Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1336198
Lövet skrev:Skatten är dumt konstruerat och orimligt hög i förhållande till beskattning av andra tillgångar. Jag betalar 8000kr om året för huset och det är värt nånstans 15ggr mer än bilen...
Ditt hus har ett synnerligen begränsat avtryck på miljön och dessutom hyfsat lång livslängd. En viss skillnad, eller hur?
För övrigt väldigt billigt och bra hus. Vår sommarstuga kostar drygt 9.000 per år. Och då pratar vi bara vattenräkningen....
av Xanthopteryx
#1336200
Nystrom7 skrev:
para skrev:Nej jag ser inte problemet. Tycker man skatten är för dyr så köper man väl en bil med lägre skatt eller?
Vänd kappan efter vinden och tjäna lite pengar.

Nu är det ju en Volvo Sveriges vanligaste familjebil.
Den bör "vanligt" folk ha råd med. Hade det varit en Ferrari hade jag köpt ditt resonemang men nu gäller det en enkel/funktionell familjebil som v90 dvs långt ifrån en statussymbol som vissa verkar vilja framhålla dom som 😂
Det där med folkbil ahr nog, ändrats lite. Kom igen nu, en hyfsat vettigt utrustad (ej lyx!) kostar ju på nära halvmiljonen. Det har definitivt inte kreti och pleti 'råd' med.
En synnerligen stor andel av de V90-bilar som rullar är faktiskt inte privatköp.
Känns som att Skoda (typ Octavia) kommer ha goda chanser att ta över som folkbil Praktisk, rymlig, funktionell, vettigt prissatt.
av stevvee
#1336205
Freddy100 skrev:Dålig exempel med kylskåpen. Betalar ni skatt för det att du väljer kylskåp som drar mer el??? De flesta moderna nya bilar är ju klassade som EURO6. Producenter tillverkar varor som är miljövänliga 2016 och samtidigt skadliga 2018. Det rular tusentals gamla bilar som kostar ngr hundringar i skatt och nya som ska kosta 10k i skatt. Idiotiskt
Ja det kostar extra, precis som alla elprodukter sen 2016?2017?
av Nystrom7
#1336206
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev:Skatten är dumt konstruerat och orimligt hög i förhållande till beskattning av andra tillgångar. Jag betalar 8000kr om året för huset och det är värt nånstans 15ggr mer än bilen...
Ditt hus har ett synnerligen begränsat avtryck på miljön och dessutom hyfsat lång livslängd. En viss skillnad, eller hur?
För övrigt väldigt billigt och bra hus. Vår sommarstuga kostar drygt 9.000 per år. Och då pratar vi bara vattenräkningen....

Han menar nog fastighetsskatten. Den ligger på strax under 8 om man når maxtaket har jag för mig.
av SundanceKid
#1336207
Vad blir det för skatt på T8:orna efter nyår? Är det minus 60000:- fortfarande.
Isåfall blir väl t8:orna ganska prisvärda mot t.ex d4
av perr
#1336208
Nystrom7 skrev: lör 07 sep 2019, 23:24
para skrev:Nej jag ser inte problemet. Tycker man skatten är för dyr så köper man väl en bil med lägre skatt eller?
Vänd kappan efter vinden och tjäna lite pengar.

Nu är det ju en Volvo Sveriges vanligaste familjebil.
Den bör "vanligt" folk ha råd med. Hade det varit en Ferrari hade jag köpt ditt resonemang men nu gäller det en enkel/funktionell familjebil som v90 dvs långt ifrån en statussymbol som vissa verkar vilja framhålla dom som 😂
Fast nu är ju inte Volvo i närheten bäst på att bygga rena bilar, därav dyr skatt.

Stora motorer och fyrhjulsdrift kommer bli mer ovanligt.
Se på hur det ser ut i Norge, och de har ju liknande klimat som oss, det verkar funka Hos dem med bara 2wd...
av perr
#1336209
SundanceKid skrev: sön 08 sep 2019, 09:46 Vad blir det för skatt på T8:orna efter nyår? Är det minus 60000:- fortfarande.
Isåfall blir väl t8:orna ganska prisvärda mot t.ex d4
Har väl aldrig varit full bonus på dem va?? Har för mig att min v90 fick 19.500-isch...
Beräkna här:> https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lus/bonus/
49 gr har min T8, motsv 19.183 kr

60.000 gäller rena elbilar med 0 gram CO, efter 60gram är bonusen noll. (Höjs till 70gr nästa år)
av Xanthopteryx
#1336224
Nystrom7 skrev:
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev:Skatten är dumt konstruerat och orimligt hög i förhållande till beskattning av andra tillgångar. Jag betalar 8000kr om året för huset och det är värt nånstans 15ggr mer än bilen...
Ditt hus har ett synnerligen begränsat avtryck på miljön och dessutom hyfsat lång livslängd. En viss skillnad, eller hur?
För övrigt väldigt billigt och bra hus. Vår sommarstuga kostar drygt 9.000 per år. Och då pratar vi bara vattenräkningen....

Han menar nog fastighetsskatten. Den ligger på strax under 8 om man når maxtaket har jag för mig.
Fastighetsskatten utgick för småhus 2008. Sedan dess är det en kommunal fastighetsavgift.
Att man inte betalar mer är för att det numera finns ett maxtak men maxtak på en bil är ju synnerligen värdelöst då det inte står i relation till hur törstig bilen är,
och det är ju trots allt mängden bränsle som beskattas (undantaget el just nu men det kommer ändras framöver).
av Ok67
#1336265
perr skrev: sön 08 sep 2019, 09:49
Nystrom7 skrev: lör 07 sep 2019, 23:24
para skrev:Nej jag ser inte problemet. Tycker man skatten är för dyr så köper man väl en bil med lägre skatt eller?
Vänd kappan efter vinden och tjäna lite pengar.

Nu är det ju en Volvo Sveriges vanligaste familjebil.
Den bör "vanligt" folk ha råd med. Hade det varit en Ferrari hade jag köpt ditt resonemang men nu gäller det en enkel/funktionell familjebil som v90 dvs långt ifrån en statussymbol som vissa verkar vilja framhålla dom som 😂
Fast nu är ju inte Volvo i närheten bäst på att bygga rena bilar, därav dyr skatt.

Stora motorer och fyrhjulsdrift kommer bli mer ovanligt.
Se på hur det ser ut i Norge, och de har ju liknande klimat som oss, det verkar funka Hos dem med bara 2wd...
Precis! Volvo var på rätt väl ett tag runt 2008-2014, i samband med Drive-modellerna. På senare tid har det spårat ur.

Jag tycker de borde börja köpa PSA-dieslar igen. Det snålaste som suttit i Volvos bilar någonsin!

En 1,5 BlueHDi130 skulle nog passa utmärkt i en V90. Det skulle kapa 3000 kr på skatten och minst en dl på förbrukningen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]