Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1338471
Ja, som rubriker lyder.

Vi kan väl åtminstone dela upp det i:
* Realistiska förbättringar som kan vara möjligt på befintligt bilbestånd.
* Förbättringar som kräver ombyggnation/ny hårdvara/endast för kommande generation

Jag tänkte hålla mig till första punkten med:
* Möjlighet att förändra saker i instrumentklustret. Självklart måste det finnas vissa regler såsom att hastighetsmätare måste ingå och vara tydlig (lagkrav) men annars så vore det trevligt att kunna få dit tempmätare, öka kartstorleken, ändra färger för exempelvis nattläge e.t.c.
* Möjlighet att göra ett nattläge á la SAAB var det som hade det va? Allt släcktes ned utom just hastigheten.
* Möjlighet att sänka ljusstyrkan mer - tycker det är för ljust på lägsta nivå på mörka landsvägar.
* Möjlighet att rumstrera om på mittskärmen så att exempelvis telefonfliken försvinner och kan ersättas av annat, särskilt när jag kör AA.
* Möjlighet att få vinteranpassat inneklimat automatiskt. Som det är nu så gillar jag att ha extra svalt på sommaren men kalla dagar kan jag vilja ha någon grad eller två mer. Om bilen då kan automatiskt ändra detta precis som den slår på rövvärmen och rattvärmen vid kyla så vore det ju smidigt.
* Möjlighet att se återstående mängd i bränsletanken, i liter, i appen - går ju på webben....
* Möjlighet att få till fler körvarianter i körloggen och gärna knyta dessa till nyckeln. I dag använder vi Privat för mig och Arbete till frugan. Lite yxigt...
* Automatisk rövvärme i baksätet när någon sitter däri (enligt samma premisser som nu är för framsätet).
* Kunna byta nyckel till en som går att stänga av nyckellös sändare med en liten knapp (ja, det kräver ju ny hårdvara, men dock inte i bilen så...).
* Att ställa in att bilen autolåser efter x antal minuter efter att nyckel och personer har lämnat bilen (finns ju rörelsesnsor i så...). Smidigt om man är lite vimsig och glömmer låsa ibland.
* Ett smidigare sätt att stänga av påminnelsen för service mot dagens lösning. "Det är dags för service" poppar upp och då vore det trevligt att kunna gå in i mittskärmen och säga "Jag har bokat tid" och så slutar den tjata. Nu fick jag nollställa allt i stället.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
#1338477
Att man dels får upp förenklade menyer som dom som kommer upp om man trycker på menyknappen och dels att man skulle kunna stega runt bland ikonerna på stora skärmen och kvittera med mittknappen. Tycker verkligen inte om touchskärmar i bilar. Sämsta lösningen. Rattknapp är så mycket effektivare. Bäst vore det om man kunde bygga egna menyer med funktionerna man verkligen använder.
#1338478
Hej, ny här men inte ny med Volvo. Funktionen kanske finns men jag har inte lyckats få sensus att spela vidare utan musiken tystnar så fort jag öppnar förardörren för att tillexempel hoppa ur och tanka när barnen sitter i baksätet och lyssnar? Måste då starta upp allt igen vilket tar en stund.

Med vänliga hälsningar Yfront
#1338479
Yfront skrev: sön 22 sep 2019, 20:26 Hej, ny här men inte ny med Volvo. Funktionen kanske finns men jag har inte lyckats få sensus att spela vidare utan musiken tystnar så fort jag öppnar förardörren för att tillexempel hoppa ur och tanka när barnen sitter i baksätet och lyssnar? Måste då starta upp allt igen vilket tar en stund.

Med vänliga hälsningar Yfront
Irriterar mig också. Samt när man stänger av bilen tänds innerbelysningen utan att någon dörr öppnats. När man ska hämta upp ungarna och väntar på parkeringen ser man inget ut när det är mörkt.
#1338480
Den elektriska bakluckan på V90/CC: dubbeltryck på knappen ska öppna hela vägen.
Som det är nu måste man manuellt putta upp luckan förbi den inställda maxöppningen.
#1338482
Yfront skrev:Hej, ny här men inte ny med Volvo. Funktionen kanske finns men jag har inte lyckats få sensus att spela vidare utan musiken tystnar så fort jag öppnar förardörren för att tillexempel hoppa ur och tanka när barnen sitter i baksätet och lyssnar? Måste då starta upp allt igen vilket tar en stund.

Med vänliga hälsningar Yfront
Testa att vrida på (utan att bromsen är nedtryckt, så tändläge 1 startar). Då borde inte musiken dö när du öppnar.
#1338493
Mjukvarumässigt skulle jag gärna har bl.a.
-att Sensus inte bygger 20 lika album i USB-minne när det är blandade artister på skivan.
-Tycker att navigering i Spotifyappen kunde vara enklare. Ingenting i bokstavsordning, när man går igenom skivor eller artist.
-Det där med manövrering i mittskärm med hö. rattknapper vore kult.
-en knapp att Starta dieselvärmare manuellt. Just nu måste jag knappa mig genom hela meny:n...
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk


Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]