Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pellemando
#1340384
GATUPLAN skrev: tor 03 okt 2019, 15:16Känt fel?
Garantin ska inte finnas kvar om det inte är ngt som skulle åtgärdas som fabrikationsfel och liknande.
Tack för hjälpen
Jag ska försöka ta mig dit men svårt pga nattjobb. Och det är en massa andra ärenden på dan .
Ja kolla här:
viewtopic.php?f=79&t=151747&hilit=Power+pulse

viewtopic.php?f=79&t=138422&hilit=Power+pulse

Finns även om detta i andra forum. Ja det får ju gå på reklamationsrätten
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1340404
Xanthopteryx skrev: tor 03 okt 2019, 17:48 Du har tre års reklamationsrätt. Du har varit inne på verkstad med det (var du inom garantin då?).
Bilen var strax över 2 år gammal när jag köpte den nu i somras.
Var på Bilia idag och när en Bilia mekaniker kollade mitt reggnummer så omfattas inte den slangen då enligt honom. Jag försöker återkomma på tisdag, även om det är trist att köra runt med det problemet.
Men slangen verkar ändå sitta ordentligt med den klämman som de satt på "tillfälligt" i Kroatien.
Så jag undrar om det kan vara annat som spökar?
Jag bifogar bild på slangen så ni kan säga om vi pratar om samma slang?
Bilagor
20191003_191829.jpg
20191003_191829.jpg (416.31 KiB) Visad 1571 gånger
av stevvee
#1340437
Xanthopteryx skrev:Då har du tre års reklamationsrätt från ditt köp, och de första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren.
Lämna in bilen, säg att du vill ha lånebil tills det är löst.
Har man verkligen det på en begagnad bil? Garantin följer med bilen ja men reklamtionsrätten faller nog
av pellemando
#1340449
Köper man en begagnad bil ifrån en bilfirma får man enligt lag "6 månaders garanti" där det är säljaren som har bevisbördan och detta är inget som kan avtalas bort. Efter dessa 6 månader ligger bevisbördan hos dig som köpare. Så det spelar ingen roll hur gammal bil du köper egentligen. Men i TS fall så är bilen relativt ny och om det är Power Pulse slangen som spökar så kommer TS kunna klara sig med reklamationsrätten då det är ett känt problem som Volvo åtgärdat för drabbade. Ibland så behöver man tyvärr stå på sig, då kostnaden för åtgärd kommer hamna hos ÅF. Men dom kan i sin tur få det på goodwill via Volvo.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1340457
TACK
MEN det är inte en bilfirma som jag köpt bilen av. Bilen var nog en leasing bil på ett stort företag. Och köpet räknas nog som privat.
Vad kan jag förvänta mig nu? Råd?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1340509
Xanthopteryx skrev: fre 04 okt 2019, 05:42 Räknas nog som privat?
Fick du kvitto? Vad står på kvittot i så fall? Vem betalde du till?
Firmans ägare som hade den bilen på leasing sålde den till mig. Min bank köpte loss bilen och så betalar jag till banken. Det är privatköp.
Är några garantier eller reklamationsrätt som gäller nu?
Ska dit på tisdag igen.
Är det en dyr historia annars?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1340550
BildJag märker också ett blåsljud inne i kupén när jag gasar. Om bilen rullar, när bilen är i P läge då är det knget blåsljud.
Det låter som det är den turboslangen.
Jag har tidigare lagt ut en bild på den slangen och vill fråga Er som nämnt en slang om det är samma slang som på bilden?
Bilagor
20191003_203451.jpg
20191003_203451.jpg (412.1 KiB) Visad 1460 gånger
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]