Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1337272
Orsaker till att jag väljer diesel framför bensin:
Kräver lägre varv när man kör, kick-down på en bensinare ger ju avsevärt högre varvtal innan den slår ifrån vid rödmarkeringen.
Man slipper bo på macken, ingen kan få mig att tro att en bensinare drar mindre soppa än motsvarande diesel.
Utomlands är diesel just diesel. Det är lättare att hitta än bensin som finns i en uppsjö olika sorter. Hur många vet vilken sorts bensin man ska tanka när man är i Albanien, Ukraina eller Rumänien?
Jag tycker helt enkelt att en diesel är med avkopplande att köra än en bensinare, som ofta behöver varvas mer.
Vridet i en diesel är på ett lägre varvtal, mer harmoniskt med andra ord.

Har hamnat på tankställen där det inte alls finns bensin dessutom...
Jag kör 3600-4000 mil/år, lite beroende på hur många utlandsresor det blir.

Valet står var och en fritt, men att påstå att en diesel är tråkigt kan jag inte hålla med om.
Provkör SQ7 eller Panamera, båda med över 400 hk ur sina V8-maskiner. Eller den äldre Q7 med V12 för den delen...
#1337304
...och själv kör jag diesel för att kampanjrabatten var -77.000kr på dieseln utöver ramavtal och 0kr på bensin ;-)
#1337344
Provat idag med, olika allt mellan 7-110 km/h och haft Pure från start (tändning på, lagt i Pure, sent tartat bilen), kollat charge och hold, kollat tillskottsvärme, lagt in i GPS vart jag ska och följt den, fyllt på med soppa för att vara 3/4 full ifall de e nån tigger. Ja hela listan och hur jag än gör går aldrig droppen förbi kl 9. Men när jag lägger i Pure läget kommer det en animation, typ laddar upp mätaren för sen att gå ner. Kan ej heller lägga in i konstant AWD, ifall det är npn ledtråd. Fel på bilen eller är detta normalt beteende? För är detta normalt så var det ju ingen höjdare. Lagt med en bil på körning på 30-40-50-70 väga ca lika långt på alla. Video på mätaren med.
Bilagor
IMG_20190914_155648.jpg
IMG_20190914_155648.jpg (317.97 KiB) Visad 877 gånger
#1337367
När du väljer kör-läge med tum-rullen, klickar du sedan ned rullen för att välja läget?
Det räcker alltså inte att bara rulla/scrolla till rätt läge.

Kan du väljapower-läget? Då byts även ”pedal-läges mätaren” (egentligen begärt moment) till en klassisk varvräknare.
(Samtidigt byts ju texten under mätaren till power, pure, hybrid eller vilket läge du nu valt...)

Annars är det nåt knas på bilen. Tycker oxo den har dragit väldigt lite el (nedre diagrammet). Tung högerfot?

Jag kör min T8 lätt på under 0,6 på en 20-25 mila tripp på vägar med Max 100 om jag håller hastighetsbegränsningen, på motorväg med 130-140 på mätaren vill den ha över 0,8.

Provade köra batteriet tomt i Pureläget i sensomras, med ett helt paket ägg under dojan så kom jag faktiskt 43 km, och när jag parkerade så var det 1km kvar.. Landsväg Max 80/90 plus några km stads körning i varje ände.

Snittet sista 1500 milen (på 4mån) ca 0,66, men då kör jag väldigt mycket lång körningar flera ggr i veckan (+20 mil enkelresa) där jag dessutom kanske bara laddat när jag startar, inte när jag kör hem igen.
#1337387
7,7 i snittförbrukning låter mycke. Jag har 5,6 efter 4000 mil och då har jag kört en hel del långkörningar som påverkar snittförbrukningen negativt då man inte använder el så mycket. Bäst för snittförbrukningen är korta sträcker inom stad då man kan köra enbart på el. Jag kör mest på hybridläget för då går den på el ändå om jag kör försiktigt.
#1337398
perr skrev:När du väljer kör-läge med tum-rullen, klickar du sedan ned rullen för att välja läget?
Det räcker alltså inte att bara rulla/scrolla till rätt läge.

Kan du väljapower-läget? Då byts även ”pedal-läges mätaren” (egentligen begärt moment) till en klassisk varvräknare.
(Samtidigt byts ju texten under mätaren till power, pure, hybrid eller vilket läge du nu valt...)

Annars är det nåt knas på bilen. Tycker oxo den har dragit väldigt lite el (nedre diagrammet). Tung högerfot?

Jag kör min T8 lätt på under 0,6 på en 20-25 mila tripp på vägar med Max 100 om jag håller hastighetsbegränsningen, på motorväg med 130-140 på mätaren vill den ha över 0,8.

