Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1343762
Volvo4ever2019 skrev: ons 23 okt 2019, 10:08 Grattis till nya bilen, snyggt! Är det ice vit eller crystal metallic vit...?
Det är crystal metallic. Det syns inte så bra på bilderna men i verkligheten ser man det. Väldigt snygg färg.
#1344013
@Gorban,
Fler intryck efter att ha kört lite mer? Fortfarande kluven?
av Daald
#1345129
@Gorban Du skulle inte kunna ge en liten utvärdering efter att ha åkt ett par dagar. Jag ska hämta min den 27/11, fick skjuta fram från 12/11.
av Gorban
#1345136
Daald skrev: ons 30 okt 2019, 22:30 @Gorban Du skulle inte kunna ge en liten utvärdering efter att ha åkt ett par dagar. Jag ska hämta min den 27/11, fick skjuta fram från 12/11.
Jag är i stort sett väldigt nöjd med bilen. Inser att skillnaden mellan en D5 och en T8 är otroligt mycket större än jag någonsin kunde ha förställt mig. Försiktigt körd där man optimerar användningen av batteriet är T8:an smart och bränslesnål. Lite mer räckvidd och en kraftigare elmotor som i t.ex. Polestar 1 hade varit att föredra. Det är svårt att accelerera enbart med elmotorn om man har bilar som hinner ikapp bakifrån när man kör ut i en korsning. Om man bortser från miljöaspekter och bränslepriser så tycker jag ändå att D5:ans gångkultur och fina bottendrag passar bilen och min körstil bättre.

Annars är jag imponerad av hur sömlöst bilen växlar från eldrift till bensinmotorn och tillbaka. Den nya växelspaken med större glasklump från Orrefors är fin. Synd bara att man inte kan lägga i D och R utan att behöva trycka två gånger upp eller ner. BMW har en bättre lösning för sin elektroniska växelspak.

Det är också intressant att se i VoC-appen hur mycket el man kan regenerera med växellådan i B. Mycket mer än man kan tro. Missa inte att man kan få fram kurvor ur körjournalen på telefonen för hur mycket och var på sträckan man kört med el respektive bensin och hur mycket el man har regenererat.
#1345279
Väntar själv på en v90 T8 inscription, osmium grey med teknikpaket pro, sportratt, luftfjädring, tonade rutor, bower & wilkins, klimatpaketet, panoramatak med svart innertak, drag m.m har dock inte fått prel leveransvecka än med borde väl bli i slutet feb/mars antar jag. Kommer dra en del husvagn på somrarna med den så det blir spännande att se hur den upplevs då.
#1345294
tilldavid skrev:Väntar själv på en v90 T8 inscription, osmium grey med teknikpaket pro, sportratt, luftfjädring, tonade rutor, bower & wilkins, klimatpaketet, panoramatak med svart innertak, drag m.m har dock inte fått prel leveransvecka än med borde väl bli i slutet feb/mars antar jag. Kommer dra en del husvagn på somrarna med den så det blir spännande att se hur den upplevs då.
Kul! Är själv i valet o kvalet om jag ska skippa drag på min, känns som om det kommer bli en dyr historia att dra släp med en T8
#1345298
Jag resonerade som så att det är max 10% av milen som husvagnen är på och den får ändå dra 2100 kg så antar att det blir som att dra med en T6.
Bilagor
Screenshot_20191030-182553_Bygg din Volvo.jpg
Screenshot_20191030-182553_Bygg din Volvo.jpg (80.99 KiB) Visad 575 gånger
Screenshot_20191030-182557_Bygg din Volvo.jpg
Screenshot_20191030-182557_Bygg din Volvo.jpg (69.7 KiB) Visad 575 gånger
av Gorban
#1345365
Jag har drag på min men drar bara båten korta sträckor och hyrsläp till tippen ibland. Kör dotterns cykel på cykelhållare också. Krånglig om man inte har drag på bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]