Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1336898
pellemando skrev: tor 12 sep 2019, 06:40
maba skrev:Det måste ha blivit något fel. Du har i princip kört enbart på bensin under denna resa. Visaren i hybridmätaren ska ligga i det blå området och kör man i "pure" så är det nästan upp till kl 12 innan bensinmotorn går igång. Den gränsen håller sig ganska konstant där. Kan den ha varit inställd på "Hold" eller "Charge"? Då kan man nog få beteendet att den kör som en hybrid och inte enbart el. Hold ser du som en låssymbol och Charge som en blixt på hybridbatterimätaren.
Hmm ja, jag känner lite så med, men det fanns varken lås eller blixtar, kollade även i menyn, inget i menyn var i bockat heller. Visaren i hybridmätaren bytte lixom aldrig position oavsett om jag valde Pure eller Hybrid, den var vid klockan 9 hela tiden. Ska ge den ett par försök till.
Var det lite bensin i tanken? Mindre än 1/4? Då tycker jag att min går mer på bensin än el.
#1336980
Dåså, ska trycka på beställ knappen.
Spec, V90 T8 Inscription.
Svart med 19" 5 triple spoke matt tech black fälgar.
Teknikpaket, 360 kamera, stänkskydd bak (mindre stäng på vagnen), tonade rutor, aktivt chassie luftfjädring, dragkrok och B&W stereon. Något viktigt jag missat? Har inte valt panorama pga personlig smak.
#1337151
Angående att el-läget inte infinner sig så har jag skrivit om detta i ett par trådar på V60 forumet. Den första tiden när motorn nyss gått igång så kommer hybridpilen att ligga på kl 9 tills dess att motorn blivit varm. När den väl blivit varm skall pilen för eldrift komma fram och lägga sig vid kl 11 i hybridläget och kl 12 i pure läge. Vid hastighet över 127km/h slår eldriften av. MEN, ibland får systemet något spunk även i lägre hastighet och pilen lägger sig vid kl.9 samt tillåter inte eldrift och då kör alltså bilen enbart med bränsle. Om detta är en bugg eller något programmerat för något visst ändamål/förhållande har jag inte fått någon klarhet i. Det följer ingen logik liksom. Men allt som oftast är alltså hybridläget tillgängligt. Så om inte du valt charge eller hold så skall det fungera (även hold tillåter enbart eldrift men då ligger pilen vid 9.30 och klarar inga större gaspådrag). Lycka till med fler tester.
#1337199
Jag är lite förundrad över hur så många kan vara så dieselfrälsta faktiskt. Ser man till ren körglädje så är en bensinbil hästlängder mycket mer underhållande att köra, för att inte tala om T8an som med sin effekt är i en helt annan klass än en trött D3 eller D4.
Är det verkligen så få som bryr sig om bilen är underhållande eller inte?
I mina yngre dar var jag bilentusiast och besökte diverse banträffar med ett annat bilmärke, men numera kör jag nog som Svensson gör mest. Även om jag inte åker på banträff eller hänger vid korvmojjen så vill jag ändå ha en bil som har körglädje. En bil där man känner leendet växa när man behöver göra en omkörning och sparkar pjäxan in i pannrummet.
För mig får denna körglädje mer än gärna kosta ett antal tusingar mer om året, man lever bara en gång. Prioriteringar. Så är det så klart för övriga också. Prioriteringar.

Rent proffesionellt är jag också förundrad. För, säg, 15 år sedan köpte de allra flesta av mina kunder bensinbilar, trots att dieselmodellerna var klart snålare. Idag är skillnaden i förbrukning inte alls så stor och med dieselmaskinerna ser jag ständiga problem med, EGR, TMAP, ventiler, Ad-Bluesystem, oljeförbrukning etc etc, medan bensinmodellerna bara tankar och kör, helt utan problem. Trots detta och numera kladdet med att fylla på Ad-Blue köper minst 90% av kunderna diesel, även om de bara kör 500 mil om året.
Den ekonomiska vinningen vid de få milen lär vara minimal.

