Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333455
Om ni bara får betala ca 500:- mer/månad för d4=>t8 skulle jag inte tveka en sekund att ta en t8. Lär ju vara en otroligt mycket trevligare bil.

Jag kan tänka mig att det absolut ogynnsammaste scenariot för en t8 kostar ca 15:-/mil i bensin. Dvs 30000:- för 2000mil. En d4 hamnar i liknande ogynnsamt scenario på kanske 13:-/mil dvs 26000:-/2000mil.

Dvs utöver dom 500:- extra varje månad kanske 300:- tillkommer för bränsle = 800:- extra/månad (om man kör 2000mil per år). Har man sen en körcykel som gynnas av en laddhybrid kommer detta sjunka.
#1333456
Tillskottsvämen visas som sagt i bilens färddator. Inte fått svar på varför det inte visas i appen (men dra gärna det med Volvo också! Nolla bilen, kör, jämför mellan bil och app både vid varmgrader såväl som kallgrader). En till intressant sak är att den där körprofilgrejset där man kan se förbrukning med gröna staplar visar ännu en siffra som inte heller är samstämmigt med de andra två. :-p

Parkeringsvärmare har jag inte helt klurat ut än men känns inte som den ingår.
#1333521
V70_2005 skrev: tor 22 aug 2019, 11:21 Om ni bara får betala ca 500:- mer/månad för d4=>t8 skulle jag inte tveka en sekund att ta en t8. Lär ju vara en otroligt mycket trevligare bil.

Jag kan tänka mig att det absolut ogynnsammaste scenariot för en t8 kostar ca 15:-/mil i bensin. Dvs 30000:- för 2000mil. En d4 hamnar i liknande ogynnsamt scenario på kanske 13:-/mil dvs 26000:-/2000mil.

Dvs utöver dom 500:- extra varje månad kanske 300:- tillkommer för bränsle = 800:- extra/månad (om man kör 2000mil per år). Har man sen en körcykel som gynnas av en laddhybrid kommer detta sjunka.
Lite så jag resonerade faktiskt. Gjorde en grov kalkyl nån sida bakåt och efter jag fick ner priset ytterligare var det givet med en T8.

Merparten är motorväg men det som får förbrukningen att sticka är stadskörningarna, då vi bor en bit utanför stan. Men alla dom turerna kommer man ju kunna plocka med eldrift. Och dom längre turerna får man helt enkelt hålla sig i skinnet och inte ligga i 130-160 på motorvägen.
#1333895
Mikael Stjerna menar att laddhybrid-köp idag alltid kommer att löna sig - oaktat (o)möjligheten att köra in på förbrukning - p.g.a. högt andrahandsvärde, då andrahandsköparen kommer ha stor betalningsvilja för att få billiga elmil samt lägre skatt. DN s. 34, 24 augusti.

Lite djärvt påstående men Stjerna är ju inte vem som helst. Fast se in i framtiden kan ju ingen göra.
#1334067
Kommer Volvo spruta ut hybrider kanske det inte lönar sig men annars tror jag verkligen det lönar sig och därför jag åker T8.
Som tillägg till detta så såldes det nyligen en Kia hybrid som gått 1500 mil för 100 k över nypris bara för att det är över 1 års leverans. Så tillgången är ju helt klart lägre än efterfrågan även om man inte skall se den försäljningen som någon standardförsäljning.
#1334331
Har då fått låna hem en T8 idag, dock inte V90 då dom inte hade den drivlinan hos återförsäljaren här. Men dock en Xc60 T8. Första gången jag kör T8 och jag är såld.. Jisses vilket drag om man vill ha det och i nästa stund kunna glida fram tyst på el.
Nu fungerar inte Xc60 till vår familj med 3 barn men det lutar åt V90 T8. Upplevelsen lär väl vara ungefär densamma förutom att man sitter lite längre ner. Synd att dom inte fick till det med T8 i V90 CC..
Blir till att bygga lite i konfiguration nu.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 26

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]