Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1331130
Sorry om det kommer en till tråd om detta, suttit i 2 timmar och läst en massa trådar här och på andra sidor men blir inte riktigt klok.

Är lite på att byta till en V90 T8, då ÅF ska köpa tillbaka min D4 AWD som vibrerar.
Har en fundering kring förbrukningen och hur man kan köra snålast.

Har ca 4mil till jobbet, enkel väg, 2/1 väg halva och motorväg resten, och framme på jobbet har jag laddstation. Kan jag köra säg 3mil på ren el, för att köra sista milen på bensin? Vad kommer jag få för förbrukning då? Jag anar att det kommer bli högt då bilen vill ladda batteriet med, eller kommer den dra som en vanlig bil ca 0,8l/mil den sista biten?

Körmönster:
* Till och ifrån jobbet, ca 4mil enkel - Ladda hemma och på jobbet
* En jävla massa i stan, då vi bort en bit utanför
* Ett par längre resor per månad, 35-50mil per tur
* Har dock en lite tung höger fot, men skulle kunna banta lite om det gör stor skillnad på förbrukningen

Vilken motor passar bäst för att få ner drivmedelskostnaderna? För att motivera att en T8 blir billigare, om den nu blir det, rent kostnadsmässigt per månad. Då den ska företags leasas.
#1331167
JimmyK skrev:Jag har en XC90T8 my20. Har 50km enkelväg till jobbet var av ca 40km är motorväg. Laddar hemma och på jobbet. får en snittförbrukning på ca 0,4l/mil på denna pendlingen. Med min tidigare xc90 D5 hade jag en snittförbrukning på 0,8l/mil
Toppen det låter ju rätt bra, vad ligger du på för förbrukning i vanliga fall?
#1331170
T8an är nog garanterat snålast. Kan iofs bara jämföra med min V90 D5 kontra V60 T8 men D5 Ligger runt stadiga 0,55-0,7 (ej jobbpendlat med denna) medans V60 efter 1000 mil har ett snitt på 0,3 och där är det jobbpendling 11 mil utan möjlighet till laddning (0,4 i snitt mätt pump till pump)
#1331178
pellemando skrev:@stevvee, WOOW, det låter ju sjukt bra! Med min D4 låg jag stabilt runt 0,7-0,75, ligger jag på 0,4 med en T8 så blir jag glad.

tack för imputs!
Som längst har jag åkt 170 mil på 50 liter med T8an. Annars runt 120-130 mil per 50 liter. Det går att köra snålt om man engagerar sig :)
#1331227
Vid pump ligger vår V90 D4 AWD på cirka 0,68. Inklusive parkeringsvärmare och tillskottsvärmare.
3,7 mil till jobbet varav typ 2,5 mil motorväg.
Långturer sommartid med kallt i bilen fullpackad cirka 0,5 (rekordet 0,48 på 47 mil).
Parkeringsvärme och tillskottsvärmare används bränsle vad jag vet, på T8. Drar typ 6 dl/timme ungefär.
#1331901
4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]