Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341626
AndS skrev: tor 10 okt 2019, 15:41 Antenn eller antennerna kan förbättra men påverkar inte maxeffekt som den får sända med.
Har jobbat med mobillösningar inom Ericsson för länge sedan och här finns en öppen lättläst artikel som ger lite förklaringar.
https://www.mobil.se/nyheter/reportage- ... funkar-det
Nej, jag har inte full koll på termerna 😀, men visst bör bilen kunna "sända" med högre effekt än en vanlig mobiltelefon?
#1341632
Nej, effekten ändras inte men antenn/erna, kan vara flera t.ex. mimoteknik, påverkar framför allt hur radiovågor tas emot men även skickas. Det luriga är som min länkade artikel inleder med "När mobilen visar en rad med pluppar går det oftast att ringa – men inte alltid. Ibland fungerar både samtal och data fint med två pluppar. Ibland bryts samtalen trots att skärmen visar fem. Så vad betyder egentligen plupparna? " Man kan med andra ord bli lurad av de här indikatorerna.
Ett exempel är att vid vårt fritidshus fungerar bara en operatör att koppla upp med från huset, men dottern som har en annan kan gå 20-30 m ned på en äng för att koppla upp sig/få rätt mottagning. Sedan kan hon gå upp till huset för att fortsätta, inte bra men acceptabelt. Och 3G är en teknik som skapar mera problem än GSM/4G, en utrustning flyttar ju med automatik mellan näten om man inte själv valt att låsa i inställningar. Så det finns många orsaker, men länkad artikel om man läser den ger lite förklaringar till det.
Om man har problem t.ex. hemma och man backar in bilen mot en byggnad så skulle det kunna bli bättre om man istället kör in den, eller tvär om. Ett exempel på hur man själv kan prova om man har återkommande problem på en plats. Så det behöver inte vara fel utan hur tekniken fungerar. Ni kan ju se det enkelt hemma om/ni använder wifi i bostaden.
#1341634
Lite om uteffekter:
GSM (oklart vad VoC använder, men någon kanske VET detta?) har en maximal uteffekt av 2W (alltså, standarden tillåter inte mer).
En telefon kanske inte använder sig av så hög uteffekt (är ju inget krav) då det drar batteri. En bil har...större batteri, och kan därmed gå på fulleffekt.
Sedan som ni säger så är antennerna extremt viktiga. Mycket lättare att bygga en bra och känslig antenn (kom ihåg att det inte bara är sändning utan man måste ha mottagning också) om den tillåts vara stor än när den skall klämmas ihop i en liten liten handhållen enhet, omskärmad av olika komponenter. Dessutom är det inte bara en antenn utan en drös olika för att kunna stödja alla olika frekvensband som används.
Och som lök på laxen spelar det ingen roll hur bra antenn du har, hur hög effekt du sänder eller att du har fri sikt hela vägen till masten: Avståndet kan ALDRIG bli längre än max cirka 35 km för GSM. Så du kan mycket väl ligga så till att du skärmar av dig från näraliggande master men har fullt tillräcklig signalstyrka mot en mast 4 mil bort - kommer ändå inte att fungera.
Att din telefon kan ha kass men bilen full är inte svårare än att det är andra operatörer på bilen. Dessutom vet vi ju nte vad din telefon visar och vad bilen visar - har du kass på... 4G? Bilen visar max på GSM? Eller 3G, eller...?
Likaså an din telefon ha asbra mottagning och bilen 0 - allt efter operatör (förutsatt nu att båda antennerna är på exakt samma plats - ja, ett teoretiskt exempel men ändå).
Dessutom påverkar störningar från rymden, störningar från omgivande elektronik, störningar från omgivande material, antal personer kopplade mot just den antennen, mot den masten, ....

Generella regeln är dock alltid: Ju högre upp från omgivande brust desto bättre (men för högt upp fungerar dåligt om det är riktantenner vi talar om).

