Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marwi
#1337793
Hej!
Är lite sur. Har en XC90 åm 16 som gått ca 5000 mil. Har just bytt en slang för 4000kr plus att jag fått veta att jag behöver byta styrenhet för 26000kr. I min värld är det inte ens nära rimligt efter bara 5000 mil!!
Verkstaden är väldigt motvilliga till att ta en del av kostnaden. Der finns tydligen ingen goodwill på något av detta från Volvo centralt.
Några idéer på hur jag kan gå vidare?
Just nu känns det inte troligt att nästa bil blir en Volvo....

Ska försöka slänga i en bild på slangen nör jag kommer hem.
#1337795
Du har väl masinskada på försäkringen?
av least
#1337799
"Verkstaden" ska, om det är en auktoriserad ÅF ha en kundansvarig. Kontakta denna och förklara det orimliga i detta.
Det finns goodwill att ta av om ÅF är intresserad av en bevarad kundrelation.

Ett tips: skrik inte på den personen.
av marwi
#1337806
Det orimliga är att det går sönder efter 5000 mil.

"Men alla bilar är ju olika".

Om alla bilar är så olika har Volvo stora kvalitétsproblem om det skiftar så mycket (en del håller 5000 mil andra håller 20000 mil). Slangar borde hålla tills dom torkar sönder.
#1337816
Fast nej jag håller inte med. Du hade aldrig skrivit detta inlägg om det hänt inom 2 år för då hade du inte bekostat det själv. Bilar kan ha fel på sig oavsett om det handlar om 10 mil eller 100000 mil bara det att man räknar med fler problem desto längre den gått. Men sanningen är att en bil som gått 5000 mil på 3 år troligtvis kommer ha mer fel än en bil som gått 10000 mil på 3 år om vi pratar rent maskinellt.

Ha en ny bil och köra för lite är livsfarligt men ännu mer livsfarligt är att köpa en 3 år gammal bil som gått lite för då har nog inte alla fel visat sig under garantitiden.
#1337825
Det finns verkligen ingenting som är så kostsamt som bilar.
Jag skulle absolut bli upprörd om jag hade råkat ut för samma sak. En styrenhet ska definitivt hålla lääääänge. Det är ju inte en rörlig del!! 26000kr skattade pengar det är en bra lön för många av oss.
av least
#1337850
En bil som gått 50000 kilometer på 3 år har 961 aktiva motortimmar vid en snitthastighet på 52 km/h.
Och att en styrenhet packar ihop på under 1000 timmar är inte godkänt.

Inte heller dubbla antalet motortimmar är godkänt.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]