Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tilldavid
#1335170
Hej,
Ska nog beställa en V90 T8 men funderar på om man behöver göra någon anpassning hemma för att kunna ladda säkert.
Vad har ni kunniga för input till mig kring detta?
Har ett relativt nytt hus (2002) och har 220 uttag där bilen står. En del säger att man måste installera en laddbox, andra att det bara är att köra på kabeln som följer med.
Den som följer med är en 4,5 m, typ 2 kontakt, 1 fas max 16 A.
Jag kan också välja till en som heter: 8 meter, Schuko kontakt max 10 A. Varför ska jag ha en sådan?
Hjälp mig att bli lite klok på detta :-)
av Xanthopteryx
#1335185
Schuko är inte gjort för långvarig hög belastning (= brandrisk) så därför skall du självklart göra en korrekt installation anpassat för detta.
Lite osäker på om man kan köra CEE (den torde ju vara gjord för mer långvarigt bruk, eller?)
Schukon är bra att ha om du vill uteladda någonstans (ponera att du besöker en polare och får sno ström där).
Sedan är det nog bra att göra en översyn på ledningen till där bilen skall stå samt kopplingarna i skåpet så det är bra grejor och bra kopplat för att minimera risken för problem. Att belastna med 10-16 A kortvarigt är liksom inte samma sak som att göra det timme ut och time in, fem dagar i veckan.
Likaså behöver man ta reda på hur lasterna ser ut på gruppnivå och fasnivå så man inte ligger nära överlast.
av tilldavid
#1335186
Tack för input. Är helt ny inom detta område. En basic fråga, vad är skillnaden på typ 2 och schuko? Är det inte vanligt 220 stickkontakt på båda?
av tilldavid
#1335192
Ok, se där. Ser att du har en 3 fas handske där. Jag har ett 3 fas uttag där bilen ska stå också, är det bättre att använda det? Det jag är ute efter är om det är nödvändigt att installera en laddbox som ändå går på några tusenlappar. Såg iof att bidraget finns igen för halva kostnaden.
av Xanthopteryx
#1335196
CEE är definitivt mer anpassat för långvariga höga strömmar så kan jag välja skulle jag ta det alla dagar i veckan framför schuko.
Schuko skall du se som tillfällig lösning anser jag.

Och så gäller ju det vanliga: Stäng av lasten innan du drar ur/sätter i väggen. Annars sliter du på kontakten viket öknar risken för fel och problem.
av stevvee
#1335221
Laddbox är inget måste men känner du för det så köper du ju en såklart. 3-fas box känns som ett måste för att slippa byta den efter ett kort tag. Laddhastighet är ju inget du behöver bry dig om direkt då T8an inte kan ta emot massor och en elbil klarar sig ju bra utan snabbladdning hemma.


Att ladda via schucko är inget problem om man ger fan i att skarva och har rätt grovlek på kablarna. Ex den schucko som följt med T8orna 2018/2019 har en temperaturstyrd schucko som slår ifrån om den skulle börja bli varm. Har haft två elektriker hemma och båda två har sagt att det är ok att ladda med schucko 7 dagar i veckan i min anläggning.

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]