Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348760
När jag läste mitt senaste inlägg så kom jag på hur det ligger till. Systemet , skyltavläsning och navigator, visar alltid den lägre hastigheten som de har data på. På så sätt fungerar skyltavläsning vid tex vägarbeten osv.
Ni som bara har navigator borde egentligen ha fel hastighet vid vägarbeten om man sänkt hastigheten där.

Detta gör dock att vid kartdatafel , fel hastighet nedåt, så visas denna felaktiga lägre hastighet även om en skylt visar högre hastighet.

Ett defensivt men tryggt val för Volvo.
#1348810
En 90 väg mellan Sjöbo och Tomelilla har de precis ändrat hastigheten till 80 och 100 km/h.
Jag har inte uppdaterat mina kartor men bilen visar rätt hastighet ändå.
#1348866
Den visar 100 skylt i panelen och i head up display. Nu har jag en s60 uttagen juli 2019 men det är väl samma mjukvara som i 90 bilarna
#1348925
Rillee, jag antar att de har samma mjukvara. Kanske någon annan på tråden vet? Även om din bil är rätt ny tror jag inte att kartan hunnit att bli uppdaterad. Kan du se vilken kartversion du har för Skandinavien?

Dessa svåra I-landsproblem
#1349675
Har inte heller förstått varför bilen ibland byter hastighet trots skyltad hastighet. Den kan inte alltid välja kartans hastighet före skyltavkänningen.

Har flera gånger kört på vägar med högst tillfällig skyltning, vid tex tillfälliga vägarbeten. Där har ju kartan inte hunnit uppdateras med vägarbetshastigheten och bilen visar rätt hastighet. Alltså skyltningen.

Så jag får inte kläm på hur den prioriterar. Ibland går kartan före, men i 99 fall av 100 visar den skyltad hastighet.

Dock avläser den inte de dynamiska hastighetskyltningar som tex finns på Essingeleden i Stockholm. De som sitter ovanför vägen och är fyrkantiga och utan röd ram...
#1349676
RobbanH skrev: mån 18 nov 2019, 07:32 När jag läste mitt senaste inlägg så kom jag på hur det ligger till. Systemet , skyltavläsning och navigator, visar alltid den lägre hastigheten som de har data på. På så sätt fungerar skyltavläsning vid tex vägarbeten osv.
Ni som bara har navigator borde egentligen ha fel hastighet vid vägarbeten om man sänkt hastigheten där.

Detta gör dock att vid kartdatafel , fel hastighet nedåt, så visas denna felaktiga lägre hastighet även om en skylt visar högre hastighet.

Ett defensivt men tryggt val för Volvo.
Det kan ju vara förklaringen.. 😊👌
#1349696
Ilduce77 skrev:Har inte heller förstått varför bilen ibland byter hastighet trots skyltad hastighet. Den kan inte alltid välja kartans hastighet före skyltavkänningen.

Har flera gånger kört på vägar med högst tillfällig skyltning, vid tex tillfälliga vägarbeten. Där har ju kartan inte hunnit uppdateras med vägarbetshastigheten och bilen visar rätt hastighet. Alltså skyltningen.

Så jag får inte kläm på hur den prioriterar. Ibland går kartan före, men i 99 fall av 100 visar den skyltad hastighet.

Dock avläser den inte de dynamiska hastighetskyltningar som tex finns på Essingeleden i Stockholm. De som sitter ovanför vägen och är fyrkantiga och utan röd ram...
Skriv till Volvo och lämna förbättringsförslag om detta.
#1349712
Verkar vara lite hipp som happ när man läser tråden , jag har en v60 - 20 uttagen i juli och har inte märkt att den inte visar hastigheten från kameran ,däremot så visas ju "nästa hastighet" som en lite mindre symbol bakom hastighetsskylten i förardisplayen och den bör ju rimligtvis hämtas från kartan ….
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]