]