Tänk er att radiosignaler beter sig som ljuset från en ficklampa: Det kan vara stor spridning men blir lite svagare ljus/uteffekt, eller smal spridning men jäklar vad långt du kan se på samma uteffekt. Och ljuset stoppas av träd, studsar på en vägg, sprider sig, tas upp (exempelvis på den svarta mattan) och så vidare.
Generell liknelse som inte är hela sanningen såklart men kan hjälpa till att försöka förstå i stora drag hur radiosignaler beter sig.
#1341638
Kan man på något sätt nollställa Volvo On Call eller försöka göra ngt själv för att kunna fåt det att funka som vanligt???
Som sagt det med fjärrstart och fjärrvärme har funkat hur bra som helst men nu är det klydd. Man väntar och väntar och det tar väldigt lång tid tills bilen svarar. När det är klydd då krävs det väldigt många försök om man ens lyckas till slut att starta.
Vad kan man göra?
#1341640
Vi har ju nu hamnat lite vid sidan av själva VoC och appen som i sig verkar ha vissa buggar. Men det som våra enkla förklaringar visar på är att det kan vara otroligt många orsaker som gör att det inte fungerar rent radiomässigt, mobil/VoCapp till nät och sedan nät till bilens VoC. Så här får man prova sig fram i varje enskilt fall och där det inte är ett fel utan hur mobilnät och radioteknik fungerar, dvs felfri tjänst även om man som person inte är nöjd när det strular. Men lär man sig lite om hur det fungerar kan man oftast hitta lösningar.
#1341641
GATUPLAN skrev: fre 11 okt 2019, 07:33 Kan man på något sätt nollställa Volvo On Call eller försöka göra ngt själv för att kunna fåt det att funka som vanligt???
Som sagt det med fjärrstart och fjärrvärme har funkat hur bra som helst men nu är det klydd. Man väntar och väntar och det tar väldigt lång tid tills bilen svarar. När det är klydd då krävs det väldigt många försök om man ens lyckas till slut att starta.
Vad kan man göra?
Börja med att läsa vad vi skriver om mobil/radiokommunikation, "klydd" tolkar som problem.
Är det identiskt samma plats som bilen stått på då det alltid fungerat felfritt och nu inte fungerar?
Är det samma operatör du använder?
#1341645
AndS skrev: fre 11 okt 2019, 07:48
GATUPLAN skrev: fre 11 okt 2019, 07:33 Kan man på något sätt nollställa Volvo On Call eller försöka göra ngt själv för att kunna fåt det att funka som vanligt???
Som sagt det med fjärrstart och fjärrvärme har funkat hur bra som helst men nu är det klydd. Man väntar och väntar och det tar väldigt lång tid tills bilen svarar. När det är klydd då krävs det väldigt många försök om man ens lyckas till slut att starta.
Vad kan man göra?
Börja med att läsa vad vi skriver om mobil/radiokommunikation, "klydd" tolkar som problem.
Är det identiskt samma plats som bilen stått på då det alltid fungerat felfritt och nu inte fungerar?
Är det samma operatör du använder?
Tidigare har det fungerat överallt hela Europa. Nu har jag problem mitt i stan.
Enligt Volvo har min operatör inget med Volvo On Call stt göra. Om du tänker på det SIM som är bilmodemet. Där hade jag Telenor och bytte till Comviq och det funkar mkt bättre Spotify och annat.
Och det är Volvo On Call i bilen som är dålig på att svara nu. Jobbar natt och har bilen i närheten av mig. Nu när vintern närmar sig blir det viktigt att fjärrstarta bilen efter jobbet.
Lösning?
#1341658
Har du bytt SIM-kortet som följde med bilen, Telenor, så är det abonnemanget VoC också rullar över, dvs du har bara ett SIM-kort i bilen. Så då kan det innebära att Comviq inte har täckning, eller dålig, där du har bilen. Eller så har jag missförstått ditt problem.
#1341703
AndS skrev: fre 11 okt 2019, 09:24 Har du bytt SIM-kortet som följde med bilen, Telenor, så är det abonnemanget VoC också rullar över, dvs du har bara ett SIM-kort i bilen. Så då kan det innebära att Comviq inte har täckning, eller dålig, där du har bilen. Eller så har jag missförstått ditt problem.
Det var inget SIM i bilmodemet och VoC fungerade perfekt. Så jag antar och har blivit upplyst om att VoC kör eget.
Därefter skaffar jag Telenor som var jätte dålig och GB bara försvann utan anledning, MEN VoC funkade ändå.
Då bytte jag till Comviq och det funkade med VoC.
För några dagar sedsn börjar problem visa sig när jilen är parkerad i centrum. Har inte testat överallt. Hemma i garaget funkar det tydligen.
#1341704
GATUPLAN skrev: fre 11 okt 2019, 15:19
AndS skrev: fre 11 okt 2019, 09:24 Har du bytt SIM-kortet som följde med bilen, Telenor, så är det abonnemanget VoC också rullar över, dvs du har bara ett SIM-kort i bilen. Så då kan det innebära att Comviq inte har täckning, eller dålig, där du har bilen. Eller så har jag missförstått ditt problem.
Det var inget SIM i bilmodemet och VoC fungerade perfekt. Så jag antar och har blivit upplyst om att VoC kör eget.
Därefter skaffar jag Telenor som var jätte dålig och GB bara försvann utan anledning, MEN VoC funkade ändå.
Då bytte jag till Comviq och det funkade med VoC.
För några dagar sedsn börjar problem visa sig när jilen är parkerad i centrum. Har inte testat överallt. Hemma i garaget funkar det tydligen.
Dessvärre enligt Bilia: Vi får alltid börja med mjulvarouppdatering och det kostar runt 2000kr.
Låter nästan att om der inte löser sig med mjulvarouppdatering tillkommer kostnader.

Inte säkra kort alltså.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]