Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bamsedr
#1337373
Har haft min sprillans nya v90cc i 3 dagar nu så jag håller fortfarande på att lära mig alla funktioner... imorse tänkte jag att jag skulle prova hur bränslevärmaren fungerade så jag startade den för första gången och det kom mycket vit rök ut från under hjulhuset. Jag har aldrig haft en bil med bränslevärmare så jag vet inte om det är normalt så jag blev ju livrädd och stängde av bränslevärmaren och röken försvann efter en minut.
Vad beror detta på och vad ska jag göra?
av perr
#1337375
Helt normalt
Ibland kan de ryka mer, ibland mindre, men de släpper ju alltid ut varma avgaser...

Min värmare i min gamla Audi rök ibland så folk undrade om det brann :sick:
Men det gick ju över efter någon minut/några minuters brinntid.
av bamsedr
#1337382
Ok tack jag höll på å göra ner mig för jag trodde precis som de som såg din gamle audi att min bil tagit fyr. Ska prova igen om någon timme... tänkte också att det kunde vara rester från tillverkningen som skulle brännas ur då den aldrig varit igång. Bilen är ju helt ny så man är ju extra nojjog
av Xanthopteryx
#1337392
Öhm, fast, en modern bränslevärmare skall inte ryka (och vår har då heller aldrig gjort det).
Syns INGENTING, inte ens när den startar. Vit rök tyder på oförbränt bränsle = felaktig värmare/tändare/annat.
Nu talar jag för dieselvarianten men bensinare borde inte ryka påtagligt heller.
Fortsätter det att ryka så reklamera skulle jag säga.
Åter igen - det enda som märks på vår är en svag fotogendoft när den tänder och att det brummar. Inget mer.
av Xanthopteryx
#1337401
Dra på den och låt gå en cykel (40 minuter har jag för mig?) så den bränns in. För oss luktade det apa i början men var antagligen just färg och annat från när den var ny. Det är borta nu.
Om det ryker och har sig sedan så skulle jag direkt lämna in, baserat på VÅR erfarenhet. Bor du kring stockholmsområdet (typ västra/nordvästra) är du välkommen att kolla här.
av Xanthopteryx
#1337405
Det osandet avtog sakta under veckor/månader (beroende på hur mycket du använder den).
Kan ha varit första uppstarten som rök då (det minns jag inget av men så kan den ju ha gått när jag körde då om det var kyligt - har du tillskottsvärme startar den vid kyligare väder typisch 10-15 grader eller något? Bilen verkar bestämma det där, beroende på motortemp e.t.c.).
Se till att köra sedan innan du testar igen så du inte drar slut på batteriet av alla tester =) Och när allt kallnat så testa igen en annan dag och stå kvar och kika. Det enda som eventuellt skall ryka är exakt i startögonblicket (men vi har inte ens då!) men inte mer än så.
En tjänstebil på jobbet bolmade som en borstbindare - man omgavs av tjock vit rök. Definitivt fel på den värmaren men den bilen är vi av med nu tack och lov. :-p

Ett tips:
Testa genom att direktstarta (via telefon exempelvis) vid olika temperaturer och känn efter vad som känns lagom för dig inne i kupén. Jag upplever att den brännar onödigt mycket när man kör tidsstyrt så kör oftast manuellt.
För mig så vid 5-10 grader ute så kanske 5 minuter, max 10.
Kring nollan så sisodär 10 minuter (är det mycket frost på rutorna så någon kvart).
Vid -10 så räcker det även där ofta med typ 20 minuter eller så. Man lär sig efter ett tag. Mitt mål är att motorn får förvärmning, att isen på rutorna tinar och att det är lite sådär inte svinkallt inne (blir ju fort varmt ändå när man kör) så sparar man ju såväl miljö som bränsle och batteri (drar väl uppåt cirka 6 dl/timme, mindre om den inte behöver gå på full effekt).
Batteri: Tänk att du bör köra ungefär lika länge (eller mer) som värmaren gått, så går den 30 bör du köra i 30. Går den 30 och du kör 20 och dagen efter går den 30 så tänk på att då försök kompensera till 40, alternativt snåla in lite på värmartiden. Då ökar du chansen för att batteriet kommer leva länge. Stödladda under vintern om du kan. Nu har jag en halvtimme enkel till jobbet och värmaren går sällan ens så länge men har ändå dragit på en ctek-laddare någon gång eller två i månaden under vintern för att hjälpa batteriet. Många minusgrader, värmare, all elförbrukning i bilen, start av motor, ... Ett tufft liv för ett batteri, och billiga är de ju inte.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]