Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilldavid
#1335231
Intressant. Så om man nu ska installera en laddbox vad rekommenderar ni till en T8?
av stevvee
#1335241
Xanthopteryx skrev:Schuko kan definitivt vara problem och temperatursensor i kontakten är långt ifrån garanti.

Elsäkerhetsverket skriver en del om problematiken:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
Det där är lite skrämselpropaganda (enligt elektriker) och riktar sig mer mot rena elbilar som laddar över 8 A. Varför blev det så farligt med schucko när ex det blir samma belastning om inte mer utav motorvärmare ?
av troubleshooter
#1335244
Visst är det väl lite skrämsel propaganda, men...........Ska vi ge os ut i verkligheten så finns det en del människor som inte ens kan slå på lyset i mörker och regn då de inte förstår de mest grundläggande funktioner på sin bil så om den här skrämselpropagandan kan få någon extra att åtminstone öppna instruktionsboken så är väl det att betrakt en positiv utveckling
av Hemingway
#1335258
https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-incharge

Jag skulle definitivt sätta upp en laddbox istället för att långvarigt ladda med schuko. Det är enklare, smidigare och går snabbare. Lite dyrare ja, men nu får du ju 50% tillbaka. Sen om huset brinner ner och man står där med allt tjafs som hör till det, eller i värsta fall utebliven ersättning, för att spara några kronor... Ja, då hade jag ångrat mig bittert!

Den här rekommenderar ju Volvo så den hade jag valt. Det finns flera olika laddboxsleverantörer och även om alla säger att de är seriösa, så tvekar jag. Däremot om Volvo samarbetar med dem så har de ju gjort en liten grundligare genomgång av dem.
av tilldavid
#1335268
Jo, att installera någon typ av laddbox blir det. Har kikat på volvo/vattenfalls lösningen och den är riktigt dyr och tycker väl inte funktionaliteten är den bästa. Tittar just nu på tibbers lösning som verkar intressant med bra funktionalitet och möjlighet att ladda billigare på natten. Mkt billigare än volvo/vattenfalls lösningen är den också.
https://sverige.tibber.com/products/eas ... gL5zvD_BwE
av stevvee
#1335270
Hemingway skrev:https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-incharge

Jag skulle definitivt sätta upp en laddbox istället för att långvarigt ladda med schuko. Det är enklare, smidigare och går snabbare. Lite dyrare ja, men nu får du ju 50% tillbaka. Sen om huset brinner ner och man står där med allt tjafs som hör till det, eller i värsta fall utebliven ersättning, för att spara några kronor... Ja, då hade jag ångrat mig bittert!

Den här rekommenderar ju Volvo så den hade jag valt. Det finns flera olika laddboxsleverantörer och även om alla säger att de är seriösa, så tvekar jag. Däremot om Volvo samarbetar med dem så har de ju gjort en liten grundligare genomgång av dem.
Roligt att du väljer att tro på saker Volvo säger när det gäller laddbox men att Volvo själva säger att schucko går bra om anläggningen är ok det skiter du i och skrämmer om brand och att försäkringsbolaget skulle skrika rätt ut.

Som sagt, ladda bilen korrekt med schucko är inte farligt om anläggningen är schysst. Sluta skräm folk för fan!

Sen att laddbox är bättre är en annan sak, med en laddhybrid tar det däremot sjukt lång tid att tjäna in en laddbox men med elbil runt hörnet är det att föredra (men man behöver inte stressa)
av tilldavid
#1335283
Verkar finnas många olika åsikter i detta ämne :-) Saken är att jag har mitt elskåp precis där bilen står parkerad så om jag summerar diskussionen lite så borde det duga fint om jag då drar fram en ny matning från skåpet med CEE handske och enbart använder den för laddning av bilen (T8) så borde det duga fint att använda med medföljande laddaren. Blir givetvis skillnad om man har en ren elbil.
av Hemingway
#1335285
stevvee skrev: mån 02 sep 2019, 08:20
Xanthopteryx skrev:Schuko kan definitivt vara problem och temperatursensor i kontakten är långt ifrån garanti.

Elsäkerhetsverket skriver en del om problematiken:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
Det där är lite skrämselpropaganda (enligt elektriker) och riktar sig mer mot rena elbilar som laddar över 8 A. Varför blev det så farligt med schucko när ex det blir samma belastning om inte mer utav motorvärmare ?
1) En motorvärmare går sällan sommartid när solen steker på och det är 20 grader, de brukar användas i mörker i minusgrader på vintern.
2) De brukar inte gå på 10A i perioder som är flera timmar.

3) Hur kom du fram till att det blir mer belastning av en motorvärmare?
av Hemingway
#1335286
stevvee skrev: mån 02 sep 2019, 10:19
Hemingway skrev:https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-incharge

Jag skulle definitivt sätta upp en laddbox istället för att långvarigt ladda med schuko. Det är enklare, smidigare och går snabbare. Lite dyrare ja, men nu får du ju 50% tillbaka. Sen om huset brinner ner och man står där med allt tjafs som hör till det, eller i värsta fall utebliven ersättning, för att spara några kronor... Ja, då hade jag ångrat mig bittert!

Den här rekommenderar ju Volvo så den hade jag valt. Det finns flera olika laddboxsleverantörer och även om alla säger att de är seriösa, så tvekar jag. Däremot om Volvo samarbetar med dem så har de ju gjort en liten grundligare genomgång av dem.
Roligt att du väljer att tro på saker Volvo säger när det gäller laddbox men att Volvo själva säger att schucko går bra om anläggningen är ok det skiter du i och skrämmer om brand och att försäkringsbolaget skulle skrika rätt ut.

Som sagt, ladda bilen korrekt med schucko är inte farligt om anläggningen är schysst. Sluta skräm folk för fan!

Sen att laddbox är bättre är en annan sak, med en laddhybrid tar det däremot sjukt lång tid att tjäna in en laddbox men med elbil runt hörnet är det att föredra (men man behöver inte stressa)
Okej, men om något händer. Ersätter du dem då? Du är ju så tvärsäker. Det är alltid lätt att vara det när man är den som inte har något att förlora. Men du vet ju själv att om något händer dem, då är ju inte du där och betalar.

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom