Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1336129
Xanthopteryx skrev:Det är väl egentligen alltid så att det som var bra i går inte är tillräckligt bra i dag.
Det är därför kylskåpen blir mer ochmer energisnåla, dammsugare likaså, TV:n blir större, bilarna blir säkrare, ...
Man måste ju flytta gränsen hela tiden. Sedan kan man fundera på exakt hur man skall göra detta.

Vi kaske måste kika på kineserna som ligger längst fram vad gäller mer klimatvänlig transport?
Kylskåpen får bättre klassning men håller kortare tid och går nästan inte att reparera.
Samma sak med tv.

Bilarna blir bättre och vi är idag duktigare på att köpa nya bilar, så varför inte passa på att tjäna pengar på det. Att skatterna höjs har 0 med miljön att göra.
av Freddy100
#1336134
Dålig exempel med kylskåpen. Betalar ni skatt för det att du väljer kylskåp som drar mer el??? De flesta moderna nya bilar är ju klassade som EURO6. Producenter tillverkar varor som är miljövänliga 2016 och samtidigt skadliga 2018. Det rular tusentals gamla bilar som kostar ngr hundringar i skatt och nya som ska kosta 10k i skatt. Idiotiskt
Användarvisningsbild
av Derank
#1336137
byt bil el behåll det ni har svårare än så är det inte. Gnälla över vad det kostar hjälper inte, det ska svia att äga en ny bil, tycke rjag, det ska inte alla ha råd med
av para
#1336140
Nej jag ser inte problemet. Tycker man skatten är för dyr så köper man väl en bil med lägre skatt eller?
Vänd kappan efter vinden och tjäna lite pengar.
av Nystrom7
#1336142
Derank skrev:byt bil el behåll det ni har svårare än så är det inte. Gnälla över vad det kostar hjälper inte, det ska svia att äga en ny bil, tycke rjag, det ska inte alla ha råd med
Varför ska det svida att äga en ny bil och varför ska inte alla ha råd med det? Konstigt uttalande.

Svider väl nog ändå att ha en ny bil som dessutom är förhållandevis ren mot annat gammalt skräp som rullar på vägarna.
av Lövet
#1336147
Skatten är dumt konstruerat och orimligt hög i förhållande till beskattning av andra tillgångar. Jag betalar 8000kr om året för huset och det är värt nånstans 15ggr mer än bilen...
av Freddy100
#1336149
Derank skrev: lör 07 sep 2019, 21:04 byt bil el behåll det ni har svårare än så är det inte. Gnälla över vad det kostar hjälper inte, det ska svia att äga en ny bil, tycke rjag, det ska inte alla ha råd med
Du verkar ha inte speciellt tänkt genom problemet från olika perspektiv. Ganska yttlig logik...
av Nystrom7
#1336164
para skrev:Nej jag ser inte problemet. Tycker man skatten är för dyr så köper man väl en bil med lägre skatt eller?
Vänd kappan efter vinden och tjäna lite pengar.

Nu är det ju en Volvo Sveriges vanligaste familjebil.
Den bör "vanligt" folk ha råd med. Hade det varit en Ferrari hade jag köpt ditt resonemang men nu gäller det en enkel/funktionell familjebil som v90 dvs långt ifrån en statussymbol som vissa verkar vilja framhålla dom som 😂
av Xanthopteryx
#1336196
Freddy100 skrev:Dålig exempel med kylskåpen. Betalar ni skatt för det att du väljer kylskåp som drar mer el??? De flesta moderna nya bilar är ju klassade som EURO6. Producenter tillverkar varor som är miljövänliga 2016 och samtidigt skadliga 2018. Det rular tusentals gamla bilar som kostar ngr hundringar i skatt och nya som ska kosta 10k i skatt. Idiotiskt
Ja visst gör du det. DOck via elskatten i detta fall. Men poängen var inte just detta utan att saker förändras och förbättras över tid och det som klassades osm bra en gång är skitdåligt nu (vi kan även ta DDT - undermedlet som har gjort mycket gott, och mycket dåligt).
Det är inte konstigt att det blir sådär. Det finns varor hemma hos folk som är förbjudna att säljas i dag (min TV är ett exempel - den skulle aldrig få säljas på marknaden nu på grund av allt bly i lödningarna). Likaså mitt relativt stora lager av glödlampor - förbjudet i dag.

Problemet hittills har varit att man har tillverkat varor enligt en viss klassning genom att såväl fuska som att tänja alla gränser in i absurdum (du vet väl att din gamla Euro 6-klassade maskin testades utan generator, med specialoljor, med specialdäck du inte ens kan köpa eller vill köra med på en väg, med tejpade skarvar för luftmotståndets skull, strippad på inredning e.t.c.?)
av Xanthopteryx
#1336197
Nystrom7 skrev:
Derank skrev:byt bil el behåll det ni har svårare än så är det inte. Gnälla över vad det kostar hjälper inte, det ska svia att äga en ny bil, tycke rjag, det ska inte alla ha råd med
Varför ska det svida att äga en ny bil och varför ska inte alla ha råd med det? Konstigt uttalande.

Svider väl nog ändå att ha en ny bil som dessutom är förhållandevis ren mot annat gammalt skräp som rullar på vägarna.
Du betalar inte alls lika mycket skatt om du väljer en bil som har...lägre skatt än en annan. Eller hur?
Det är bara det att du kanske får köra ett annat bilmärke tills ditt favoritmärke har fått fason på sina produkter.
Svårare än så är det inte.
Dessutom är det verkligen ingen rättighet att köpa och köra bil. Långt ifrån!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]