Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
#1335294
Hemingway skrev:
stevvee skrev: mån 02 sep 2019, 10:19
Hemingway skrev:https://www.vattenfall.se/ladda-elbilen/volvo-incharge

Jag skulle definitivt sätta upp en laddbox istället för att långvarigt ladda med schuko. Det är enklare, smidigare och går snabbare. Lite dyrare ja, men nu får du ju 50% tillbaka. Sen om huset brinner ner och man står där med allt tjafs som hör till det, eller i värsta fall utebliven ersättning, för att spara några kronor... Ja, då hade jag ångrat mig bittert!

Den här rekommenderar ju Volvo så den hade jag valt. Det finns flera olika laddboxsleverantörer och även om alla säger att de är seriösa, så tvekar jag. Däremot om Volvo samarbetar med dem så har de ju gjort en liten grundligare genomgång av dem.
Roligt att du väljer att tro på saker Volvo säger när det gäller laddbox men att Volvo själva säger att schucko går bra om anläggningen är ok det skiter du i och skrämmer om brand och att försäkringsbolaget skulle skrika rätt ut.

Som sagt, ladda bilen korrekt med schucko är inte farligt om anläggningen är schysst. Sluta skräm folk för fan!

Sen att laddbox är bättre är en annan sak, med en laddhybrid tar det däremot sjukt lång tid att tjäna in en laddbox men med elbil runt hörnet är det att föredra (men man behöver inte stressa)
Okej, men om något händer. Ersätter du dem då? Du är ju så tvärsäker. Det är alltid lätt att vara det när man är den som inte har något att förlora. Men du vet ju själv att om något händer dem, då är ju inte du där och betalar.

Nej försäkringsbolag gör, ha korrekt installation så är det inga konstigheter. Börja skarva kablar eller använd lös timer så blir det däremot annat och är vid sådana tillfällen det börjat brinna.

för att svara på din andra fråga så laddas en hybrid med 2 kWh i timmen alltså 2000 w i uttaget Right ?

Motorvärmare plus kupévärmare är oftast runt 2300W eller mer (få som köper lågförbrukande element)
av stevvee
#1335302
tilldavid skrev:Här fanns en intressant artikel att läsa:
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... addningen/

Och den med flera bränder visar tydligt. Ha rätt utrustning och använd inga mellanhänder. Att strunta i att huvudsäkringen går är första felet. Att lösa det genom att montera in en timer mellan uttag och kabel är nästa fel.
av Xanthopteryx
#1335311
stevvee skrev: mån 02 sep 2019, 08:20
Xanthopteryx skrev:Schuko kan definitivt vara problem och temperatursensor i kontakten är långt ifrån garanti.

Elsäkerhetsverket skriver en del om problematiken:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
Det där är lite skrämselpropaganda (enligt elektriker) och riktar sig mer mot rena elbilar som laddar över 8 A. Varför blev det så farligt med schucko när ex det blir samma belastning om inte mer utav motorvärmare ?
Motorvärmare ligger på några hundra watt. Kupéfläkt typ 800/1600. Alltså drygt 2 kW vilket är under 9A. Våra motorvärmaruttag är på 6A och de har aldrig löst ut för mig. Dessutom är stolpen och ledningsdragningen gjord för detta.
Användarvisningsbild
av Funk
#1335430
för att svara på din andra fråga så laddas en hybrid med 2 kWh i timmen alltså 2000 w i uttaget Right ?
Tar inte bilen upp till 13A beroende på kabel ? Jag vill minnas att t.o.m de första generationernas kablar med övervakning gick att ställa till 13A, och vid direktanslutning lite drygt det ?

/Thomas
av stevvee
#1335436
Funk skrev:
för att svara på din andra fråga så laddas en hybrid med 2 kWh i timmen alltså 2000 w i uttaget Right ?
Tar inte bilen upp till 13A beroende på kabel ? Jag vill minnas att t.o.m de första generationernas kablar med övervakning gick att ställa till 13A, och vid direktanslutning lite drygt det ?

/Thomas

Hur gamla kablar var kan jag ej svara på.

Bilen kan ta emot mer än 8-10 A men via laddbox kabel, då klarar den 16-fas om jag minns rätt. Med schucko däremot är det ej över 10A.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1335441
Jag kan ställa min till 13A och har även lyckats smälta ett uttag i en lägenhet byggd 2013 med 10A-laddning så visst är laddbox att föredra alla dagar i veckan..
Användarvisningsbild
av Funk
#1335444
Zanders skrev:Jag kan ställa min till 13A och har även lyckats smälta ett uttag i en lägenhet byggd 2013 med 10A-laddning så visst är laddbox att föredra alla dagar i veckan..
Jag kollade en originalkabel här, och visst står det 13A på kontrollboxen....köper man en generisk kabel utan kontrollbox så sväljer väl bilen minst det också. Det är inte kontakten som avgör vad förbrukaren( i det här fallet bilen) drar i sig, tyvärr är ju elsystemen inte intelligenta.

/Thomas
av stevvee
#1335445
Funk skrev:
Zanders skrev:Jag kan ställa min till 13A och har även lyckats smälta ett uttag i en lägenhet byggd 2013 med 10A-laddning så visst är laddbox att föredra alla dagar i veckan..
Jag kollade en originalkabel här, och visst står det 13A på kontrollboxen....köper man en generisk kabel utan kontrollbox så sväljer väl bilen minst det också. Det är inte kontakten som avgör vad förbrukaren( i det här fallet bilen) drar i sig, tyvärr är ju elsystemen inte intelligenta.

/Thomas
Okej så gamla kablarna kan ändras, då ligger ansvaret på användaren.

2 fel ovan, bara för att något är byggt nyligen behöver inte betyda att anläggningen är dimensionerad. 2 ligga och ladda nära 10A på en 10A uttag är felaktigt användande.

Nya boxarna som levereras styr allt själv med max 10A.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1335448
Mja, nu va ju detta på en 13A-säkring. Jag skulle vilja säga att det är väldigt få anläggningar som är dimensionerade för laddning av en elbil då dem flesta byggs med en viss standard. Givetvis finns det anläggningar som är byggda för att klara av hög belastning en längre tid men generellt sätt så är ju svaret nej.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]