Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rkb
#1333271
Hej,

Har en xc90 D5 2017 års modell som jag har haft i drygt 2 år.
Efter ca 1 år började jag notera ett "friktionsljud ",lik när man gnider ihop 2 hårdplatsbitar, när bilen stannar helt eller precis startar att rulla.

Jag kontaktade min Volvobil verkstad som försökte fixa detta 2ggr utan att lyckas, de bytte bromsskivor och belägg
Eftersom ljudet kvarstod var jag i kontakt med deras kundrelationsansvarig, de plockade in bilen för 3:e gången och jag fick nya bromsskivor och belägg igen men ljudet kvarstår.
Jag har filmat detta och ni kan höra ljudet ca 7 sekunder in på klippet( varje gång bilen bromsas)


Detta är sista svaret från Volvobil efter 3:e försöket att åtgärda ljudet
"Fenomenet uppkommer när man arrangerar bilen men D eller R läge med lätt broms samtidigt som bilen vill framåt då uppstår detta (friktionsljud) detta ljud är helt normalt."

Jag undrar om ni andra som kör Volvo Automat också upplever detta ljud?

MVH
Senast redigerad av 1 rkb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sony
#1333274
Jag har d4 awd 2017 och har inte samma problem.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1333315
Jag har haft en XC90 MY - 17 och nu en MY-19, ett visst ljud uppstår precis innan bilen stannar vid bromsning men inte alls lika omfattande som i ditt fall som hörs i filmen.
Jag hade åkt tillbaka till verkstaden och bett dom jämföra med en annan XC90, då lär dom höra skillnaden.
Senast redigerad av 2 Hanzon, redigerad totalt 0 gång.
av least
#1333316
Att detta ljud är annorlunda än de flesta andra bilar stämmer nog bra.

Men jag tycker det känns/låter som att ljudet kommer av att belägget rör sig i hållaren.
Man hör som ett segstarkt ljud som kommer av att belägget följer med i skivans rotationsriktning.

Ligger beläggen torrt i hållaren eller finns det smörj?
Jag skulle prova att dutta i lite silikonfett under beläggens "öron" och se om det blir bättre.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]