Provade köra batteriet tomt i Pureläget i sensomras, med ett helt paket ägg under dojan så kom jag faktiskt 43 km, och när jag parkerade så var det 1km kvar.. Landsväg Max 80/90 plus några km stads körning i varje ände.

Snittet sista 1500 milen (på 4mån) ca 0,66, men då kör jag väldigt mycket lång körningar flera ggr i veckan (+20 mil enkelresa) där jag dessutom kanske bara laddat när jag startar, inte när jag kör hem igen.
Oj, så törstig ändå? Vår D4 AWD är jag nere i 0,5-0,49 på långtrippar, fullpackad. Då är det alla hastigheter mellan typ 30 och 120. Kör farthållare och PA nästan hela tiden.
#1337508
Keios skrev:Angående att el-läget inte infinner sig så har jag skrivit om detta i ett par trådar på V60 forumet. Den första tiden när motorn nyss gått igång så kommer hybridpilen att ligga på kl 9 tills dess att motorn blivit varm. När den väl blivit varm skall pilen för eldrift komma fram och lägga sig vid kl 11 i hybridläget och kl 12 i pure läge. Vid hastighet över 127km/h slår eldriften av. MEN, ibland får systemet något spunk även i lägre hastighet och pilen lägger sig vid kl.9 samt tillåter inte eldrift och då kör alltså bilen enbart med bränsle. Om detta är en bugg eller något programmerat för något visst ändamål/förhållande har jag inte fått någon klarhet i. Det följer ingen logik liksom. Men allt som oftast är alltså hybridläget tillgängligt. Så om inte du valt charge eller hold så skall det fungera (även hold tillåter enbart eldrift men då ligger pilen vid 9.30 och klarar inga större gaspådrag). Lycka till med fler tester.
Hur kommer man ur det läget? Jag har fan testat allt nu, gjort fabriksåterställningen med. Bara Norsk omstart och åka med test bilen till ÅF för uppdatering av mjukvara kvar. Kan köra 2-3mil och borde ju motorn vara varm, men likt förbaskat så är det typ enbart bensin den går på. Även testat att efter 2-3 mil, stänga av bilen, och göra om proceduren ifall det är någon skillnad, men ne så fort växeln läggs i startar bensin motorn.
perr skrev:När du väljer kör-läge med tum-rullen, klickar du sedan ned rullen för att välja läget?
Det räcker alltså inte att bara rulla/scrolla till rätt läge.

Kan du väljapower-läget? Då byts även ”pedal-läges mätaren” (egentligen begärt moment) till en klassisk varvräknare.
(Samtidigt byts ju texten under mätaren till power, pure, hybrid eller vilket läge du nu valt...)

Annars är det nåt knas på bilen. Tycker oxo den har dragit väldigt lite el (nedre diagrammet). Tung högerfot?

Jag kör min T8 lätt på under 0,6 på en 20-25 mila tripp på vägar med Max 100 om jag håller hastighetsbegränsningen, på motorväg med 130-140 på mätaren vill den ha över 0,8.

Provade köra batteriet tomt i Pureläget i sensomras, med ett helt paket ägg under dojan så kom jag faktiskt 43 km, och när jag parkerade så var det 1km kvar.. Landsväg Max 80/90 plus några km stads körning i varje ände.

Snittet sista 1500 milen (på 4mån) ca 0,66, men då kör jag väldigt mycket lång körningar flera ggr i veckan (+20 mil enkelresa) där jag dessutom kanske bara laddat när jag startar, inte när jag kör hem igen.
Japp trycker ner hjulet och det ändras i mätaren så man ser det är Pure-läget. Byter jag till Power så får jag en ny mätare.

Googlat en hel del på detta men jag hittar ingen som har liknande problem heller. Få se vad ÅF säger om detta. Eller om dom har en annan bil man kan testa, men tvek till det. Gjorde ett nytt test idag, ladda över natten, förkonditionerg, välja pure stänga av allt som kan dra el, kollat charge/hold, åkt ca 3min till förskola, lämnat bilen på tomgång så motorn ska bli varm, efter ca 5min åkt iväg, kört ca 4km i stan, 30-50 vägar. Förbrukning på ca 1,1 l och NOLL eldrift. Men sväger förbi ÅF sen så får dom förklara.

Och vid mina tidigare tester har jag kört med en jävla massa ägg och till och med en nyfödd kattunge bakom gaspedalen, utan någon skillnad. Skiten är som låst kl 9
#1337521
Zanders skrev:Det är något fel på den där bilen.
Det jag är rädd för med. Vill inte vara den där jobbiga jävlen, först en V90 D4 som har vibrations felet, och nu när jag fått låna en T8 ska jag klaga på den med. Känns jobbigt, men samtidigt, hur fan kan dom inte ha koll på bilarna?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 26

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]