Re: Köpråd V90 T8 eller D4 AWD - vilken blir snålast?
Postat: tis 03 sep 2019, 12:37
Som begagnatköpare hade jag gärna betalat några kronor extra för Incsription men kunde inte bry mig mindre om B&W ljud...
jagrullar.se
https://www.jagrullar.se/forum/
pellemando skrev:Lånade hem en V90 T8 -18, tänkte kolla hur den är och om jag kommer lyckas köra så som jag tänkt.
Laddar bilen över natten, ställer in förkonditionering i timern, nollar färddatorn, startar bilen, lägger in Pure, den visar 41km. Börjar rulla iväg, kommer på att jag glömt en grej, kör tillbaka, parkerar bilen, kliver ur, men då är bensinmotorn igång, ska det vara så? Hursom, kliver in i bilen, kolla så pure är igång vilket det är rullar mot jobbet. Kollar mätarn och försöker köra mellen pilen och droppen, men det är ju omöjligt. På motorvägen, så låg jag typ konstant över droppen, ville jag ligga under den gick det i ca 80km/h.
Är det så den funkar eller är det jag som kör galet fel? När jag var framme hade jag ett snitt på 8,2l/, och det känns ju otroligt långt bort ifrån det jag trodde jag skulle ligga på. Batteriet visade 39km. Pilen och droppen stod ca vid klockan 9hela tiden, ska den göra det eller justeras den efter tiden?
Har ni tips på hur man kan få ner bensinförbrukningen och köra mer på batteriet?
stevvee skrev: Du kör helt fel och garanterat väldigt aggressivt med hårda accelerationer. Du får tänka på att det är en 90 HK snurra du skall förflytta en bil på över 2 ton med. Jag åker 11 mil med en förbrukning på 0,4/l milen varje dag.Okej, ska försöka bättre på vägen hem. Vad ligger du på för hastigheter?
pellemando skrev:stevvee skrev: Du kör helt fel och garanterat väldigt aggressivt med hårda accelerationer. Du får tänka på att det är en 90 HK snurra du skall förflytta en bil på över 2 ton med. Jag åker 11 mil med en förbrukning på 0,4/l milen varje dag.Okej, ska försöka bättre på vägen hem. Vad ligger du på för hastigheter?
stevvee skrev:Jag har en snitthastighet på runt 60-70 beroende på köerna. Men är ca 3 mil 110 väg sen 2 mil 50-80.Hmm så man måste alltså fokusera rätt mycket på det hela? Jag har ca 3km 60 väg, 18km 2/1 väg 100, 20km motorväg 110. Jag ansträngde mig verkligen, men jag tror jag behöver mer tid på mig att få in det. Annars så blir det nog byte tillbaka till en D4 AWD trots allt.
Man får köra med lite äggskal, tycker man känner när man når gränsen på mätaren innan motorn slår igång (om man nu inte trampar ner fööör mycket)
pellemando skrev: ↑ons 11 sep 2019, 09:02 Lånade hem en V90 T8 -18, tänkte kolla hur den är och om jag kommer lyckas köra så som jag tänkt.Det måste ha blivit något fel. Du har i princip kört enbart på bensin under denna resa. Visaren i hybridmätaren ska ligga i det blå området och kör man i "pure" så är det nästan upp till kl 12 innan bensinmotorn går igång. Den gränsen håller sig ganska konstant där. Kan den ha varit inställd på "Hold" eller "Charge"? Då kan man nog få beteendet att den kör som en hybrid och inte enbart el. Hold ser du som en låssymbol och Charge som en blixt på hybridbatterimätaren.
Laddar bilen över natten, ställer in förkonditionering i timern, nollar färddatorn, startar bilen, lägger in Pure, den visar 41km. Börjar rulla iväg, kommer på att jag glömt en grej, kör tillbaka, parkerar bilen, kliver ur, men då är bensinmotorn igång, ska det vara så? Hursom, kliver in i bilen, kolla så pure är igång vilket det är rullar mot jobbet. Kollar mätarn och försöker köra mellen pilen och droppen, men det är ju omöjligt. På motorvägen, så låg jag typ konstant över droppen, ville jag ligga under den gick det i ca 80km/h.
Är det så den funkar eller är det jag som kör galet fel? När jag var framme hade jag ett snitt på 8,2l/, och det känns ju otroligt långt bort ifrån det jag trodde jag skulle ligga på. Batteriet visade 39km. Pilen och droppen stod ca vid klockan 9hela tiden, ska den göra det eller justeras den efter tiden?
Har ni tips på hur man kan få ner bensinförbrukningen och köra mer på batteriet?
maba skrev:Det måste ha blivit något fel. Du har i princip kört enbart på bensin under denna resa. Visaren i hybridmätaren ska ligga i det blå området och kör man i "pure" så är det nästan upp till kl 12 innan bensinmotorn går igång. Den gränsen håller sig ganska konstant där. Kan den ha varit inställd på "Hold" eller "Charge"? Då kan man nog få beteendet att den kör som en hybrid och inte enbart el. Hold ser du som en låssymbol och Charge som en blixt på hybridbatterimätaren.Hmm ja, jag känner lite så med, men det fanns varken lås eller blixtar, kollade även i menyn, inget i menyn var i bockat heller. Visaren i hybridmätaren bytte lixom aldrig position oavsett om jag valde Pure eller Hybrid, den var vid klockan 9 hela tiden. Ska ge den ett par försök till.