Re: Krav för att ladda v90 T8?
Postat: mån 02 sep 2019, 07:49
Intressant. Så om man nu ska installera en laddbox vad rekommenderar ni till en T8?
Xanthopteryx skrev:Schuko kan definitivt vara problem och temperatursensor i kontakten är långt ifrån garanti.Det där är lite skrämselpropaganda (enligt elektriker) och riktar sig mer mot rena elbilar som laddar över 8 A. Varför blev det så farligt med schucko när ex det blir samma belastning om inte mer utav motorvärmare ?
Elsäkerhetsverket skriver en del om problematiken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
Hemingway skrev:https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-inchargeRoligt att du väljer att tro på saker Volvo säger när det gäller laddbox men att Volvo själva säger att schucko går bra om anläggningen är ok det skiter du i och skrämmer om brand och att försäkringsbolaget skulle skrika rätt ut.
Jag skulle definitivt sätta upp en laddbox istället för att långvarigt ladda med schuko. Det är enklare, smidigare och går snabbare. Lite dyrare ja, men nu får du ju 50% tillbaka. Sen om huset brinner ner och man står där med allt tjafs som hör till det, eller i värsta fall utebliven ersättning, för att spara några kronor... Ja, då hade jag ångrat mig bittert!
Den här rekommenderar ju Volvo så den hade jag valt. Det finns flera olika laddboxsleverantörer och även om alla säger att de är seriösa, så tvekar jag. Däremot om Volvo samarbetar med dem så har de ju gjort en liten grundligare genomgång av dem.
stevvee skrev: ↑mån 02 sep 2019, 08:201) En motorvärmare går sällan sommartid när solen steker på och det är 20 grader, de brukar användas i mörker i minusgrader på vintern.Xanthopteryx skrev:Schuko kan definitivt vara problem och temperatursensor i kontakten är långt ifrån garanti.Det där är lite skrämselpropaganda (enligt elektriker) och riktar sig mer mot rena elbilar som laddar över 8 A. Varför blev det så farligt med schucko när ex det blir samma belastning om inte mer utav motorvärmare ?
Elsäkerhetsverket skriver en del om problematiken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
stevvee skrev: ↑mån 02 sep 2019, 10:19Okej, men om något händer. Ersätter du dem då? Du är ju så tvärsäker. Det är alltid lätt att vara det när man är den som inte har något att förlora. Men du vet ju själv att om något händer dem, då är ju inte du där och betalar.Hemingway skrev:https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-inchargeRoligt att du väljer att tro på saker Volvo säger när det gäller laddbox men att Volvo själva säger att schucko går bra om anläggningen är ok det skiter du i och skrämmer om brand och att försäkringsbolaget skulle skrika rätt ut.
Jag skulle definitivt sätta upp en laddbox istället för att långvarigt ladda med schuko. Det är enklare, smidigare och går snabbare. Lite dyrare ja, men nu får du ju 50% tillbaka. Sen om huset brinner ner och man står där med allt tjafs som hör till det, eller i värsta fall utebliven ersättning, för att spara några kronor... Ja, då hade jag ångrat mig bittert!
Den här rekommenderar ju Volvo så den hade jag valt. Det finns flera olika laddboxsleverantörer och även om alla säger att de är seriösa, så tvekar jag. Däremot om Volvo samarbetar med dem så har de ju gjort en liten grundligare genomgång av dem.
Som sagt, ladda bilen korrekt med schucko är inte farligt om anläggningen är schysst. Sluta skräm folk för fan!
Sen att laddbox är bättre är en annan sak, med en laddhybrid tar det däremot sjukt lång tid att tjäna in en laddbox men med elbil runt hörnet är det att föredra (men man behöver inte stressa)