Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341323
pellemando skrev:@Mrks, Jävla bra deal ju! Tyckte jag gjort en bra deal, men din var vassare!

@SundanceKid, På första bilen, körde jag Företagaran och fick 10% sen sa jag att om det ska bli en affär idag måste dom gå ner lite till, fick då 12% på allt. På nya bilen fick jag extra mycket rabatt pga allt strul som var med första bilen. Jag leasar till eget AB.
som sagt... lite skrivfel skulle stå under 600k och inte under 500k (men det fattade du nog).. men ändå bra rabatt.

Leveranstiden har krympt från februari till v.01. när får du din ?
#1349311
Hej!
Jag är just nu I den fantastiska fasen i livet att byta tjänstebil. Lilla julafton!

Jag har siktet inställt på en v90 t8, men får olika besked från olika säljare hos bilia och upplandsmotor.

Om vi bortser från privatresor, så kommer bilen primärt rulla på e4 mellan Knivsta och Kista, c:a 46km enkel resa, så om man tittar på glädjesiffrorna på Volvos hemsida och tar bort ett gäng km från dessa så borde man rimligtvis komma nästan eller hela vägen på en laddning.

MEN! Det som jag inte får något rakt svar på och som ni kära volvoägare med en v90t8 säkert kan svara på;
Kommer bilen kunna hålla sig på batteridrift om man håller en jämn hastighet på 110-115km/h? Eller kommer den börja dricka soppa då?
följdfråga: Om inte batteriet räcker till på e4 i 110-115km/h - hjälper det iaf till så att det håller förbrukningen nere, eller är det liksom på eller av med bensinmotorn och så fort den går igång drar den 0,7?

Tack på förhand, och ber om ursäkt på förhand om jag missat att en liknande fråga ställts tidigare. försökte söka, men sökträffen var stökig.
#1349313
@fsorberg, Du ska kunna köra i 125 km/h på bara elmotorn. Med det sagt så kommer bensinmotorn kicka in för att hjälpa vid t.ex uppförsbacke.
Har dessutom för mig att jag läst något test där man tar sig ca 43-44 km på enbart el men är osäker på om det räcker så långt i den hastigheten du kommer köra.
El driften är effektivast i lägre hastigheter och vad jag har förstått så ska navigations systemet hjälpa till att beräkna när man ska använda eldriften för att få så ekonomisk körning det bara går.

Lättaste sättet att svara på dina frågor är att du faktiskt åker till handlaren och ber att få låna en T8 i ett dygn så du kan göra resan. Är det tjänstebil så vet dem ju att det väntar en affär efter test, så åk till handlaren du har tänkt dig handla av och fråga.
#1349359
I mitt fall är det så, (jag vet inte att jag har gjort någon speciell inställning), att då jag kommer ut på motorvägen eller väg med högre hastighet, då väljer den automatiskt bensinmotorn. Sen finns det ju också "pure"-läget då den dessutom är mer snål med all energiförbrukning. Men det läget nyttjar jag sällan.
Jag har ca 6 mil till kontoret. Sedan bilen var ny vet jag ungefär hur långt jag kommer innan den går över på bensin genom att batteriet är tomt. Det var från början ca 37 km, 2 år och drygt 4600 mil senare , har detta avstånd krympt ca 3-4 km. Då åker jag vanlig 80-väg, några samhällen och passerar dessutom en mindre stad. Det varierar väldigt lite om det är sommar eller vinter, (kör dubbfritt).
Det "goaste" är egentligen att det går tyst och smidigt, växlingen mellan el och bensin sker oftast omärkbart.
#1349392
Gick å velade av och an mellan en V60 CC D4 och en vanlig V60 T6 TE. Priset diffade 95000 till Crossens fördel.
95000 i merpris är ca 75000 plus 20000 moms dvs där betalar man den skatten man sparar i de tre första åren.

Bensin och Diesel kommer vara aktuella under en överskådlig framtid och det kommer säkert alternativ som högre produktion av HVO exempelvis.

Jag valde D4an och det kommer nog bli den sista Förbränningsbilen, sen får man se när första elbilen blir. Kanske behåller denna längre än jag gjort tidigare (bytt bil nu vart tredje år). Jag saknar en ordentlig elbil som går 30-40 mil på en laddning som inte är en Tesla. Hoppas mycket på en V60 variant om kanske fem år som kostar runt 500 k som går de sträckorna. Då kommer jag sitta där igen med pennan.
Jag tycker att 600-700 tusen kr för en bil som går 20-40 km på el är på tok för dyrt helt enkelt.
Tack för mig och trevlig afton på er alla!
#1349663
fsorberg skrev:Hej!
Jag är just nu I den fantastiska fasen i livet att byta tjänstebil. Lilla julafton!

Jag har siktet inställt på en v90 t8, men får olika besked från olika säljare hos bilia och upplandsmotor.

Om vi bortser från privatresor, så kommer bilen primärt rulla på e4 mellan Knivsta och Kista, c:a 46km enkel resa, så om man tittar på glädjesiffrorna på Volvos hemsida och tar bort ett gäng km från dessa så borde man rimligtvis komma nästan eller hela vägen på en laddning.

MEN! Det som jag inte får något rakt svar på och som ni kära volvoägare med en v90t8 säkert kan svara på;
Kommer bilen kunna hålla sig på batteridrift om man håller en jämn hastighet på 110-115km/h? Eller kommer den börja dricka soppa då?
följdfråga: Om inte batteriet räcker till på e4 i 110-115km/h - hjälper det iaf till så att det håller förbrukningen nere, eller är det liksom på eller av med bensinmotorn och så fort den går igång drar den 0,7?

Tack på förhand, och ber om ursäkt på förhand om jag missat att en liknande fråga ställts tidigare. försökte söka, men sökträffen var stökig.

Rullar V60 T8 på e4 ca 5-5,5 mil enkel resa. Snittar 0,4 på sommaren mätt pump till pump enbart pendling (kan ej ladda på dagen så det finns att spara)

Åker du motorväg på el så äts batteriet upp rätt fort, du kanske får ut 2-3 mil Max beroende på om batteriet är varmt eller inte.
#1356396
Fick för ett tag sen lära mig att bonusen som betalas ut för en T8 (26442 kr) efter 6 mån kommer dras av på leasing kostnaden, i mitt fall 881 kr. Hade jag vetat det hade ju kalkylen/beslutet blivit enklare för min del. Med det i åtanke blir T8 ca 24500kr billigare att äga, under dessa 36 månaderna. Räknat på service, skatt, försäkring och leasingen.

Fick totalt ca 18% rabatt på bilen med
#1356415
pellemando skrev:Fick för ett tag sen lära mig att bonusen som betalas ut för en T8 (26442 kr) efter 6 mån kommer dras av på leasing kostnaden, i mitt fall 881 kr. Hade jag vetat det hade ju kalkylen/beslutet blivit enklare för min del.
Hur trodde du det var?
För mig var det väldigt tydligt i kalkylerna som leasingbolaget gjorde.
#1356420
Lövet skrev: tis 13 aug 2019, 17:07 4dl i skillnad per mil ger 14.500kr/år i skillnad vid 2500 mil. Sen är väl skatten runt 5000kr lägre. Så säg 20tkr per år i besparing. Detta ska täcka den garanterat mycket högre värdeminskningen på T8. Räcker ens 100.000kr extra i värdeminskning? Ergo: Det är dödfött att försöka räkna hem en dyrare bil på lägre förbrukning. Det är än så länge för "billigt" att tanka.

Är elen gratis? Sist jag kollade fick jag betala för den :-)
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 26
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]