Rent tekniskt är det inte skatten som ökar, utan snarare utsläppsvärdet...
#besserwisser
Och det är registreringsdatum som avgör. Så bilar reggade enbart från 1/1 och framåt höjs.
Det är iallfall så det ser ut för stunden. Vi får väl se om riksdagen dämpar snytingen lite.
Förra sommaren (1/7) infördes den nya fordonsskatten, kallad bonus/malus. Men då baserad på gamla mät normen NEDC. Enl den släpper en V60 D4 CC ut 135 gr, enl nya WLTP släpper den ut 163 gram. Varje grams ökning över 140gr innebär en skatt på 107 kr/år. Så en V60 CC D4 awd ökar från 5,715 kr/år till 8.964 kr/år. Hade den funnits innan bonus/malus hade den kostat 2355 kr/år.
En V90 D5 AWD ökar från 6.915 kr/år till 10.411 kr.
En liten extra finess är att enl det äldre NEDC så hade varje bil ett fast utsläpp, möjligen högre beroende på hjul. Med WLTP så kostar
allt som höjer förbrukningen extra. T,ex en dragkrok 1 gram på en V90 = 107 kr extra, 21-tums hjul 6 gram = 640 kr extra per år, styling kit, takvinge o liknande höjer ju faktiskt...
Så när man tittar på en begagnad bil framöver kan det skilja i skatt på dem beroende vilken utr de hade när de såldes.
Dock, efter 3 år faller skatten tillbaka till 3.957 för ovan V60 och 4.384 kr för V90n...
Glasklart?
Beräkna gärna själva här:>
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... us/malus2/
V90 R-Design T8 -19 ┃991 C2 Cabriolet -12
Min sida på garaget.org