Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333017
Så sant. Samtidigt är det roligt med nytt och fräscht :-) Måste byta efter 24 mån, tidigast efter 21 mån. Verkar som nya skatterna efter årsskiftet påverkar ganska mkt på både bensin och diesel. Får ju som sagt en v90 Inscription T8 för "endast" 400 mer i månaden. Har aldrig provkört någon, har bara haft diesel sista åren, D5 och D4. Så någon mer som har praktisk erfarenhet av att dra med V90 T8?
#1333414
pellemando skrev:
Eritom skrev: ons 21 aug 2019, 22:46 For å gi ett annet bilde på D4 AWD. På mine 9400 mil, så har min bil snittet 0,73l/mil ifølge kjørecomputeren 😜 kjørestil har alt å si!
Dom 1250 milen jag lyckades komma upp innan återköp låg jag på 0.75 i min D4 AWD. Måste köra lugnare helt enkelt
Jag har nu kört ca 1600 mil med min V90CC D4 AWD sedan bilen var ny i slutet av november, enligt VOC ligger snittförbrukningen på 0,57. (Jag har aldrig nollställt statistiken) Förutom en semestertripp på ca 300 mil, så är det mest pendling till jobbet och skjutsa barn till aktiviteter. Mest landsvägskörning med andra ord, håller för det mesta hastighetsgränserna. Snitthastigheten ligger på 66km/h. Jag är supernöjd med förbrukningen. Gissar att ni kör mer stadstrafik? Det är väl i stadstrafik en stor och tung bil har sin akilleshäl gällande förbrukning.
#1333426
Tänk på att uppgiften i appen inte visar tillskottsvärme. Uppgiften i bilen visar inklusive tillskottsvärme. Parkeringsvärme verkar aldrig räknas med.

Bilens snitt har jag för mig jag läst någonstans att den gäller för de senaste x antal milen/tiotalet milen. Någon kanske vet mer?
Appens snitt vet jag inte men tror den visar de senaste 100 dagarna max (den tid då körjournalen trillar över kanten).
#1333447
Jag kan ligga på 6.5l med min xc90 D4awd men då är det verkligen lugn körning.
Screenshot_20190820-142826_Volvo On Call.jpg
Screenshot_20190820-142826_Volvo On Call.jpg (120.04 KiB) Visad 420 gånger
#1333449
Så här såg exempelvis dagens jobbpendling ut:
20190822_111536.png
20190822_111536.png (53.71 KiB) Visad 412 gånger
Xanthopteryx skrev:Tänk på att uppgiften i appen inte visar tillskottsvärme. Uppgiften i bilen visar inklusive tillskottsvärme. Parkeringsvärme verkar aldrig räknas med.

Bilens snitt har jag för mig jag läst någonstans att den gäller för de senaste x antal milen/tiotalet milen. Någon kanske vet mer?
Appens snitt vet jag inte men tror den visar de senaste 100 dagarna max (den tid då körjournalen trillar över kanten).
Nu har jag även elektrisk motorvärmare som jag nästan alltid använder på vintern när detta är möjligt, men jag tycker det är dåligt att Volvo inte tar med tillskott eller parkeringsvärmare, min förra bil en Ford Focus med standardmonterad dieselvärmare räknade in både parkeringsvärmare och tillskottsvärmare i medelförbrukningen.

Någon som kan bekräfta vad statistiken i appen beräknas på? Är det bara de hundra senaste dagarna från körjournalen? Hittar ingen info om detta...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 26
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]