Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av onemangang
#1344757
Är själv sugen på SUV igen. Men börjar dras åt en något år begagnad Porsche Cayenne. Har ni erfarenhet vs xc90 16-18?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1344758
onemangang skrev: mån 28 okt 2019, 21:42 Är själv sugen på SUV igen. Men börjar dras åt en något år begagnad Porsche Cayenne. Har ni erfarenhet vs xc90 16-18?
Cayenne har ju V6 och V8, trevligare karaktär och motorljud.
V8 diesel är aldrig fel, där är dock Audi SQ7 min favorit :-)
av V70_2005
#1344786
Hur stor är en cayenne? Känns mindre. Sjusitsig? I min värld är Porsche dock en annan liga så har man råd med service och reservdelar, bara kör!

En polares kollega köpte en ganska ny panamera från Tyskland, typ kostade som en ny xc90. Förstår exakt hur han måste ha resonerat.

Efter några veckor gick en flisa i en bromsskiva => 80ksek.
av onemangang
#1344857
80 för bromsskivor :-/ lagom.
Har en bild av att Porsche har riktigt bra kvalitet på bilarna. Nåja man får testa och jämföra cayenne mot xc90. Man får ju en ny xc för samma peng som en begagnad cayenne.
av Lövet
#1344859
80' måste vara keramiska skivor original från Porsche ÅF. Det finns alternativ numera om man är lite mera fixig av sig: https://www.buybrakes.com/brembo-racing ... ement-disc Hur som helst sitter det inte keramiska skivor på den genomsnittliga Cayennen ändå. Det lär nog iofs inte göra den billigare i drift än en XC90 ändå ;-)
av V70_2005
#1344869
Jag antar att det var keramiska skivor då en flisa gick. Men man vill nog gärna ha original om bilen är typ två år gammal. Men det kanske går att nedgradera.

Rent allmänt är jag grymt nöjd med min xc90 t6 2018 väldigt skön och rapp drivlinan och man ryms 7 vuxna vid behov eller 5-6 personer inkl. Slalomutrustning i bagaget. Är inte säker på att t8 är skönare att köra och den är lite trängre inuti. Fick aldrig riktigt ordning på t8:ans manuella växel upp och ner. Gillar t6 lådan bättre.

Är en cayenne bättre? Säkert grym körkänslan men jag tvivlar på att kvalitetsintrycket invändigt är bättre och den är nog mindre praktisk. Men en Porsche är ju den ultimata statussymbolen! Jag hade blivit avis trots ovanstående :)
av Lockis
#1344916
SundanceKid skrev: tis 29 okt 2019, 18:07 Men t8 har väl samma 8 växlade automat eller?

Skickat från min ONEPLUS 6T
Det är 8-växlad, osäker på om det är exakt samma dock men det bör det väl vara?
av onemangang
#1346055
Lämnade in cross countryn på service och hittade en xc90 2018 till bra pris i butiken. Var nära att jag slog till. Men under provkörningen märkte jag att backkamera saknades. Man får invänta nästa objekt.
av morfarginko
#1346057
onemangang skrev: mån 04 nov 2019, 18:42 Lämnade in cross countryn på service och hittade en xc90 2018 till bra pris i butiken. Var nära att jag slog till. Men under provkörningen märkte jag att backkamera saknades. Man får invänta nästa objekt.
Vad har du för cc idag?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]