Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337851
least skrev: ons 18 sep 2019, 14:28 En bil som gått 50000 kilometer på 3 år har 961 aktiva motortimmar vid en snitthastighet på 52 km/h.
Och att en styrenhet packar ihop på under 1000 timmar är inte godkänt.

Inte heller dubbla antalet motortimmar är godkänt.
Långt ifrån ok även om en m-16 snarare är 4 år än 3.
#1337869
Inte godkänt men inte heller något som Volvo behöver ta på garanti, vi har ju en tidsbunden garanti, inte en timbunden, om Volvo anser att det är ett typfel då blir det goodwill, jag antar att vagnskadan går in och tar det mesta av dessa pengar, men visst det är inget roligt besked att få när man köper en nyare bil som inte gått så långt..............
#1337881
troubleshooter skrev:Inte godkänt men inte heller något som Volvo behöver ta på garanti, vi har ju en tidsbunden garanti, inte en timbunden, om Volvo anser att det är ett typfel då blir det goodwill, jag antar att vagnskadan går in och tar det mesta av dessa pengar, men visst det är inget roligt besked att få när man köper en nyare bil som inte gått så långt..............
Med resonemanget skulle det dock kunna gå att kanske få in under konsumentköplagen där du kan reklamera inom tre år.
av least
#1337895
"Inte behöver ta på garanti" - nej, men som seriös tillverkare har man ett ansvar både för kunder och produkter.
Och det är precis därför som man ska ta upp detta med återförsäljarens kundansvarige.
#1337901
marwi skrev: ons 18 sep 2019, 08:18 Hej!
Är lite sur. Har en XC90 åm 16 som gått ca 5000 mil. Har just bytt en slang för 4000kr plus att jag fått veta att jag behöver byta styrenhet för 26000kr. I min värld är det inte ens nära rimligt efter bara 5000 mil!!
Verkstaden är väldigt motvilliga till att ta en del av kostnaden. Der finns tydligen ingen goodwill på något av detta från Volvo centralt.
Några idéer på hur jag kan gå vidare?
Just nu känns det inte troligt att nästa bil blir en Volvo....

Ska försöka slänga i en bild på slangen nör jag kommer hem.
Hej. Tråkigt att du också har råkat ut för detta.
Jag gissar med tanke på det pris du nämner att det är VCM styrenheten som har gett sig.
Det är tyvärr ett vanligt problem och jag vände mig till två olika auktoriserade Volvohandlare och fick 3 nej från Volvo innan jag fick hjälp.

Stå på dig och kontakta kundrelationsansvarig hos din ÅF. Så fick jag hjälp.
Annars så finns det hjälpa att få genom din försäkring.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Fredrik
#1337907
Jag tycker inte att det här har med en seriös tillverkare att göra, om man får in ett fåtal felaktiga (Jag har ingen aning om hur många) så är man bunden till de garantier som de lämnar till dig som bilköpare, allt utöver det är goodwill, vad man än tycker om det, och jag anser inte att en biltillverkare som väljer att följa de garantier de lämnar samt följer de reklamationsmöjligheter vi har i Sverige är oseriösa bara för att en del andra tillverkare kör mer på goodwill.....

Men som skrivits man kan alltid lyfta det med återförsäljarens kundansvarige och se om de vill ta det lokalt eller kanske lyfta det med Volvo
av marwi
#1337918
Lyckas inte lägga upp några bilder, men slangen heter Luftslang, Power Pulse byte enl. TJ32153. Den var "söndertrasad" i ena kopplingen. Antar att den är flätad på något vis pga hållfastehet eller liknande.
Kommer inte ihåg vilken låda det var som behövde bytas, men ska försöka kolla upp det.
#1337926
Powerpulsen är ett jättevanligt fel, morsan har fått 3 slangar bytt på sin kostnadsfritt.
Du borde gnälla hos din verkstad, och sen dumpa dom. Sånt där ska du inte behöva stå för imo...
Användarvisningsbild
av paso
#1338047
Den senaste Power Pulse slangen höll i 2 månader och drygt 700 mil.
Den byts om några veckor i samband med service en vecka innan garantin upphör.
Om inte Volvo utvecklad slangen så hinner den bytas några gånger till innan leasingavtalet tar slut.
Power Pulse har ersatts till mildhybriden i B5 motorn så man kan ju anta att Volvo inte slösar för mycket utvecklingspengar på Power Pulse.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]