Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1348560
Rillee skrev: sön 17 nov 2019, 09:48 Jag kör där det finns variabel hastighet, bilen har inte visat fel en ända gång. Har även passerat massor med vägarbeten med tillfälliga skyltar, bilen visar även rätt hastighet där. Har navigation, varför blir det rätt i min bil?
Skyltavläsning...
#1348562
Problemet infinner sig mest när det, som här i krokarna, är exempelvis 60 km/h.
Sedan säger kartan att det blir 40 km/h, varvid bilen ändrar (den antar att den har missat skylten).
Kort därefter inser den att den inte alls har missat skylten utan ställer tillbaka till 60 igen (eftersom den ser en uppkommande skylt längre fram).
Kort därefter ser den även vad det står på skylten och ställer nu in 40 igen.

Så 60 --> 40 --> 60 --> 40, på en sträcka av drygt 500 meter.
Varje dag.
#1348585
Fjonsson ,
förklara ditt svar ”skyltavläsning” är du snäll. Hela denna tråden handlar om att just skyltavläsningen blir nerprioriterad av felaktig kartdata.

Rillee, du har både fabriksnavigator och skyltavläsning och skyltavläsning på utan att få fel hastighet? Bara att gratulera att det fungerar , för det borde det inte kunna göra ... Vilken kartversion har du ?
#1348600
RobbanH skrev: sön 17 nov 2019, 12:55 Fjonsson ,
förklara ditt svar ”skyltavläsning” är du snäll. Hela denna tråden handlar om att just skyltavläsningen blir nerprioriterad av felaktig kartdata.

Rillee, du har både fabriksnavigator och skyltavläsning och skyltavläsning på utan att få fel hastighet? Bara att gratulera att det fungerar , för det borde det inte kunna göra ... Vilken kartversion har du ?
Din upplevelse styrker ju att kartdata alltid trumfar skyltavläsning i alla lägen. Varför skulle man? Skyltar är ju betydligt trovärdigare än kartdata. Kartdatan är inte tänkta att köra bil efter utan navigera och beräkna restider.
Min bil saknar navigation och läser skyltar förhållandevis bra. Den enda gången den får problem är när skylten står för nära korsningen.
#1348698
Fjonsson , som jag skrivit innan är problemet att man inte kan stänga av navigatorn om man har inbyggd sådan och skyltavläsningen blir övertrumfad av felaktig kartdata., inget som jag ägare kan ändra på . Så jag förstår inte riktigt ditt inlägg.
#1348718
Fjonsson, frågar du mig om min skyltavläsning fungerar? Jo den fungerar , ändrar sig när jag passerar en skylt men blir då och då övertrumfad av navigatorn. Har inte provat att köra med skyltavläsning avstängd, borde inte bli någon större skillnad egentligen då navigatorn är alltid är på och visar ”sin” hastighet till slut.
#1348749
Att bilen hellre väljer hastighet efter navigatorn än från skyltavläsningen låter inte alls bra...
Hur ofta stämmer den?
Måste ju bli fel vid varenda vms-skylt och vid andra justeringar som genomförs innan kartorna uppdateras...
#1348754
Stämmer ungefär 90% av fallen men det är lite märklig prioritering. Har ingen större erfarenhet av vms -skyltning ,finns inte så många i Helsingborg. Men det verkar som det finns ett villkor i systemet , så om skyltavläsning läser av en lägre hastighet än vad navigatorn har så prioriteras skyltavläsningen. Så länge skyltningen går åt lägre hastigheter , vilket är trenden i Sverige, så visar det rätt.
Som nämns tidigare är Here inte så snabba och i deras redigeringsprogram kan man inte lägga in ”tillfälliga” ändringar heller . Så om en väg får högre hastighet tar det lång tid innan det blir rätt.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]