Med ovanstående vill jag inte hänga ut någon, utan frågar mest nyfiket och förundrat, hur det kommer sig att alla tvunget ska köra diesel idag?!
#1337201
Körglädje för mig är att bilen är trivsam att köra i, att förbrukningen är låg (ser det som en sport att köra snålt - rekordet hittills är 0.49 på vår V90 D4 AWD, fullpackad semestertripp) och att bilen beter sig som jag förväntar mig (att den är förutsägbar helt enkelt).
Om jag måste trycka plattan i mattan för att köra om så kör jag helt enkelt med för få marginaler (det gäller alla egentligen). Dessutom är diesel generellt sett mer trivsam att lyssna på. Bensinarna har ett otrevligt högt vinande som är skitstörigt. Dessutom luktar det apa att tanka bensin. Diesel luktar nästan inget i dag (nu talar vi inte om den suspekta fartygsdiesel som morbror en gång fick fatt i från en lika suspekt pråm - båten rök som en borstbindare och luktare värre än ett gammalt sovjetiskt fraktfartyg :-p ). Avgaserna har även de en mindre otrevlig odör.
Jag gillar även dieselns seghet - den bara tuffar på liksom, 1.750 v/m i 110 och 1.200-1.300 i branta uppförsbackar på 50-väg.

Kör smart, mjukt och säkert och du har inte behov av hysteriska hästkrafter och raketaccelerationer.
Bättre komma försent i detta livet än för tidigt till nästa liv (för övrigt så tjänar man inte in särskilt många sekunder eller minuter på att gasa på ändå).

Sedan är det ju rätt trevligt att komma 100+ mil på en tank på 60 liter vid normal vardagskörning t.o.r. jobbet och 120 mil på semestertripp. Tanka hemma och ha trekvarts tank kvar när man är framme 45 mil senare. Adblue har jag inte men kladdigt lär det inte vara om man vet vad man gör. Oljeförbrukningen är att betrakta som 0 (tappat uppskattningsvis max 5% av oljestickan på 1.500 mil), sedan service, och samma till nästa service). EGR har ju även många bensinmotorer.
Morfar har haft dieselbilar i åratal - ALDRIG bränslerelaterade problem (däremot annat skit, särskilt på mercedes, som kamaxelgivare, rattvinkelgivare, spårkänslig deluxe e.t.c.).
Vi har tidigare bara haft bensinare och har nu diesel och jag ångrar inte det valet för fem öre (än så länge får väl tilläggas då).

Dessutom kan dieselbilar köras på 100% förnybart bränsle och alla kör i dag på upp till 49% helt per automatik. Bensinare hamnar på max tiotalet procent för den som vill laborera själv (normal bensinare går att köra på upp till i runda slängar 40-50% etanol men det kräver multitankning, lite räkning och att laborera fram var gränsen för ens egen bil går - diesel, bara köra i HVO100 eller diesel eller blandra hur du vill och köra).

Kommer vi in på rena batteribilar så blir ovanstående körsätt än mer viktigt för att komma längre. Acceleration är döden för förbrukning (och miljö). Likaså ökar luftmotståndet kvadratiskt med hastigheten vilket även det gör att förbrukningen sticker iväg stort. Så, undvika att bromsa och accelerera och lägre hastighet = du sparar energi = du kommer mycket längre. Våra 190 hästar och 400 Nm räcker alldeles ypperligt och har aldrig varit en begränsning hittills.
#1337228
Verkmästarn skrev:Med ovanstående vill jag inte hänga ut någon, utan frågar mest nyfiket och förundrat, hur det kommer sig att alla tvunget ska köra diesel idag?!
Det finns flera förklaringar. Till att börja med så är nånstans 80%> av försäljningen av nya bilar över 350k förmånsbilar i olika form. Det får ett par effekter. Till att börja med finns det (förutom för egenföretagare) alltid en bilpolicy att ta hänsyn till hos företaget. Den sätter en maxgräns för CO2 och många gånger har dieselbilar enbart klarat dem. Eller rättare sagt, det har inte funnits några bensinbilar med automatlåda som klarat gränserna. Därav mycket dieselköp. Anledning nummer två är att folk har vant sig vid dieselvärmare. Detta har varit standard på många dieselbilar men svindyrt på bensinbilar.

Sen kommer vi till den stora förklaringen. Bilar säljer man idag på TCO (totalkostnad). Eftersom fabrikerna har stor kapacitet på att bygga dieselbilar så har dessa rabatterats väldigt, väldigt mycket. Generalagenterna i Sverige har bestämt sig för ett visst antal modeller som man bokstavligen HÄLLER in kampanjpengar på. Senaste fem åren har dessa uteslutande varit diesel, fyrhjulsdrift, p-värmare och automatlåda för 7.5pbb.

Om det skiljer 100k netto i pris mellan motsvarande bensin och dieselbil så finns det ingen tjänstebilsåkare i världen* som väljer bensin bara för att få lite tystare tomgång...

* jo nån jäkel finns det förstås men det ändrar liksom inte situationen på marknaden
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 26

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]