Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
#1335554
jiffi skrev:Gäller detta även bilar tagna i trafik innan 2020?
Nej bara bilar registrerade efter 1/1 -20
av perr
#1335561
Rent tekniskt är det inte skatten som ökar, utan snarare utsläppsvärdet... :-) #besserwisser
Och det är registreringsdatum som avgör. Så bilar reggade enbart från 1/1 och framåt höjs.
Det är iallfall så det ser ut för stunden. Vi får väl se om riksdagen dämpar snytingen lite.

Förra sommaren (1/7) infördes den nya fordonsskatten, kallad bonus/malus. Men då baserad på gamla mät normen NEDC. Enl den släpper en V60 D4 CC ut 135 gr, enl nya WLTP släpper den ut 163 gram. Varje grams ökning över 140gr innebär en skatt på 107 kr/år. Så en V60 CC D4 awd ökar från 5,715 kr/år till 8.964 kr/år. Hade den funnits innan bonus/malus hade den kostat 2355 kr/år.
En V90 D5 AWD ökar från 6.915 kr/år till 10.411 kr.

En liten extra finess är att enl det äldre NEDC så hade varje bil ett fast utsläpp, möjligen högre beroende på hjul. Med WLTP så kostar allt som höjer förbrukningen extra. T,ex en dragkrok 1 gram på en V90 = 107 kr extra, 21-tums hjul 6 gram = 640 kr extra per år, styling kit, takvinge o liknande höjer ju faktiskt...
Så när man tittar på en begagnad bil framöver kan det skilja i skatt på dem beroende vilken utr de hade när de såldes.
Dock, efter 3 år faller skatten tillbaka till 3.957 för ovan V60 och 4.384 kr för V90n...

Glasklart?
Beräkna gärna själva här:> https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... us/malus2/
av Lövet
#1335562
jiffi skrev:Gäller detta även bilar tagna i trafik innan 2020?
nej
av stevvee
#1335570
perr skrev:Rent tekniskt är det inte skatten som ökar, utan snarare utsläppsvärdet... :-) #besserwisser
Och det är registreringsdatum som avgör. Så bilar reggade enbart från 1/1 och framåt höjs.
Det är iallfall så det ser ut för stunden. Vi får väl se om riksdagen dämpar snytingen lite.

Förra sommaren (1/7) infördes den nya fordonsskatten, kallad bonus/malus. Men då baserad på gamla mät normen NEDC. Enl den släpper en V60 D4 CC ut 135 gr, enl nya WLTP släpper den ut 163 gram. Varje grams ökning över 140gr innebär en skatt på 107 kr/år. Så en V60 CC D4 awd ökar från 5,715 kr/år till 8.964 kr/år. Hade den funnits innan bonus/malus hade den kostat 2355 kr/år.
En V90 D5 AWD ökar från 6.915 kr/år till 10.411 kr.

En liten extra finess är att enl det äldre NEDC så hade varje bil ett fast utsläpp, möjligen högre beroende på hjul. Med WLTP så kostar allt som höjer förbrukningen extra. T,ex en dragkrok 1 gram på en V90 = 107 kr extra, 21-tums hjul 6 gram = 640 kr extra per år, styling kit, takvinge o liknande höjer ju faktiskt...
Så när man tittar på en begagnad bil framöver kan det skilja i skatt på dem beroende vilken utr de hade när de såldes.
Dock, efter 3 år faller skatten tillbaka till 3.957 för ovan V60 och 4.384 kr för V90n...

Glasklart?
Beräkna gärna själva här:> https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... us/malus2/

Sånt idiotiskt upplägg, många separata fakturor kommer det garanterat bli.
av Lövet
#1335639
stevvee skrev: Sånt idiotiskt upplägg, många separata fakturor kommer det garanterat bli.
Hur tänker du nu? Skatten sätts bara en gång, du behöver inte klassa om bilen för att du byter däck när den väl tagits i trafik.
av stevvee
#1335646
Lövet skrev:
stevvee skrev: Sånt idiotiskt upplägg, många separata fakturor kommer det garanterat bli.
Hur tänker du nu? Skatten sätts bara en gång, du behöver inte klassa om bilen för att du byter däck när den väl tagits i trafik.
Nej precis. Därför ber man om en separat faktura som ej är kopplad till bil på alla tillbehör som gör att skatten skjuter i höjden. Ex 20” hjul osv. Vips så har du lägre skatt än vad du borde ha.
av Lövet
#1335647
stevvee skrev:
Lövet skrev:
stevvee skrev: Sånt idiotiskt upplägg, många separata fakturor kommer det garanterat bli.
Hur tänker du nu? Skatten sätts bara en gång, du behöver inte klassa om bilen för att du byter däck när den väl tagits i trafik.
Nej precis. Därför ber man om en separat faktura som ej är kopplad till bil på alla tillbehör som gör att skatten skjuter i höjden. Ex 20” hjul osv. Vips så har du lägre skatt än vad du borde ha.
Jo förstås, så tänker jag också. "Problemet" är ju bara att du då måste jobba på ett företag som tillåter det. Fleetbolag osv (som står för merparten av leasingbilar till stora bolag) kommer inte hålla på med sånt. Där köps det iofs rätt få 21" fälgar ändå...
av stevvee
#1335671
Lövet skrev:
stevvee skrev:
Lövet skrev:Hur tänker du nu? Skatten sätts bara en gång, du behöver inte klassa om bilen för att du byter däck när den väl tagits i trafik.
Nej precis. Därför ber man om en separat faktura som ej är kopplad till bil på alla tillbehör som gör att skatten skjuter i höjden. Ex 20” hjul osv. Vips så har du lägre skatt än vad du borde ha.
Jo förstås, så tänker jag också. "Problemet" är ju bara att du då måste jobba på ett företag som tillåter det. Fleetbolag osv (som står för merparten av leasingbilar till stora bolag) kommer inte hålla på med sånt. Där köps det iofs rätt få 21" fälgar ändå...
Tillåts det ej så rundar man ju det enkelt med att ex höja priset på bilen för att täcka kostnaden och sedan får man en 0:- faktura privat på alla tillbehör som man köpt som är
Gömt i priset.
Hur som, kommer det alltid finnas kryphål och driftiga säljare :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]