Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxxen
#1331235
Hej! Har en V90 T8 2019 som jag tog ut i slutet av maj. I början när jag laddade hybridbatteriet fullt så hade jag alltid 45 km i (teoretisk räckvidd) enligt bilen. Redan efter 2 månader och 250 mil så kan jag nu inte få upp den i mer än 43 km enligt bilens beräkning.
Har skickat en fråga till verkstaden men inte fått svar än, verkar helt sjukt om den efter så kort tid redan ska börja tappa räckvidd!

Någon som har liknande erfarenheter eller haft en T8 längre tid och kan berätta när deras bil börjat ange kortare räckvidd!
#1331260
Xanthopteryx skrev: fre 09 aug 2019, 20:46 Har vädret ändrats? Har körmönstret ändrats? Har du lastbågar på? Har lufttrycket i hjulen ändrats? Har vägbeläggningen ändrats? Har....
Många parametrar.
Har körmönster och dylika parametrar någon inverkan på hur mycket man kan ladda hybridbatteriet?
Det trodde inte jag, jag trodde det alltid var samma värde när det är fulladdat.

Rätta mig gärna så jag vet... :-)
av GoranP
#1331270
Jag tror det ligger till så, att den har anpassat sig efter ditt körmönster, jämfört med teoretiskt.
Min T8 har gått nästan 4000mil nu och jag märker en liten försämring, men inte mycket. I mitt fall så har jag ett märke på vägen till firmakontoret, (en korsväg), som ligger 37 km bort. Dit klarade jag när bilen var ny, i början kanske 1 km mer.
Nu, snart 2år gammal bil (i början av november), är batteriet slut 1- 2 km före korsvägen, i vintras när det var kallt ute kanske 3-4 km.
Mao lite har mitt batteri gått ner, men inte mycket..
av stevvee
#1331274
Räckvidden på el är ju precis som räckvidden på bränslet. Har du högre snittförbrukning så kommer km bli mindre. Enkelt. Är ju inte så att elen kommer 45 km oavsett vad eller hur du kör bara för att det är el. Kör du ex el bara motorväg så kommer räckvidden sjunka massor.
#1331286
fjohan82 skrev: fre 09 aug 2019, 21:10
Xanthopteryx skrev: fre 09 aug 2019, 20:46 Har vädret ändrats? Har körmönstret ändrats? Har du lastbågar på? Har lufttrycket i hjulen ändrats? Har vägbeläggningen ändrats? Har....
Många parametrar.
Har körmönster och dylika parametrar någon inverkan på hur mycket man kan ladda hybridbatteriet?
Det trodde inte jag, jag trodde det alltid var samma värde när det är fulladdat.

Rätta mig gärna så jag vet... :-)
Du får skilja på laddnivå och beräknad körsträcka.

Jag kan tanka 60 liter diesel som mest. Alltid. Oavsett hur jag kör.
Landsvägskörning tar mig 120 mil.
Stockholmstrafikkörning tar mig 70 mil.
Men laddnivån är alltid 60 när den är full.

Batteriet kommer åldras och du kanske har 98 procent som max laddnivå efter ett år. Sedan ett år senare kanske 95 procent.
Men detta är inte samma sak som beräknad körsträcka.

Kör du mycket motorväg? Testa ligga i 90 i stället för 110. Hur mycket längre kommer du?
av haxxen
#1331292
Relevant liknelse med att tanka fullt. Jag skriver ju endast om vad bilen anger i teorin, innan jag åkt en meter. Jag har inte kollat om det blivit någon faktisk skillnad, vilket dessutom är rätt svårt om man inte ett riktnärke och väldigt likartade förhållanden när man kör. Jag ska givetvis kolla det, jag har rätt bra koll på hur långt jag kommit en viss vägsträckning. Men i nuläget gällde min fråga bara hur andra upplevt den teoretiskt beräknade räckvidden när bilen är precis fulladdad och inte kört en meter. Min har som sagt gått ner från 45 till 43 km efter endast någon månads användning, vilket jag tyckte var märkligt efter så kort tid. Det kan ju finnas underliggande beräkningsalgoritmer som kan förklara detta, men det vore kul att få reda på isåfall!
#1331314
Den baserar ju beräknat på hur du har använt energin tidigare. Det kan räcka med att det regnar när man kör så går beräknad sträcka åt fel håll. Testa att snålköra deluxe så kommer du få längre beräknad sträcka efter ett litet tag.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]