Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bamsedr
#1337415
Jag körde en hel cykel men eftersom det är en 15 grade gick den bara i 12 13 minuter sen stannade den. Och det rök inget.
Bra att veta att den drar så mycket batteri det visste jag inte om.
av Xanthopteryx
#1337422
Ja, många missar det där med strömförbrukningen.
Värmaren i sig med fläkt och sedan skall cirkulationspumpen i motorn gå och så skall fläktarna i bilen gå och så lite elektronik på detta.
Har inte mätt än men tänkte göra vid tilfälle, hur många ampere som går.
av Xanthopteryx
#1337423
För övrigt ett annat tips som jag haft nytta av själv:
Läs igenom hela manualen till bilen, från sida 1 till slutet.
Skumma avsnitten som handhaver tillval du inte köpt (bra att ändå ha ett hum om vad som finns tycker jag men detaljkunskap är inte så nödvändigt).
Där står bland annat om just värmaren och att man bör köra ordentligt, om jag inte missminner mig.
av III
#1337438
Jag har aldrig behövt stödladda men börjar alltid med bilen i varmgarage. Är ju hemresan och andra stopp värmaren används. Ställer jag tiduret brukar jag ställa det ca tio min senare än planerad avresa, så slipper den gå så länge. Och blir jag senare så är den ju fortfarande varm. Använder ofta appen, perfekt när man inte vet avresan tid. Direktstart när jag går in och handlar eller lunchar.
av Mikaels80
#1337641
Det står i instruktionsboken annars att det är helt normalt att det ryker från bränslevärmaren i början när bilen är helt ny.
av beachman
#1337668
Så här står det i instruktionsboken:

"OBS
När värmaren är aktiv kan rök komma från det
främre högra hjulhuset och ett dovt ljud höras.
Ett tickande ljud från bränslepumpen kan
också höras från den bakre delen av bilen.
Detta är helt normalt."
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)